(Moni)kulttuurinen maailmankuva ja kuulumisen politiikka suomalaisissa peruskoulun oppikirjoissa ja nuorten kokemuksissa
Rinne, Eeva (2019)
Rinne, Eeva
Tampereen yliopisto
2019
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Administrative Sciences, Economics and Business Administration and Political Sciences
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-08-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1182-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1182-7
Tiivistelmä
Suomalainen yhteiskunta on varsin monikulttuurinen, ja ihmisten identiteetit ovat yhä moninaisempia niin etnisyyden, kielen, sukupuolen, seksuaalisuuden kuin vaikkapa osakulttuurienkin osalta. Tämä näkyy erityisen hyvin koulumaailmassa, jossa käytännössä kaikki Suomessa asuvat nuoret ovat osallisina ja kohtaavat toisiaan. Koululaitos edustaa nuorille institutionaalista, yleisesti hyväksyttyä, tietoa ja toisaalta pakkoa – heidän tulee osoittaa tuntevansa heille osoitettu tietoperusta. Koulussa tarjottu tieto on kuitenkin aina jollain tapaa latautunutta, sillä se pohjautuu ajallisiin, tilallisiin ja kulttuurisiin konteksteihin. Kyseisen tietoperustan sisältämillä ajattelumalleilla ja esimerkiksi kuulumista luovilla identiteettipoliittisilla ratkaisuilla voidaan olettaa olevan vaikutusta nuorten käsityksiin maailmasta.
Väitöskirja keskittyy tarkastelemaan koululaitoksen tuottamaa (moni)kulttuurista maailmankuvaa ja kuulumisen politiikaa sekä toisaalta nuorten kokemia ja sanallistamia käsityksiä tilallisesta ja kulttuurisesta maailmasta sekä omasta kuulumisen tunteestaan. Tutkimuksen aineistona toimivat 2000-luvulla painetut peruskoulun maantiedon, historian ja yhteiskuntaopin oppikirjat sekä MAPOLIS-metodin avulla kerätyt 72:n yläkouluikäisen nuoren karttatehtävät, kirjoitelmat sekä avoimet keskustelunomaiset haastattelut. Laajalla, kriittisen diskurssianalyysin avulla analysoidulla, kvalitatiivisella aineistolla pyritään tekemään näkyväksi sitä tilallista ja kulttuurista maailmaankuvaa, johon nuoret halutaan institutionaalisesti ja identiteettipoliittisesti sosiaalistaa ja samastaa, sekä toisaalta niitä käsityksiä maailmasta ja kuulumisesta, johon nuoret ovat sosiaalistuneet.
Tutkimus paljastaa, että sekä oppikirjojen että nuorten maailmankuva perustuu pitkälti kansallisvaltiokeskeiseen tilalliseen hahmotusmalliin, jossa kulttuurit ymmärretään paikallistettuina ja kansallisina. Näin ollen kansallinen kuuluminen samastuu herkästi etnisyyteen ja monikulttuurisuus käsitetään ulkoapäin tulevana, kansallisvaltioiden välisenä asiana. Oppikirjojen maailmankuva on hyvin länsikeskeinen ja geopoliittisesti arvottava. Kirjojen kerronta keskittyy Eurooppaan ja Anglo-Amerikkaan, ja maailmaa tarkastellaan läntisten arvojen kautta. Muu maailma saattaakin näyttäytyä vieraana ja outona. Samoin nuorten hahmottama maailma jakautuu karkeasti ottaen ihannoituun länteen, epäilyttävään tai inhottavaan itään ja tuntemattomaan etelään. Erityisesti Afrikka mieltyy sekä oppikirjoissa että nuorten mielikuvissa usein auttamisdiskurssin kautta ilman omaa vahvaa toimijuutta ja lähinnä avun kohteena. Tällaiset stereotyyppiset yleistykset vaikuttavat myös aineiston maahanmuuttajataustaisten nuorten kuulumisen tunteeseen. Mikäli nuoren synnyinmaahan kohdistetaan ylenkatsetta, samastavat nuoret itsensä joko ei-suomalaisiksi tai vaikenevat taustastaan.
Suomea ja suomalaisuutta rakennetaan oppikirjoissa erilaisten myyttien kautta. Suomen ikiaikaistamisella ja yksikulttuurisuuden korostamisella perustellaan etnistä ja kulttuurista yhteisyyttä sekä saavutettua itsenäisyyttä. Suomen läntisellä pohjustamisella puolestaan todennetaan Suomen ja suomalaisten limittymistä ihannoituun länteen. Suomalaisuuden kerronta on sisällöllisesti varsin suppeaa, ja se pohjaa pikemminkin kansallisuuden kuin kansalaisuuden varaan.
Kriittisen diskurssianalyyttisen perinteen mukaisesti tämä väitöskirja pyrkii tuottamaan muutosta. Analyysin perusteella suomalaiset oppikirjat kaipaavat moninaisempaa ja tasa-arvoisempaa otetta tilalliseen ja kulttuuriseen kerrontaansa. Tällaisenaan nuorten käsitys maailmasta ja erilaisista syy–seuraus-suhteista saattaa jäädä varsin suppeaksi. Aineiston perusteella nuorten kyky hahmottaa erilaisia ilmiöitä kuten globaalia köyhyyttä tai vaikkapa eurooppalaisuutta on varsin vajavaista. Lisäksi oppikirjojen toiseuttava ja ulossulkeva identiteettipolitiikka saattaa kääntyä kansallisen identiteetin rakentamisen sijaan lähinnä hajauttavaksi.
Väitöskirja keskittyy tarkastelemaan koululaitoksen tuottamaa (moni)kulttuurista maailmankuvaa ja kuulumisen politiikaa sekä toisaalta nuorten kokemia ja sanallistamia käsityksiä tilallisesta ja kulttuurisesta maailmasta sekä omasta kuulumisen tunteestaan. Tutkimuksen aineistona toimivat 2000-luvulla painetut peruskoulun maantiedon, historian ja yhteiskuntaopin oppikirjat sekä MAPOLIS-metodin avulla kerätyt 72:n yläkouluikäisen nuoren karttatehtävät, kirjoitelmat sekä avoimet keskustelunomaiset haastattelut. Laajalla, kriittisen diskurssianalyysin avulla analysoidulla, kvalitatiivisella aineistolla pyritään tekemään näkyväksi sitä tilallista ja kulttuurista maailmaankuvaa, johon nuoret halutaan institutionaalisesti ja identiteettipoliittisesti sosiaalistaa ja samastaa, sekä toisaalta niitä käsityksiä maailmasta ja kuulumisesta, johon nuoret ovat sosiaalistuneet.
Tutkimus paljastaa, että sekä oppikirjojen että nuorten maailmankuva perustuu pitkälti kansallisvaltiokeskeiseen tilalliseen hahmotusmalliin, jossa kulttuurit ymmärretään paikallistettuina ja kansallisina. Näin ollen kansallinen kuuluminen samastuu herkästi etnisyyteen ja monikulttuurisuus käsitetään ulkoapäin tulevana, kansallisvaltioiden välisenä asiana. Oppikirjojen maailmankuva on hyvin länsikeskeinen ja geopoliittisesti arvottava. Kirjojen kerronta keskittyy Eurooppaan ja Anglo-Amerikkaan, ja maailmaa tarkastellaan läntisten arvojen kautta. Muu maailma saattaakin näyttäytyä vieraana ja outona. Samoin nuorten hahmottama maailma jakautuu karkeasti ottaen ihannoituun länteen, epäilyttävään tai inhottavaan itään ja tuntemattomaan etelään. Erityisesti Afrikka mieltyy sekä oppikirjoissa että nuorten mielikuvissa usein auttamisdiskurssin kautta ilman omaa vahvaa toimijuutta ja lähinnä avun kohteena. Tällaiset stereotyyppiset yleistykset vaikuttavat myös aineiston maahanmuuttajataustaisten nuorten kuulumisen tunteeseen. Mikäli nuoren synnyinmaahan kohdistetaan ylenkatsetta, samastavat nuoret itsensä joko ei-suomalaisiksi tai vaikenevat taustastaan.
Suomea ja suomalaisuutta rakennetaan oppikirjoissa erilaisten myyttien kautta. Suomen ikiaikaistamisella ja yksikulttuurisuuden korostamisella perustellaan etnistä ja kulttuurista yhteisyyttä sekä saavutettua itsenäisyyttä. Suomen läntisellä pohjustamisella puolestaan todennetaan Suomen ja suomalaisten limittymistä ihannoituun länteen. Suomalaisuuden kerronta on sisällöllisesti varsin suppeaa, ja se pohjaa pikemminkin kansallisuuden kuin kansalaisuuden varaan.
Kriittisen diskurssianalyyttisen perinteen mukaisesti tämä väitöskirja pyrkii tuottamaan muutosta. Analyysin perusteella suomalaiset oppikirjat kaipaavat moninaisempaa ja tasa-arvoisempaa otetta tilalliseen ja kulttuuriseen kerrontaansa. Tällaisenaan nuorten käsitys maailmasta ja erilaisista syy–seuraus-suhteista saattaa jäädä varsin suppeaksi. Aineiston perusteella nuorten kyky hahmottaa erilaisia ilmiöitä kuten globaalia köyhyyttä tai vaikkapa eurooppalaisuutta on varsin vajavaista. Lisäksi oppikirjojen toiseuttava ja ulossulkeva identiteettipolitiikka saattaa kääntyä kansallisen identiteetin rakentamisen sijaan lähinnä hajauttavaksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4850]