Sisätilapaikannuksella kerätyn datan visualisointi JavaScriptin 3D-kirjastoilla
Savolainen, Otto-Ville (2019)
Savolainen, Otto-Ville
2019
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907172665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907172665
Tiivistelmä
Kiinnostus sisätilapaikannukseen on kasvanut viime aikoina eri toimialoilla, kuten teollisuudessa ja urheilussa. Kasvanut kiinnostus on johtanut sisätilapaikannusta koskeviin tutkimuksiin, joiden pohjalta Bluetooth Low Energy on todettu tällä hetkellä yhdeksi sisätilapaikannukseen parhaiten sopivimmista teknologioista. Sen riittävän pitkä kantama, kustannustehokkuus ja matala virrankulutus tekee teknologiasta hyvin soveltuvan vaihtoehdon esimerkiksi nopeatempoisen sisätiloissa tapahtuvan urheilun, kuten jääkiekon, seurantaan.
Sisätilapaikannuksen avulla kerätyn sijaintidatan avulla jääkiekko-ottelua voidaan seurata ja analysoida reaaliajassa, automaattisesti ja kokonaisvaltaisesti älykiekkojärjestelmä Wisehockeyn avulla. Wisehockey-järjestelmä tarjoaa myös Angularilla, TypeScriptillä ja Three.js:llä toteutetun 3D-mediatoistimen, Wiseplayerin, jonka avulla ottelun kohokohtia voidaan katsoa reaaliajassa tai ottelun jälkeen 3D-mallien avulla.
Koska JavaScriptille on olemassa kaksi hyvin suosittua ja laajalti käytössä olevaa 3D-kirjastoa Three.js ja Babylon.js, tutkielmassa toteutettiin Wiseplayerin toimintaa imitoivat sovellukset käyttäen kumpaakin kirjastoa. Käytettyjä kirjastoja vertailtiin tutkielmassa yleisellä tasolla, sekä erilaisten laatutekijöiden avulla. Näitä laatutekijöitä olivat ylläpidettävyys, käytettävyys ja tehokkuus. Vertailun tarkoituksena on perehtyä kahden aiemmin mainitun kirjaston heikkouksiin ja vahvuuksiin ja tutkia kuinka ne soveltuvat Wiseplayerin käyttöön.
Vertailun pohjalta tehtyjen havaintojen perusteella todettiin, että molemmat kirjastot ovat soveltuvia Wiseplayerin käytettäväksi. Vaikka kirjastot ovat hyvin samankaltaisia, Three.js todettiin soveltuvammaksi pieniin ja kevyihin projekteihin, kun taas Babylon.js soveltuu suurempiin ja raskaampaa 3D-grafiikkaa käsitteleviin projekteihin. Tästä syystä ei nähty syytä vaihtaa Three.js:ää Babylon.js:ään Wiseplayerin tämän hetkisen toteutuksen puitteissa. Wiseplayerin kehittyessä raskaammaksi ja monipuolisemmaksi sovellukseksi kirjaston vaihtoa olisi kuitenkin syytä harkita.
Sisätilapaikannuksen avulla kerätyn sijaintidatan avulla jääkiekko-ottelua voidaan seurata ja analysoida reaaliajassa, automaattisesti ja kokonaisvaltaisesti älykiekkojärjestelmä Wisehockeyn avulla. Wisehockey-järjestelmä tarjoaa myös Angularilla, TypeScriptillä ja Three.js:llä toteutetun 3D-mediatoistimen, Wiseplayerin, jonka avulla ottelun kohokohtia voidaan katsoa reaaliajassa tai ottelun jälkeen 3D-mallien avulla.
Koska JavaScriptille on olemassa kaksi hyvin suosittua ja laajalti käytössä olevaa 3D-kirjastoa Three.js ja Babylon.js, tutkielmassa toteutettiin Wiseplayerin toimintaa imitoivat sovellukset käyttäen kumpaakin kirjastoa. Käytettyjä kirjastoja vertailtiin tutkielmassa yleisellä tasolla, sekä erilaisten laatutekijöiden avulla. Näitä laatutekijöitä olivat ylläpidettävyys, käytettävyys ja tehokkuus. Vertailun tarkoituksena on perehtyä kahden aiemmin mainitun kirjaston heikkouksiin ja vahvuuksiin ja tutkia kuinka ne soveltuvat Wiseplayerin käyttöön.
Vertailun pohjalta tehtyjen havaintojen perusteella todettiin, että molemmat kirjastot ovat soveltuvia Wiseplayerin käytettäväksi. Vaikka kirjastot ovat hyvin samankaltaisia, Three.js todettiin soveltuvammaksi pieniin ja kevyihin projekteihin, kun taas Babylon.js soveltuu suurempiin ja raskaampaa 3D-grafiikkaa käsitteleviin projekteihin. Tästä syystä ei nähty syytä vaihtaa Three.js:ää Babylon.js:ään Wiseplayerin tämän hetkisen toteutuksen puitteissa. Wiseplayerin kehittyessä raskaammaksi ja monipuolisemmaksi sovellukseksi kirjaston vaihtoa olisi kuitenkin syytä harkita.