Journalismi Instagramissa – Miten sosiaalinen media ja mobiiliteknologia muuttavat journalismia
Salonen, Henri (2019)
Salonen, Henri
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907162615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907162615
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on tutkimusta sosiaalisen median, erityisesti Instagramin, vaikutuksesta journalismiin ja journalistiseen työhön. Millä tavoin Instagram ja sosiaaliset mediat vaikuttavat journalismin sisältöihin, esitystapoihin ja muotoon? Tutkimuksen tarkoitus on sanoittaa uusia työnkuvia sekä prosesseja toimituksellisessa työssä.
Tutkimuksessani haastattelin kuutta sosiaaliseen mediaan sisältöjen tekemisestä vastaavaa toimittajaa seuraavista medioista: Yle Kioski, Iltasanomat, MTV Uutiset ja Helsingin Sanomat. Haastatteluaineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa toimittajat kertovat millä tavoin he hahmottavat Instagramiin tehtävää journalismia. Teoreettinen pohja tutkimukselle nojaa Marshall McLuhanin ajattelulle siitä, miten välineet ja teknologia itsessään ovat viestejä – the medium is the message. Sosiaalinen media ja Instagram alustana muuttavat journalismia jo teknologiansa ansiosta, sillä alustat jonne journalismia tuotetaan muokkaavat myös viestien muotoa ja sisältöjä.
Teknologinen determinismi ei kuitenkaan sanele kaikkea. Myös kulttuurisilla tekijöillä ja valinnoilla on merkittävä osa somenatiivin journalismin synnyttämisessä. Ei ole yhdentekevää mihin suuntaan journalismi tai visuaalinen kulttuurinen uusilla julkaisualustoilla kehittyy. Tähän kehitykseen vaikuttavat sekä toimitusten oma kulttuuri, medioiden taloudelliset resurssit sekä some-alustoja omistavat yritykset ja niiden kehitys. Instagram on kotimaisille medioille tärkeä kanava tavoittaa nuoria aikuisia. Alustalla halutaan ylläpitää oman median länsäoloa sekä markkinointi että brändisyistä ja kasvattaa seuraajakantaa. Yle Kioski on omaksunut strategiakseen käyttää kolmansien osapuolten alustoja omien sisältöjensä pääasiallisena levityskanava.
Tutkimuksessani haastattelin kuutta sosiaaliseen mediaan sisältöjen tekemisestä vastaavaa toimittajaa seuraavista medioista: Yle Kioski, Iltasanomat, MTV Uutiset ja Helsingin Sanomat. Haastatteluaineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joissa toimittajat kertovat millä tavoin he hahmottavat Instagramiin tehtävää journalismia. Teoreettinen pohja tutkimukselle nojaa Marshall McLuhanin ajattelulle siitä, miten välineet ja teknologia itsessään ovat viestejä – the medium is the message. Sosiaalinen media ja Instagram alustana muuttavat journalismia jo teknologiansa ansiosta, sillä alustat jonne journalismia tuotetaan muokkaavat myös viestien muotoa ja sisältöjä.
Teknologinen determinismi ei kuitenkaan sanele kaikkea. Myös kulttuurisilla tekijöillä ja valinnoilla on merkittävä osa somenatiivin journalismin synnyttämisessä. Ei ole yhdentekevää mihin suuntaan journalismi tai visuaalinen kulttuurinen uusilla julkaisualustoilla kehittyy. Tähän kehitykseen vaikuttavat sekä toimitusten oma kulttuuri, medioiden taloudelliset resurssit sekä some-alustoja omistavat yritykset ja niiden kehitys. Instagram on kotimaisille medioille tärkeä kanava tavoittaa nuoria aikuisia. Alustalla halutaan ylläpitää oman median länsäoloa sekä markkinointi että brändisyistä ja kasvattaa seuraajakantaa. Yle Kioski on omaksunut strategiakseen käyttää kolmansien osapuolten alustoja omien sisältöjensä pääasiallisena levityskanava.