"Kaikki ne yhteiset muistot, mitä me tehtiin yhdessä" : informaali oppiminen nuorten kokemana Kesäduunileireillä 2016
Huttu, Sari (2019)
Huttu, Sari
2019
Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Youth Work and Youth Research
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907152596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907152596
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee nuorten kokemusta informaalin oppimisen näkökulmasta Lohjan nuorisopalveluiden järjestämällä kesäduunileirillä kesällä 2016. Tutkimuksen tavoitteena on antaa ääni leiriin osallistuneille 14-17-vuotiaille nuorille ja tutkia heidän kokemuksiaan leirille osallistumisesta. Tavoitteena on peilata nuorten kokemuksia informaaliin oppimiseen nuorisotyössä sekä tutkia, mitä tällainen työmuoto pitää sisällään sekä analysoida tuloksia suhteessa nuorisotyöttömyyteen ja nuorten syrjäytymiseen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto on kerätty sekä etnografisen tutkimusotteen että teemahaastattelujen avulla. Etnografisen havainnointiaineiston olen kerännyt osallistumalla leiriin viikon ajan kesäkuussa 2016. Haastatteluaineistoni olen kerännyt syksyllä 2016 haastattelemalla neljää leirille osallistunutta 15-17-vuotiasta nuorta. Aineiston analyysina on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tämä tutkimus nivoutuu osaksi nuorisotyöttömyyttä ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyä paneutuen nuorisotyön uudentyyppiseen työmuotoon kesäduunileireihin, joiden tavoitteena on mahdollistaa kohdennetusti nuorille kokemusta työelämästä ja samalla tukea nuoren elämänhallinnan taitoja. Tutkimuksessa liitän nuorten kokemukset edellä mainittuihin ilmiöihin ja pohdin niiden kautta nuorten kokemuksia kesäduunileireistä informaalin oppimisen näkökulmasta.
Tutkimus osoittaa, että nuorisotyön keinoin informaali oppiminen mahdollistuu ja työtehtävät mahdollistavat monenlaista osaamisen kehittymistä. Tärkeimmäksi työmuodoksi nousee nuorten sosiaalinen vahvistaminen, jonka avulla nuoret saavat tarvitsemaansa tukea ja kannustusta. Nuorten kokemana aineistosta nousevat teemat ovat motivointi, kannustus, yhteisöllisyys ja turvallisuuden tunne.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto on kerätty sekä etnografisen tutkimusotteen että teemahaastattelujen avulla. Etnografisen havainnointiaineiston olen kerännyt osallistumalla leiriin viikon ajan kesäkuussa 2016. Haastatteluaineistoni olen kerännyt syksyllä 2016 haastattelemalla neljää leirille osallistunutta 15-17-vuotiasta nuorta. Aineiston analyysina on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tämä tutkimus nivoutuu osaksi nuorisotyöttömyyttä ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyä paneutuen nuorisotyön uudentyyppiseen työmuotoon kesäduunileireihin, joiden tavoitteena on mahdollistaa kohdennetusti nuorille kokemusta työelämästä ja samalla tukea nuoren elämänhallinnan taitoja. Tutkimuksessa liitän nuorten kokemukset edellä mainittuihin ilmiöihin ja pohdin niiden kautta nuorten kokemuksia kesäduunileireistä informaalin oppimisen näkökulmasta.
Tutkimus osoittaa, että nuorisotyön keinoin informaali oppiminen mahdollistuu ja työtehtävät mahdollistavat monenlaista osaamisen kehittymistä. Tärkeimmäksi työmuodoksi nousee nuorten sosiaalinen vahvistaminen, jonka avulla nuoret saavat tarvitsemaansa tukea ja kannustusta. Nuorten kokemana aineistosta nousevat teemat ovat motivointi, kannustus, yhteisöllisyys ja turvallisuuden tunne.