Luovuus ja säveltäminen lukiomusikaalissa
Tanhua, Leena (2019)
Tanhua, Leena
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907152591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907152591
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen ilmaisutaitoa opiskelevien lukiolaisten kokemuksia säveltämisestä. Säveltäminen on peruskouluissa harvinaista, vaikka se on kirjattu opetussuunnitelmaan velvoittavana toimintana. Tutkimukseni kuvaa säveltämisen prosessia kolmesta näkökulmasta: yksilön kokemuksena, ryhmäprosessina ja luovuuden ilmentymänä. Tavoitteena on ymmärtää, miksi säveltäminen on vaikeaa, ja esittää toimintaehdotuksia säveltämisen lisäämiseksi koulun musiikkitunneille.
Tutkimus on etnomusikologista laadullista tutkimusta säveltämisen kokemuksesta. Säveltämiseen liittyy normeja, jotka opiskelijat kokivat rajoittavina. Koulussa opetus tapahtuu pääsääntöisesti ryhmässä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten ryhmä vaikuttaa yksilön suoritukseen ja kokemukseen. Luovuustutkimus ja flown käsite antavat ideoita, miten luovuutta voisi toteuttaa koulussa.
Aineisto koostuu tammikuussa 2018 esitetyn musikaalin Kahdeksantoista! lukiolaissäveltäjien ryhmähaastatteluista sekä henkilökohtaisesta reflektiosta. Aineisto on teemoiteltu ja tyypitelty luovuustutkimuksessa vallalla olevan jaon mukaisesti individuaaliseen ja sosiokulttuuriseen näkökulmaan.
Kokemus koko illan musikaalin säveltämisestä kohensi nuorten itsetuntoa ja käsitystä omasta pystyvyydestään muusikkona. Heidän taitonsa kuunnella eri soitinten rooleja musiikissa parantui. Kymmenen hengen säveltäjäryhmään kuuluminen vahvisti opiskelijoiden minäkuvaa ja kohotti heidän statustaan kouluyhteisössä. Musikaalin säveltäminen ja esittäminen oli opiskelijoille positiivinen huippukokemus, jolla oli myönteinen vaikutus heidän mielenterveyteensä. Opiskelijoiden luova toiminta lisääntyi produktion myötä siten, että he eivät pelkää tehdä virheitä ja uskaltavat aloittaa haasteellisempia tehtäviä kuin aikaisemmin. Sä-vellysryhmässä yhteisöllisesti toimiminen ja luovan työn tekeminen lisäsivät opiskelijoiden onnellisuutta. Säveltämistä voisi helpottaa kouluissa järjestämällä opiskelijat 3-4 hengen työryhmiin ja jakamalla jokaiselle oman vastuukappaleen musikaalista. Ryhmäytyminen ja kannustava ilmapiiri ovat tärkeitä opiskelijoiden motivaation kannalta.
Tutkimus on etnomusikologista laadullista tutkimusta säveltämisen kokemuksesta. Säveltämiseen liittyy normeja, jotka opiskelijat kokivat rajoittavina. Koulussa opetus tapahtuu pääsääntöisesti ryhmässä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten ryhmä vaikuttaa yksilön suoritukseen ja kokemukseen. Luovuustutkimus ja flown käsite antavat ideoita, miten luovuutta voisi toteuttaa koulussa.
Aineisto koostuu tammikuussa 2018 esitetyn musikaalin Kahdeksantoista! lukiolaissäveltäjien ryhmähaastatteluista sekä henkilökohtaisesta reflektiosta. Aineisto on teemoiteltu ja tyypitelty luovuustutkimuksessa vallalla olevan jaon mukaisesti individuaaliseen ja sosiokulttuuriseen näkökulmaan.
Kokemus koko illan musikaalin säveltämisestä kohensi nuorten itsetuntoa ja käsitystä omasta pystyvyydestään muusikkona. Heidän taitonsa kuunnella eri soitinten rooleja musiikissa parantui. Kymmenen hengen säveltäjäryhmään kuuluminen vahvisti opiskelijoiden minäkuvaa ja kohotti heidän statustaan kouluyhteisössä. Musikaalin säveltäminen ja esittäminen oli opiskelijoille positiivinen huippukokemus, jolla oli myönteinen vaikutus heidän mielenterveyteensä. Opiskelijoiden luova toiminta lisääntyi produktion myötä siten, että he eivät pelkää tehdä virheitä ja uskaltavat aloittaa haasteellisempia tehtäviä kuin aikaisemmin. Sä-vellysryhmässä yhteisöllisesti toimiminen ja luovan työn tekeminen lisäsivät opiskelijoiden onnellisuutta. Säveltämistä voisi helpottaa kouluissa järjestämällä opiskelijat 3-4 hengen työryhmiin ja jakamalla jokaiselle oman vastuukappaleen musikaalista. Ryhmäytyminen ja kannustava ilmapiiri ovat tärkeitä opiskelijoiden motivaation kannalta.