Opiskelijalähtöistä oppimista ja osaamisen kehittämistä : toimintatutkimus tiimioppimisesta nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajien perustutkinnon pedagogiikkana
Tammisto, Marjo (2019)
Tammisto, Marjo
2019
Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Youth Work and Youth Research
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907152590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907152590
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoite oli tutkia nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja opiskelijoiden yhteisöllisyyden kokemuksia tiimioppimisen pedagogiikasta. Tutkimuksessa oli tavoitteena myös tuoda opiskelijoiden näkökulma esiin ajankohtaiseen toisen asteen pedagogisen uudistamisen keskusteluun. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä ja havaintoja tiimioppisen pedagogiikasta.
Tutkimus oli toimintatutkimus, joka aloitettiin syksyllä 2016. Tutkimuksen aikana kehitettiin tiimioppimisen pedagogiikka nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajien koulutuksen pedagogiikaksi Seurakuntaopiston Järvenpään kampukselle. Ensimmäisiä kokeiluja pedagogiikasta tehtiin keväällä 2015. Toimintatutkimuksen aineistona ovat päiväkirjamerkinnät sekä opiskelijahaastattelut.
Tämä tutkimus osallistuu toisen asteen uudistamisen myötä nousseeseen pedagogiseen keskusteluun, jossa pohditaan erilaisten uusien opiskelijalähtöisten pedagogioiden kuten flipped lear-ning – käänteisen oppimisen soveltuvuutta mahdollistamaan uusia opetussuunnitelmia ja tutkinnonperusteiden toteutumista.
Opiskelijoiden kokemuksen mukaan tiimioppimisen pedagogiikka on yhteisöllisyyttä tukevaa sekä valmistaa opiskelijat hyvin työelämään. Opiskelijat kokivat tiimioppimisen pedagogiikan lisäävän heidän itseohjautuvuuttaan, aktiivisuuttaan sekä mahdollisuuksia kehittyä aktiiviseksi ja tasavertaisiksi työyhteisön jäseniksi. Tutkimusaineistossa nousi keskeisiksi teemoiksi motivaation, vastuun ja vapauden, opiskelijalähtöisyyden, tiimien merkityksen sekä valmentavien opettajien tuen.
1.1.2018 astui voimaan uusi laki ammatillisesta koulutuksesta. Lain painopisteitä ovat osaamisperusteisuus, opiskelijoiden henkilökohtaiset oppimisen polut, tiivis työelämäyhteistyö sekä työelämävalmiuksien kehittyminen. Uusi laki edellyttää myös pedagogioiden uudistamista. Uudistuneen lain myötä nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan tutkintonimike muuttui nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi. Nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajan tutkinto on toisen asteen perustutkinto.
Tiimioppimisen pedagogiikka pohjautuu Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian oppimisen tapaan. Tiimioppimisen teoriaa on kehittänyt Peter Senge. Suomessa tiimioppimi-sen edelläkävijä on Tiimiakatemian perustaja Johannes Partanen. Tiimioppiminen on kognitii-vinen ja sosiokonstruktivistinen oppimisen teoria, jossa formaalin oppimisen lisäksi tapahtuu paljon nonformaalista ja informaalista oppimista. Tiimioppimisen teorian tärkeä osa on tii-mien toiminnassa ja tiimirooleissa ja siinä on viitteitä myös kriittisestä pedagogiikasta.
Tutkimus oli toimintatutkimus, joka aloitettiin syksyllä 2016. Tutkimuksen aikana kehitettiin tiimioppimisen pedagogiikka nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajien koulutuksen pedagogiikaksi Seurakuntaopiston Järvenpään kampukselle. Ensimmäisiä kokeiluja pedagogiikasta tehtiin keväällä 2015. Toimintatutkimuksen aineistona ovat päiväkirjamerkinnät sekä opiskelijahaastattelut.
Tämä tutkimus osallistuu toisen asteen uudistamisen myötä nousseeseen pedagogiseen keskusteluun, jossa pohditaan erilaisten uusien opiskelijalähtöisten pedagogioiden kuten flipped lear-ning – käänteisen oppimisen soveltuvuutta mahdollistamaan uusia opetussuunnitelmia ja tutkinnonperusteiden toteutumista.
Opiskelijoiden kokemuksen mukaan tiimioppimisen pedagogiikka on yhteisöllisyyttä tukevaa sekä valmistaa opiskelijat hyvin työelämään. Opiskelijat kokivat tiimioppimisen pedagogiikan lisäävän heidän itseohjautuvuuttaan, aktiivisuuttaan sekä mahdollisuuksia kehittyä aktiiviseksi ja tasavertaisiksi työyhteisön jäseniksi. Tutkimusaineistossa nousi keskeisiksi teemoiksi motivaation, vastuun ja vapauden, opiskelijalähtöisyyden, tiimien merkityksen sekä valmentavien opettajien tuen.
1.1.2018 astui voimaan uusi laki ammatillisesta koulutuksesta. Lain painopisteitä ovat osaamisperusteisuus, opiskelijoiden henkilökohtaiset oppimisen polut, tiivis työelämäyhteistyö sekä työelämävalmiuksien kehittyminen. Uusi laki edellyttää myös pedagogioiden uudistamista. Uudistuneen lain myötä nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan tutkintonimike muuttui nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi. Nuoriso ja vapaa-ajan ohjaajan tutkinto on toisen asteen perustutkinto.
Tiimioppimisen pedagogiikka pohjautuu Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tiimiakatemian oppimisen tapaan. Tiimioppimisen teoriaa on kehittänyt Peter Senge. Suomessa tiimioppimi-sen edelläkävijä on Tiimiakatemian perustaja Johannes Partanen. Tiimioppiminen on kognitii-vinen ja sosiokonstruktivistinen oppimisen teoria, jossa formaalin oppimisen lisäksi tapahtuu paljon nonformaalista ja informaalista oppimista. Tiimioppimisen teorian tärkeä osa on tii-mien toiminnassa ja tiimirooleissa ja siinä on viitteitä myös kriittisestä pedagogiikasta.