Nousua kohti : Aeron vuosikertomusten kuvaus yhtiön kehityksestä 1952–1968
Teikari, Teemu (2019)
Teikari, Teemu
2019
Historian tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907112543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907112543
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee Suomen valtio-omisteisen lentoyhtiön, Aeron (Finnair vuodesta 1968) toimintaa 1950–60 -luvuilla. Tarkastelu lähestyy aihetta yhtiön omien vuosikertomusten kautta, ja valottaa niiden välittämää kuvaa yhtiön toiminnasta. Tutkielma selvittää Aeron vuosikertomuksillaan rakentamaa kuvaa yhtiön kehityksestä vuosina 1952–1968. Vuosikertomuksia analysoidaan tilinpäätösinformaatiotutkimuksen ja alan lainsäädännön kehityksen viitekehyksestä.
Aeron historiassa 1950-luku on kotimaan lentoverkoston ekspansion aikaa. Samalla yhtiön kalus-tossa tapahtuu murros, kun sodanaikaisista lentokoneista siirrytään suurempiin. Tämä vaati myös kotimaan lentokentiltä enemmän, joten valtio rahoitti paitsi Aeron konehankintoja, myös lentokenttien rakentamista. 1950-luvun aikana kotimaan reittiverkosto laajeni yhdeksi Euroopan tiheimmistä kansallisista lentoverkostoista. Aeron 1960-luku on ulkomaisen lentoverkoston ekspansion aikaa. Yhtiö siirtyi suihkukoneaikaan vuonna 1960 ja kalustoa uusittiin ja laajennettiin nopealla tahdilla. 1960-luku on myös repertuaarin kasvattamisen aikaa, sillä Aero päätyi reittiliikenteen lisäksi harjoittamaan postiliikennettä, rahtiliikennettä ja tilausliikennettä. Kotimaan liikenne sitä vastoin kääntyi kannattamattomammaksi.
Vuosikertomusten luoma kuva Aeron toiminnan laajenemisesta on varsin yksiselitteistä menestystarinaa, jota käytetään usein lentoliikenteen historiateoksissa kantavana sanomana. Liikennemäärät ovat eittämättä suhteellisesti kasvaneet kyseisinä vuosikymmeninä, mutta vuosikertomusten luoma tarina jättää paljon sanomatta. Tilinpäätösinformaatiota säänneltiin jo 1950–60 -luvuilla, joten vuosikertomukset voidaan toisaalta luonnehtia todellisen kuvan luojaksi yhtiön tilasta. Samaan aikaan tilinpäätösinformaatio tunnustetaan laskentatoimen tutkimuksessa yritysten tietoisen imagonluomisen välineeksi. Aeron luomassa kuvassa yhtiön kehityksestä korostuu taidokas johtaminen haastavassa toimintaympäristössä. On kuitenkin selvää, että ilman valtion tukea ei tapahtunutta kasvua olisi saavutettu.
Aeron historiassa 1950-luku on kotimaan lentoverkoston ekspansion aikaa. Samalla yhtiön kalus-tossa tapahtuu murros, kun sodanaikaisista lentokoneista siirrytään suurempiin. Tämä vaati myös kotimaan lentokentiltä enemmän, joten valtio rahoitti paitsi Aeron konehankintoja, myös lentokenttien rakentamista. 1950-luvun aikana kotimaan reittiverkosto laajeni yhdeksi Euroopan tiheimmistä kansallisista lentoverkostoista. Aeron 1960-luku on ulkomaisen lentoverkoston ekspansion aikaa. Yhtiö siirtyi suihkukoneaikaan vuonna 1960 ja kalustoa uusittiin ja laajennettiin nopealla tahdilla. 1960-luku on myös repertuaarin kasvattamisen aikaa, sillä Aero päätyi reittiliikenteen lisäksi harjoittamaan postiliikennettä, rahtiliikennettä ja tilausliikennettä. Kotimaan liikenne sitä vastoin kääntyi kannattamattomammaksi.
Vuosikertomusten luoma kuva Aeron toiminnan laajenemisesta on varsin yksiselitteistä menestystarinaa, jota käytetään usein lentoliikenteen historiateoksissa kantavana sanomana. Liikennemäärät ovat eittämättä suhteellisesti kasvaneet kyseisinä vuosikymmeninä, mutta vuosikertomusten luoma tarina jättää paljon sanomatta. Tilinpäätösinformaatiota säänneltiin jo 1950–60 -luvuilla, joten vuosikertomukset voidaan toisaalta luonnehtia todellisen kuvan luojaksi yhtiön tilasta. Samaan aikaan tilinpäätösinformaatio tunnustetaan laskentatoimen tutkimuksessa yritysten tietoisen imagonluomisen välineeksi. Aeron luomassa kuvassa yhtiön kehityksestä korostuu taidokas johtaminen haastavassa toimintaympäristössä. On kuitenkin selvää, että ilman valtion tukea ei tapahtunutta kasvua olisi saavutettu.