Ipad henkilökohtaisena oppimisen välineenä 5. ja 6. luokalla
Kyllönen, Iina (2019)
Kyllönen, Iina
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907102536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907102536
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten henkilökohtaisia iPadeja voidaan hyödyntää opetuksessa 5. ja 6. luokalla, ja millaisia kokemuksia viides- ja kuudesluokkalaisilla on iPadien käytöstä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia eroja kokemuksissa on sukupuolten, luokka-asteiden sekä ensimmäistä ja toista vuotta henkilökohtaista iPadia opiskelussa käyttävien välillä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii tieto- ja viestintäteknologian (tvt) opetuskäyttö ja erityisesti one-to-one -malli, jossa oppilaat käyttävät henkilökohtaisia tvt-laitteita opiskelussa. Viime vuosina one-to-one -mallin käyttö on lisääntynyt maailmanlaajuisesti. On kuitenkin julkaistu vasta vähän tutkimuksia siitä, kuinka one-to-one -mallia suomalaisissa kouluissa toteutetaan ja miten malli sopii suomalaisiin kouluihin.
Tutkimuksessa käytettiin samanaikaista mixed methods -tutkimusasetelmaa. Tutkimukseen osallistui eräästä Etelä-Savon kunnasta yhdeksän luokkaa, joissa jokaisella oppilaalla oli näppäimistöllä varustettu iPad tai iPad mini henkilökohtaisessa käytössään. Aineisto koostui oppilaiden kyselylomakkeesta (n=130), opettajien kyselylomakkeesta (n=10) ja oppilaiden teemahaastatteluista (n=8). Kvalitatiivisen aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia, ja kvantitatiivisen aineiston analyysissa käytettiin tilastollisia tunnuslukuja ja frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia ja khiin neliö -testiä, Mann U Whitneyn testiä sekä korrelaatiokertoimia.
Tutkimuksessa havaittiin erilaisia tapoja henkilökohtaisten iPadien opiskelukäyttöön. Ipadia voidaan käyttää niin vihkon korvikkeena kuin monipuolisena oppimisen välineenä, jota hyödynnetään tiedonhaussa, monipuolisessa omassa tuottamisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja arvioinnissa. Suurin osa oppilaista koki henkilökohtaisten iPadien käytön positiivisena asiana. Monissa luokissa iPadeista oli tullut arkipäiväinen opiskeluväline. Poikien asenteet iPadien käyttöä kohtaan olivat positiivisempia kuin tyttöjen. Viidesluokkalaisten iPadin käyttö oli sosiaalisempaa kuin kuudesluokkalaisten, ja he kokivat iPadien tukevan enemmän oppimista kuin kuudesluokkalaiset. Kaksi vuotta iPadeja käyttäneet oppilaat kokivat iPadin arkipäiväisemmäksi opiskeluvälineeksi kuin vuoden käyttäneet, ja he kokivat iPadien myös tukevan enemmän oppimista kuin vuoden iPadeja käyttäneet oppilaat.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii tieto- ja viestintäteknologian (tvt) opetuskäyttö ja erityisesti one-to-one -malli, jossa oppilaat käyttävät henkilökohtaisia tvt-laitteita opiskelussa. Viime vuosina one-to-one -mallin käyttö on lisääntynyt maailmanlaajuisesti. On kuitenkin julkaistu vasta vähän tutkimuksia siitä, kuinka one-to-one -mallia suomalaisissa kouluissa toteutetaan ja miten malli sopii suomalaisiin kouluihin.
Tutkimuksessa käytettiin samanaikaista mixed methods -tutkimusasetelmaa. Tutkimukseen osallistui eräästä Etelä-Savon kunnasta yhdeksän luokkaa, joissa jokaisella oppilaalla oli näppäimistöllä varustettu iPad tai iPad mini henkilökohtaisessa käytössään. Aineisto koostui oppilaiden kyselylomakkeesta (n=130), opettajien kyselylomakkeesta (n=10) ja oppilaiden teemahaastatteluista (n=8). Kvalitatiivisen aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia, ja kvantitatiivisen aineiston analyysissa käytettiin tilastollisia tunnuslukuja ja frekvenssijakaumia, ristiintaulukointia ja khiin neliö -testiä, Mann U Whitneyn testiä sekä korrelaatiokertoimia.
Tutkimuksessa havaittiin erilaisia tapoja henkilökohtaisten iPadien opiskelukäyttöön. Ipadia voidaan käyttää niin vihkon korvikkeena kuin monipuolisena oppimisen välineenä, jota hyödynnetään tiedonhaussa, monipuolisessa omassa tuottamisessa, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja arvioinnissa. Suurin osa oppilaista koki henkilökohtaisten iPadien käytön positiivisena asiana. Monissa luokissa iPadeista oli tullut arkipäiväinen opiskeluväline. Poikien asenteet iPadien käyttöä kohtaan olivat positiivisempia kuin tyttöjen. Viidesluokkalaisten iPadin käyttö oli sosiaalisempaa kuin kuudesluokkalaisten, ja he kokivat iPadien tukevan enemmän oppimista kuin kuudesluokkalaiset. Kaksi vuotta iPadeja käyttäneet oppilaat kokivat iPadin arkipäiväisemmäksi opiskeluvälineeksi kuin vuoden käyttäneet, ja he kokivat iPadien myös tukevan enemmän oppimista kuin vuoden iPadeja käyttäneet oppilaat.