Juttumarkkinointi maksullisen journalismin lähettinä : sisällönanalyysi sanomalehtien juttumarkkinoinnin keinoista Facebookissa
Weckström, Vanessa (2019)
Weckström, Vanessa
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907082504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907082504
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen millaista juttumarkkinointia sanomalehdet tekevät Facebookissa. Miten maksulliset artikkelit tarjoillaan, jotta ne houkuttelevat lukijaa ylittämään maksumuurin? Mistä osista Facebookin juttumarkkinointijulkaisu koostuu ja mitä nämä palaset pitävät sisällään? Perustuuko juttumarkkinointijulkaisujen vaikuttavuus järkeen vai tunteeseen?
Tutkimukseni juuret ovat mediatalouden ja ansaintamallien muutoksen tutkimuksessa: sosiaalisen median juttumarkkinointi on keino houkutella lukijoita digitaalisen lehden tilaajiksi. Tietoverkkojen mullistuksen ja mediaympäristön digitalisoitumisen luomat teknologiset mahdollisuudet ovat muuttaneet sanomalehtien toimintalogiikkaa, mutta erityisesti perinteistä kaksilla markkinoilla toimimisen ansaintamallia. Kun sanomalehdet eivät enää voi luottaa mainosrahoitteisuuteen, nousevat digitilauksista saatavat tuotot entistä tärkeämmiksi tulonlähteiksi ja siten myös juttumarkkinointi tärkeäksi tutkimuskohteeksi.
Tutkimus on luonteeltaan aineisto- ja teorialähtöistä näkökulmaa yhdistävä sisällönanalyysi, joka etsii vastausta kysymyksiin mistä palasista juttumarkkinointijulkaisu koostuu ja millaisia markkinoinnin keinoja juttumarkkinointijulkaisuissa käytetään. Tutkimuksen kohteina olevista Helsingin Sanomien ja Turun Sanomien Facebookin juttumarkkinointijulkaisuista löytyi yhteensä kahdeksaa eri markkinoinnin keinoa. Tutkimuksen perusteella suosituimmat juttumarkkinoinnin keinot ovat brändääminen, informatiivisuus ja henkilövetoisuus. Tulokset antavat osviittaa siitä, millaisilla keinoilla maksullisia artikkeleita tarjoillaan kuluttajille ja kuinka heitä houkutellaan yksittäisen artikkelin vetovoiman avulla liittymään lehden tilaajaksi.
Tutkimukseni juuret ovat mediatalouden ja ansaintamallien muutoksen tutkimuksessa: sosiaalisen median juttumarkkinointi on keino houkutella lukijoita digitaalisen lehden tilaajiksi. Tietoverkkojen mullistuksen ja mediaympäristön digitalisoitumisen luomat teknologiset mahdollisuudet ovat muuttaneet sanomalehtien toimintalogiikkaa, mutta erityisesti perinteistä kaksilla markkinoilla toimimisen ansaintamallia. Kun sanomalehdet eivät enää voi luottaa mainosrahoitteisuuteen, nousevat digitilauksista saatavat tuotot entistä tärkeämmiksi tulonlähteiksi ja siten myös juttumarkkinointi tärkeäksi tutkimuskohteeksi.
Tutkimus on luonteeltaan aineisto- ja teorialähtöistä näkökulmaa yhdistävä sisällönanalyysi, joka etsii vastausta kysymyksiin mistä palasista juttumarkkinointijulkaisu koostuu ja millaisia markkinoinnin keinoja juttumarkkinointijulkaisuissa käytetään. Tutkimuksen kohteina olevista Helsingin Sanomien ja Turun Sanomien Facebookin juttumarkkinointijulkaisuista löytyi yhteensä kahdeksaa eri markkinoinnin keinoa. Tutkimuksen perusteella suosituimmat juttumarkkinoinnin keinot ovat brändääminen, informatiivisuus ja henkilövetoisuus. Tulokset antavat osviittaa siitä, millaisilla keinoilla maksullisia artikkeleita tarjoillaan kuluttajille ja kuinka heitä houkutellaan yksittäisen artikkelin vetovoiman avulla liittymään lehden tilaajaksi.