Poikana olemisen näyttämöillä : Sukupuolisensitiivinen teatteripedagogiikka ryhmäkeskeisessä ja kehollisessa prosessissa esimerkkinä Sällit-teatterin Kullervo
Siimes, Jyri (2019)
Siimes, Jyri
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907082488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907082488
Tiivistelmä
Pro-gradu opinnäytetyössäni tutkin sukupuolisensitiivistä kehollista teatteripedagogiikkaa. Tutkimuskohteenani on teatteriryhmä Sällit jonka ohjaajana olen toiminut vuodesta 2012. Murrosikäisten poikien kehollisuutta tarkastelen Sukupuolisensitiivisestä työotteesta käsin keskittyen heidän omiin kertomuksiinsa omasta kehollisuudestaan ja vertaan niitä omiin havaintoihini. Analysoin, tämän etnograaffisen lähestymistavan kautta, havaintojani ja kokemuksiani teatteripedagogiikasta, ja konstruoin omaa teatteripedagogista ajatteluani suhteessa Jouni Leikosen teatteripedagoseen ajatteluun. Tutkin kinesteettisen empatian ja kehollisen resonanssin käsitettä suhteessa murrosikäistenpoikien kehollisen hahmottamisen kehittymiseen ja luovaan kehonkäyttöön teatterillisessa prosessissa. Myös pohdin teatterillista kehollista työskentelyä eräänlaisena liminaalisena tilana, joka mahdollistaa vapaan kehollisen luovan toiminnan
Nostan Sällien 2017 ensi-iltansa saaneen näytelmän Kullervo tekoprosessin ja esitysanalyysin Richard Schechnerin esityksen valmistusprosessin ajallisessa ja vuorovaikutuksellisissa malleissa. Pohdin ryhmäkeskeistä toimintaa näissä malleissa myös esityksen tekijyyden kannalta, eli kuinka kaikki prosessiin osallistuvat tahot tuovat panostaan kyseiseen teokseen. Harjoitus prosessin alkuvaiheen tuottamat erilaiset tulkinnat kalevalaisen Kullervon tarinasta vertautuu nykyajan nuorten miesten elämään ja tuottaa näistä yhdessä lopullisen teatteri esityksen. Tällöin esitys luo tekijöidensä yhteisomisteisen ja moniäänisen esityksen jossa kohtaa nykyajan nuortenmiesten maailma kalevalaisen Kullervon tarinan pohjalle.
Nostan Sällien 2017 ensi-iltansa saaneen näytelmän Kullervo tekoprosessin ja esitysanalyysin Richard Schechnerin esityksen valmistusprosessin ajallisessa ja vuorovaikutuksellisissa malleissa. Pohdin ryhmäkeskeistä toimintaa näissä malleissa myös esityksen tekijyyden kannalta, eli kuinka kaikki prosessiin osallistuvat tahot tuovat panostaan kyseiseen teokseen. Harjoitus prosessin alkuvaiheen tuottamat erilaiset tulkinnat kalevalaisen Kullervon tarinasta vertautuu nykyajan nuorten miesten elämään ja tuottaa näistä yhdessä lopullisen teatteri esityksen. Tällöin esitys luo tekijöidensä yhteisomisteisen ja moniäänisen esityksen jossa kohtaa nykyajan nuortenmiesten maailma kalevalaisen Kullervon tarinan pohjalle.