Oppiminen osana organisaatiomuutosta : Fuusioituneen yrityksen henkilöstön käsityksiä oppimisesta
Jaakkola, Josefiina (2019)
Jaakkola, Josefiina
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907082485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907082485
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata organisaatiomuutokseen liittyvää oppimisprosessia fuusion läpikäyneen henkilöstön käsitysten kautta sekä kartoittaa organisaatiomuutoksessa tapahtuvaa oppimista edistäviä toimia. Näitä aiheita lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta. Ensimmäinen tutkimuskysymys koskee henkilöstön käsityksiä oppimisprosessista, ja toinen tutkimuskysymys liittyy oppimista tukeviin tarpeisiin organisaatiomuutoksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka kohteena on edellä mainittu fuusion läpikäyneen organisaation henkilöstö.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu elinikäisen oppimisen käsitteen kuvauksesta eri yhteyksissä, kolmesta keskeisestä aikuisen oppimiseen liittyvästä teoriasta sekä näistä teorioista luodusta yhdistelmämallista. Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen teoriassa korostuu kokemusten merkitys, ja oppimiseen vaikuttavat sekä aiemmat että uudet kokemukset. Mezirow (1991) sen sijaan perustaa transformatiivisen oppimisen teoriansa yksilön ymmärryksessä tapahtuvaan muutokseen. Illeris’n (2007) kokonaisvaltaisen oppimisen teorian mukaan oppiminen on hyvin laaja-alainen prosessi, joka ei rajaudu ainoastaan oppimisen sisältöön, vaan siinä korostuu myös oppijan vuorovaikutus ympäristönsä kanssa. Lisäksi tutkielmaa varten luotiin edellä kuvattujen aikuisen oppimisen teorioiden keskeisimpiä käsityksiä ja näkökulmia yhdistelevä malli. Kyseiseen malliin poimitut käsitykset toimivat osittain viitekehyksenä tutkimuksen analyysimenetelmänä hyödynnetyssä teoriasidonnaisessa teemoittelussa.
Tutkimuksen lähestymistapa on siis teoriasidonnainen, minkä johdosta sekä teoria että teemahaastatteluin kerätty aineisto ovat olleet vaikuttamassa tulkintojen tekemiseen ja tulosten muodostumiseen. Tutkimuksen tuloksena syntyi kaksi pääteemaa, jotka ovat käsityksiä muutokseen liittyvästä oppimisprosessista sekä oppimisprosessin edistäminen muutoksessa. Ensimmäisen pääteeman alle muodostui kolme alateemaa, jotka ovat uusia järjestelmiä ja uudenlainen yrityskulttuuri, muutoksen monet tunteet sekä kollegat ja yhteisöllisyys avainasemassa. Toiseen pääteeman puolestaan sisältyvät alateemat suunnitelmallisuus ja vastuunjako, henkilöstön arvon tunnistaminen sekä uuden identiteetin luomisen ja yhteen sulauttamisen tärkeys.
Oppimisprosessiin koettiin liittyvän erilaista konkreettista uusien toimintamallien opettelua, paljon erilaisia tunnekokemuksia sekä yhteisöllisyyden merkityksen korostumista. Muutosta ja siihen sisältyvää oppimista edistäviksi tekijöiksi koettiin prosessiin liittyvä suunnitelmallisuus, henkilöstön arvostaminen ja siihen panostaminen sekä muuttuneen yhteisen identiteetin vahvistaminen. Tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin niitä soveltaen yhteenveto eräänlaisista kriittisistä tekijöistä organisaatiomuutoksessa tapahtuvan oppimisen tukemiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu elinikäisen oppimisen käsitteen kuvauksesta eri yhteyksissä, kolmesta keskeisestä aikuisen oppimiseen liittyvästä teoriasta sekä näistä teorioista luodusta yhdistelmämallista. Kolbin (1984) kokemuksellisen oppimisen teoriassa korostuu kokemusten merkitys, ja oppimiseen vaikuttavat sekä aiemmat että uudet kokemukset. Mezirow (1991) sen sijaan perustaa transformatiivisen oppimisen teoriansa yksilön ymmärryksessä tapahtuvaan muutokseen. Illeris’n (2007) kokonaisvaltaisen oppimisen teorian mukaan oppiminen on hyvin laaja-alainen prosessi, joka ei rajaudu ainoastaan oppimisen sisältöön, vaan siinä korostuu myös oppijan vuorovaikutus ympäristönsä kanssa. Lisäksi tutkielmaa varten luotiin edellä kuvattujen aikuisen oppimisen teorioiden keskeisimpiä käsityksiä ja näkökulmia yhdistelevä malli. Kyseiseen malliin poimitut käsitykset toimivat osittain viitekehyksenä tutkimuksen analyysimenetelmänä hyödynnetyssä teoriasidonnaisessa teemoittelussa.
Tutkimuksen lähestymistapa on siis teoriasidonnainen, minkä johdosta sekä teoria että teemahaastatteluin kerätty aineisto ovat olleet vaikuttamassa tulkintojen tekemiseen ja tulosten muodostumiseen. Tutkimuksen tuloksena syntyi kaksi pääteemaa, jotka ovat käsityksiä muutokseen liittyvästä oppimisprosessista sekä oppimisprosessin edistäminen muutoksessa. Ensimmäisen pääteeman alle muodostui kolme alateemaa, jotka ovat uusia järjestelmiä ja uudenlainen yrityskulttuuri, muutoksen monet tunteet sekä kollegat ja yhteisöllisyys avainasemassa. Toiseen pääteeman puolestaan sisältyvät alateemat suunnitelmallisuus ja vastuunjako, henkilöstön arvon tunnistaminen sekä uuden identiteetin luomisen ja yhteen sulauttamisen tärkeys.
Oppimisprosessiin koettiin liittyvän erilaista konkreettista uusien toimintamallien opettelua, paljon erilaisia tunnekokemuksia sekä yhteisöllisyyden merkityksen korostumista. Muutosta ja siihen sisältyvää oppimista edistäviksi tekijöiksi koettiin prosessiin liittyvä suunnitelmallisuus, henkilöstön arvostaminen ja siihen panostaminen sekä muuttuneen yhteisen identiteetin vahvistaminen. Tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin niitä soveltaen yhteenveto eräänlaisista kriittisistä tekijöistä organisaatiomuutoksessa tapahtuvan oppimisen tukemiseksi.