Joustava oppimisympäristö : kohtaaminen, osallisuus ja oppiminen 6. luokkalaisten ja luokanopettajiensa kokemana
Pietilä, Piia (2019)
Pietilä, Piia
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907052469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907052469
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä on kuvata millaisia kokemuksia 6. luokkalaisilla ja luokanopettajillaan on kohtaamisesta, osallisuudesta ja oppimisesta joustavassa oppimisympäristössä. Tarkoituksena on saada uutta tietoa siitä, millaisia tekijöitä tutkimukseen osallistujat kokevat merkityksellisiksi omassa luokkayhteisössään ja kouluarjessa toimiessaan. Tulokset eivät ole yleistettävissä kovinkaan laajalti, mutta niillä voi hyödyttää tutkimuskohteen sisäistä reflektointia omaa toimintaansa kohtaan ja lisätä ymmärrystä tutkimukseen osallistuvien näkemyksistä sekä kokemuksista.
Aineisto on koottu narratiivisella tutkimusmenetelmällä ja analysoitu temaattisella aineistoanalyysilla. Tutkimukseen osallistui 39 eteläsuomalaista 6. luokan oppilasta ja kaksi luokanopettajaa. Tutkittavat kirjoittivat omakohtaisia tosikertomuksia tutkimusaiheeseen liittyen, joista on selvitetty teemoittelemalla ja tyypittelemällä heidän kokemustensa sisältöä. Sekä oppilaat että luokanopettajat saivat kirjoittaa aiheeseen liittyen vapaasti, ja tuoda esiin ne kokemukset, joille itse on antanut merkitystä tutkimustilanteen ajankohtana.
Keskeisin havainto tuloksista on, että oppilaiden ja luokanopettajien kokemukset osallisuudesta, kohtaamisesta ja oppimisesta ovat hyvin samankaltaiset. Joustava oppimisympäristö on tuonut heidän kouluarkeensa kokonaisuudessaan paljon uutta. Oppimisympäristön sisä- ja ulkotilojen sekä lähiympäristön mahdollisuuksiin ollaan hyvin tyytyväisiä, ja lisäksi osallisuuden ja kohtaamisen todetaan sujuvan sekä lisääntyneen aiempaan verrattuna. Vapaan istumajärjestelyn, muuntojoustavien työpisteiden ja niiden välillä liikkumisen koetaan vaikuttavan oppimiseen ja motivaatioon myönteisesti. Hyvinvoivat kaverisuhteet ja yhteistoiminnallinen oppiminen ovat oppilaille mieluisa osa kouluarkea, ja luokanopettajat kokevat yhteisopetuksen työnsä voimavaraksi. Suurimpia haasteita ovat oppilaiden osallistumisen vähyys suurten ryhmien opiskellessa samoissa tiloissa, sekä satunnainen tilojen meluisuus ja epäsiisteys koulun oppilaiden aikaansaamana.
Tuloksista voidaan päätellä, että joustava oppimisympäristö koetaan kokonaisuutena onnistuneeksi ja se on edistänyt tutkimuskohteessa sekä oppimista että vuorovaikutusta. Yhteisössä tarjotaan osallisuuteen paljon mahdollisuuksia, ja sekä luokka- että kouluyhteisön ilmapiiri ja kaverisuhteet koetaan hyviksi.
Aineisto on koottu narratiivisella tutkimusmenetelmällä ja analysoitu temaattisella aineistoanalyysilla. Tutkimukseen osallistui 39 eteläsuomalaista 6. luokan oppilasta ja kaksi luokanopettajaa. Tutkittavat kirjoittivat omakohtaisia tosikertomuksia tutkimusaiheeseen liittyen, joista on selvitetty teemoittelemalla ja tyypittelemällä heidän kokemustensa sisältöä. Sekä oppilaat että luokanopettajat saivat kirjoittaa aiheeseen liittyen vapaasti, ja tuoda esiin ne kokemukset, joille itse on antanut merkitystä tutkimustilanteen ajankohtana.
Keskeisin havainto tuloksista on, että oppilaiden ja luokanopettajien kokemukset osallisuudesta, kohtaamisesta ja oppimisesta ovat hyvin samankaltaiset. Joustava oppimisympäristö on tuonut heidän kouluarkeensa kokonaisuudessaan paljon uutta. Oppimisympäristön sisä- ja ulkotilojen sekä lähiympäristön mahdollisuuksiin ollaan hyvin tyytyväisiä, ja lisäksi osallisuuden ja kohtaamisen todetaan sujuvan sekä lisääntyneen aiempaan verrattuna. Vapaan istumajärjestelyn, muuntojoustavien työpisteiden ja niiden välillä liikkumisen koetaan vaikuttavan oppimiseen ja motivaatioon myönteisesti. Hyvinvoivat kaverisuhteet ja yhteistoiminnallinen oppiminen ovat oppilaille mieluisa osa kouluarkea, ja luokanopettajat kokevat yhteisopetuksen työnsä voimavaraksi. Suurimpia haasteita ovat oppilaiden osallistumisen vähyys suurten ryhmien opiskellessa samoissa tiloissa, sekä satunnainen tilojen meluisuus ja epäsiisteys koulun oppilaiden aikaansaamana.
Tuloksista voidaan päätellä, että joustava oppimisympäristö koetaan kokonaisuutena onnistuneeksi ja se on edistänyt tutkimuskohteessa sekä oppimista että vuorovaikutusta. Yhteisössä tarjotaan osallisuuteen paljon mahdollisuuksia, ja sekä luokka- että kouluyhteisön ilmapiiri ja kaverisuhteet koetaan hyviksi.