Naamiotyöskentely kehon aktivoijana näyttelijäntyön koulutuksessa
Salomaa, Suvi (2019)
Salomaa, Suvi
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907042434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907042434
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on naamiotyöskentely näyttelijän kehon aktivoijana näyttelijäntyön koulutuksessa. Keskityn tutkimuksessa neutraali- ja luonnenaamioiden käyttöön sekä merkittävien teatteriajattelijoiden, Jacques Copeaun (1879-1949) ja Jacques Lecoqin (1921-1999), tapoihin käyttää näitä naamioita pedagogisessa tarkoituksessa. Kirjallisen lähdemateriaalin lisäksi olen haastatellut Tampereen yliopiston teatterityön tutkinto-ohjelman näyttelijäntyön lehtoria Mikko Kannista. Viittaan myös omaan pedagogiseen kokemukseeni naamioiden käytöstä.
Neutraali- ja luonnenaamiot ovat kokonaamioita, jotka peittävät näyttelijän kasvot kokonaan. Naamiot poistavat kaksi näyttelijälle ominaista ilmaisukeinoa: ääneen puhutun puheen ja kasvojen ilmeet. Naamiot antavat näyttelijälle tunteen ilmaisun vapaudesta, kun ääneen puhuttua puhetta ei ole, eikä näyttelijä ole ”omana itsenään” muiden edessä, vaan ikään kuin turvassa naamion takana. Neutraalinaamio auttaa näyttelijää poistamaan kehostaan opitut maneerit sekä löytämään tasapainoinoisen kehon ja rauhan liikekieleen. Luonnenaamioiden avulla näyttelijä voi harjoittaa tempon ja rytmin käyttöä sekä hahmon kehollistamista ja liikekieltä. Copeau ja Lecoq käyttivät omassa opetustoiminnassaan muitakin naamioita, muun muassa klovnin punaista nenää, mutta olen päättänyt keskittyä tässä tutkielmassa neutraali- ja luonnenaamioiden käyttöön.
Neutraali- ja luonnenaamiot ovat kokonaamioita, jotka peittävät näyttelijän kasvot kokonaan. Naamiot poistavat kaksi näyttelijälle ominaista ilmaisukeinoa: ääneen puhutun puheen ja kasvojen ilmeet. Naamiot antavat näyttelijälle tunteen ilmaisun vapaudesta, kun ääneen puhuttua puhetta ei ole, eikä näyttelijä ole ”omana itsenään” muiden edessä, vaan ikään kuin turvassa naamion takana. Neutraalinaamio auttaa näyttelijää poistamaan kehostaan opitut maneerit sekä löytämään tasapainoinoisen kehon ja rauhan liikekieleen. Luonnenaamioiden avulla näyttelijä voi harjoittaa tempon ja rytmin käyttöä sekä hahmon kehollistamista ja liikekieltä. Copeau ja Lecoq käyttivät omassa opetustoiminnassaan muitakin naamioita, muun muassa klovnin punaista nenää, mutta olen päättänyt keskittyä tässä tutkielmassa neutraali- ja luonnenaamioiden käyttöön.