Arvonluonti kiinteistö- ja rakennusalan arvoverkostoissa
Haapamäki, Arttu (2019)
Haapamäki, Arttu
2019
Rakennustekniikan TkK tutkinto-ohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-07-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070222630
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070222630
Tiivistelmä
Arvonluonnissa oleellista on tuntea ja tunnistaa asiakkaiden tarpeet. Näiden tunnistamineen ja toteuttamiseen on esitetty kirjallisuudessa monia erilaisia menetelmiä. Kiinteistö- ja rakennusalalla yhtenä asiakkaana on loppukäyttäjä. Nykyään asumiseen ja muuhun tilojen käyttämiseen vaaditaan monia toimintoja, jotka vaativat alan yrityksiltä monialaisuuden toteutumista kiinteistöissä.
Yritysten toiminta verkostoituu jatkuvasti, mikä tuo arvonluontiin uusia ulottuvuuksia. Verkostoitumisen seurauksena yritykset ajautuvat entistä tiiviimpään yhteistyöhön, jolloin oman toiminnan tarkastelun lisäksi on tärkeää huomioida myös muun verkoston toiminta. Asiakkaalle tuotetun arvon voidaan ajatella tuotettavan yhdessä verkoston kesken, jolloin liiketoimintamallit limittyvät. Tällöin muiden yritysten toimintaan tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Tässä kirjallisuusselvityksessä tutustutaan arvoverkoston toiminnan lisäksi kolmeen yleiseen liiketoimintamallipohjaisiin arvonluontimalleihin. Näitä malleja ovat arvoketju, -paja ja -verkko. Edellä mainitut arvonluontimallit tarkastelevat oman toiminnan arvoa tuottavia tekijöitä pää- ja tukitoimintojen avulla.
Yritysten toiminta verkostoituu jatkuvasti, mikä tuo arvonluontiin uusia ulottuvuuksia. Verkostoitumisen seurauksena yritykset ajautuvat entistä tiiviimpään yhteistyöhön, jolloin oman toiminnan tarkastelun lisäksi on tärkeää huomioida myös muun verkoston toiminta. Asiakkaalle tuotetun arvon voidaan ajatella tuotettavan yhdessä verkoston kesken, jolloin liiketoimintamallit limittyvät. Tällöin muiden yritysten toimintaan tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Tässä kirjallisuusselvityksessä tutustutaan arvoverkoston toiminnan lisäksi kolmeen yleiseen liiketoimintamallipohjaisiin arvonluontimalleihin. Näitä malleja ovat arvoketju, -paja ja -verkko. Edellä mainitut arvonluontimallit tarkastelevat oman toiminnan arvoa tuottavia tekijöitä pää- ja tukitoimintojen avulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8596]