”Kaikki lapset tarvii sitä perustukee”. Yleinen tuki inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa.
Kujamäki, Mari (2019)
Kujamäki, Mari
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907022401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201907022401
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia lasten yksilöllisiin tuen tarpeisiin vastaamisesta yleisen tuen tasolla inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Inklusiivisella varhaiskasvatuksella tarkoitetaan kaikkien lasten yhteistä varhaiskasvatusta painottaen osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasaarvoa. Tavoitteena on jokaisen lapsen yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen sekä suunnitelmallinen ja tavoitteellinen kasvun ja oppimisen edistäminen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia yleisen tuen tarpeita lapsilla esiintyy ja miten näihin tarpeisiin vastataan inklusiivisessa päiväkotiryhmässä. Tutkimus keskittyy kolmiportaisen tuen yleisen tuen tasoon sekä inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseen liittyviin tekijöihin.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto kerättiin yhden kunnan alueelta haastattelemalla eri päiväkodeissa työskenteleviä varhaiskasvatuksen opettajia. Teemahaastattelu toteutettiin neljälle varhaiskasvatuksen opettajalle, joilla kaikilla oli työkokemusta alaltaan vähintään viiden vuoden ajalta. Haastatteluaineisto luokiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksien mukaan lasten yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen toimii kasvattajien työn lähtökohtana. Kaikki lapset nähtiin kuuluvan yleisen tuen piiriin ja kasvattajien tehtäväksi nähtiin
lasten yksilöllisten tarpeiden havainnointi ja tavoitteiden asettaminen jokaisen lapsen kehityksen tukemiseksi. Yleisen tuen tarpeet näyttäytyivät jokaisella lapsella omanlaisenaan ja näihin moninaisiin tuen tarpeisiin vastattiin lapsiryhmässä pedagogisin tukikeinoin. Tuen toteutumiseen inklusiivisessa lapsiryhmässä vaikuttivat varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksien mukaan lapsiryhmän koko ja tuen tarpeet sekä useat kasvatushenkilöstöön ja monialaiseen yhteistyöhön liittyvät tekijät.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleisen tuen keinoin pyritään ennaltaehkäisemään vaativampia tuen tarpeita. Kasvattajilla tulisi olla aikaa kehittää sekä ryhmän peruspedagogiikkaa että jokaisen lapsen yksilöllisiä
yleisen tuen keinoja osaksi lapsiryhmän päivittäistä toimintaa ennen kuin tuen tarpeet kasvavat ja resursseja vastata lasten yhä moninaisempiin tuen tarpeisiin tarvitaan entistä enemmän. Lisäksi tulokset osoittavat, että
inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteutumiseen pyritään, mutta käytössä olevat resurssit eivät aina mahdollista jokaisen lapsen tarpeiden huomioimista lapsiryhmässä. Inklusiivista varhaiskasvatusta on kehitettävä niin, että kasvattajien käytössä olevat resurssit riittävät jokaisen lapsen yksilöllisiin tarpeisiin vastaamiseen tuen tasosta riippumatta. Keinot vastata lasten tarpeisiin ovat olemassa, mutta lapsiryhmien suuruus yhdistettynä useisiin muihin tekijöihin heikentää tukea ja asettaa lapset eriarvoiseen asemaan tarpeiden huomioimisen suhteen. Vain riittävillä resursseilla pystytään takaamaan laadukas varhaiskasvatus ja jokaisen lapsen oikeuksien toteutuminen.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto kerättiin yhden kunnan alueelta haastattelemalla eri päiväkodeissa työskenteleviä varhaiskasvatuksen opettajia. Teemahaastattelu toteutettiin neljälle varhaiskasvatuksen opettajalle, joilla kaikilla oli työkokemusta alaltaan vähintään viiden vuoden ajalta. Haastatteluaineisto luokiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksien mukaan lasten yksilöllisiin tarpeisiin vastaaminen toimii kasvattajien työn lähtökohtana. Kaikki lapset nähtiin kuuluvan yleisen tuen piiriin ja kasvattajien tehtäväksi nähtiin
lasten yksilöllisten tarpeiden havainnointi ja tavoitteiden asettaminen jokaisen lapsen kehityksen tukemiseksi. Yleisen tuen tarpeet näyttäytyivät jokaisella lapsella omanlaisenaan ja näihin moninaisiin tuen tarpeisiin vastattiin lapsiryhmässä pedagogisin tukikeinoin. Tuen toteutumiseen inklusiivisessa lapsiryhmässä vaikuttivat varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksien mukaan lapsiryhmän koko ja tuen tarpeet sekä useat kasvatushenkilöstöön ja monialaiseen yhteistyöhön liittyvät tekijät.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleisen tuen keinoin pyritään ennaltaehkäisemään vaativampia tuen tarpeita. Kasvattajilla tulisi olla aikaa kehittää sekä ryhmän peruspedagogiikkaa että jokaisen lapsen yksilöllisiä
yleisen tuen keinoja osaksi lapsiryhmän päivittäistä toimintaa ennen kuin tuen tarpeet kasvavat ja resursseja vastata lasten yhä moninaisempiin tuen tarpeisiin tarvitaan entistä enemmän. Lisäksi tulokset osoittavat, että
inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteutumiseen pyritään, mutta käytössä olevat resurssit eivät aina mahdollista jokaisen lapsen tarpeiden huomioimista lapsiryhmässä. Inklusiivista varhaiskasvatusta on kehitettävä niin, että kasvattajien käytössä olevat resurssit riittävät jokaisen lapsen yksilöllisiin tarpeisiin vastaamiseen tuen tasosta riippumatta. Keinot vastata lasten tarpeisiin ovat olemassa, mutta lapsiryhmien suuruus yhdistettynä useisiin muihin tekijöihin heikentää tukea ja asettaa lapset eriarvoiseen asemaan tarpeiden huomioimisen suhteen. Vain riittävillä resursseilla pystytään takaamaan laadukas varhaiskasvatus ja jokaisen lapsen oikeuksien toteutuminen.