Naisia ja tekniikan asiantuntijoita : Tutkimus teknillisen yliopiston naisopiskelijoiden itsensä merkityksellistämisen prosesseista
Yliluoto, Paula (2019)
Yliluoto, Paula
2019
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906272303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906272303
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten naispuoliset tekniikan alan opiskelijat merkityksellistävät itseään miesvaltaisella tekniikan alalla. Tutkimusaineisto koostuu seitsemän Tampereen teknillisessä yliopistossa opiskelevan naispuolisen opiskelijan teemahaastattelusta ja aineiston analyysimenetelminä sovelletaan sisällönanalyysia ja diskurssianalyysia. Sisällönanalyysin avulla kartoitetaan haastateltavien näkemyksiä siitä, minkälaisissa tilanteissa heidän mielestään sukupuoli tulee tekniikan alalla esille, kun taas diskurssianalyysin avulla tarkastellaan sitä, miten naisopiskelijat merkityksellistävät itseään haastattelupuheissaan sekä minkälaisia toiminnallisia positioita ja niiden rajoituksia he tuottavat itselleen.
Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi eli todellisuus ymmärretään sosiaalisesti rakentuneeksi. Todellisuutta ei ymmärretä kaikille samanlaisena ja muuttumattomana, vaan se muodostuu yksilöiden subjektiivisista tulkinnoista, joihin vaikuttavat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa opitut näkemykset todellisuudesta ja sen rakenteista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella nimenomaan kyseisiä subjektiivisia todellisuuskäsityksiä, niiden sisältöjä ja rakentumista.
Haastateltavien mukaan sukupuoli ilmenee tekniikan alalla erityisesti koulutuksessa, opiskelijaelämässä sekä työelämässä. Sukupuoli ilmeni tekniikan alalla hieman ristiriitaisesti sekä sukupuolen erityisenä huomioimisena että tekniikan alalle tyypillisenä sukupuolineutraaliuden edistämisenä. Haastattelupuheissa naisopiskelijat merkityksel-listivät itseään hyödyntämällä sukupuolen ja individualismin repertuaareja eli merkityssysteemejä ja toiminnallisiksi positioiksi muodostettiin haastattelupuheissa teekkarin, naisen ja naisteekkarin positiot, joiden rajoitukset liittyivät usein näiden positioiden välisiin suhteisiin.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat naisopiskelijat pyrkivät omissa merkityksellis-tämisprosesseissaan mukautumaan tekniikan alan sukupuolineutraaliuteen esimerkiksi korostamalla omaa teekkariuuttaan, mutta samanaikaisesti he huomioivat myös omaa sukupuoltaan jollain tavoilla, sillä tekniikan alan miesvaltaisuus ja sen kulttuurin miesnormisuus aiheuttavat usein tilanteita, joissa naisten sukupuoli tulee jollain tavalla esille.
Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi eli todellisuus ymmärretään sosiaalisesti rakentuneeksi. Todellisuutta ei ymmärretä kaikille samanlaisena ja muuttumattomana, vaan se muodostuu yksilöiden subjektiivisista tulkinnoista, joihin vaikuttavat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa opitut näkemykset todellisuudesta ja sen rakenteista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella nimenomaan kyseisiä subjektiivisia todellisuuskäsityksiä, niiden sisältöjä ja rakentumista.
Haastateltavien mukaan sukupuoli ilmenee tekniikan alalla erityisesti koulutuksessa, opiskelijaelämässä sekä työelämässä. Sukupuoli ilmeni tekniikan alalla hieman ristiriitaisesti sekä sukupuolen erityisenä huomioimisena että tekniikan alalle tyypillisenä sukupuolineutraaliuden edistämisenä. Haastattelupuheissa naisopiskelijat merkityksel-listivät itseään hyödyntämällä sukupuolen ja individualismin repertuaareja eli merkityssysteemejä ja toiminnallisiksi positioiksi muodostettiin haastattelupuheissa teekkarin, naisen ja naisteekkarin positiot, joiden rajoitukset liittyivät usein näiden positioiden välisiin suhteisiin.
Tutkimustulosten mukaan haastateltavat naisopiskelijat pyrkivät omissa merkityksellis-tämisprosesseissaan mukautumaan tekniikan alan sukupuolineutraaliuteen esimerkiksi korostamalla omaa teekkariuuttaan, mutta samanaikaisesti he huomioivat myös omaa sukupuoltaan jollain tavoilla, sillä tekniikan alan miesvaltaisuus ja sen kulttuurin miesnormisuus aiheuttavat usein tilanteita, joissa naisten sukupuoli tulee jollain tavalla esille.