Oman toiminnan kehittäminen Ikaalisten kaupungin kuntaorganisaatiossa : Työntekijöiden näkemyksiä kehittämistyöstä
Lamberg, Monica (2019)
Lamberg, Monica
2019
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906272294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906272294
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman kiinnostuksen kohteena on kuntaorganisaatiossa tapahtuva oman toiminnan kehittäminen, joka oli Ikaalisten kaupungin yksi strateginen painopiste valtuustokaudella 2013–2017. Tutkimuksessa haetaan vastauksia kysymyksiin, miten Ikaalisten kaupungin työntekijöitä on osallistettu oman toiminnan kehittämiseen kuntaorganisaatiossa ja mitkä tekijät edesauttoivat kehittämistyön etenemistä kehittämistoimintaan osallistuvien työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimusaineisto koostuu kuudesta Ikaalisten kaupungin työntekijöille tehdystä yksilöhaastattelusta ja aineisto on analysoitu laadullisin menetelmin sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineiston analysointia ohjaa tutkimuksen teoreettinen viitekehys, joka koostuu arviointitutkimuksesta, työelämän kehittämiseen ja oppivaan organisaatioon liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta sekä tutkijan omasta pohdinnasta.
Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat kehittäminen ja oppiminen, ja kehittämistyön moniulotteisuutta kuvataan oppivan organisaation mallin avulla. Siinä toiminnan kehittäminen ja oppiminen liitetään organisaation eri tasoilla vaikuttaviin tekijöihin, kuten yksilöiden kykyihin, toimintaa ohjaaviin sisäisiin malleihin, yhteiseen visioon, tietojen jakamiseen ja yhdessä oppimiseen sekä organisaation prosessien kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen.
Ikaalisten kaupungin kuntaorganisaatiossa oman toiminnan kehittäminen painottui toimialaryhmätyöskentelyyn, ja käytännön kehittämistyö näkyi voimakkaammin työyksiköiden toiminnassa. Kuntaorganisaation toimintatapoja ja työkulttuuria pyrittiin muuttamaan resurssien ohjaamisen, kokeilutoimintaan kannustamisen, henkilöstön osaamisen kehittämisen sekä työntekijöiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien parantaminen avulla. Tutkimuksen tulokset vahvistavat kehittämistyön moniulotteisuuden, ja sen, miten kuntaorganisaation eri tasoilla vaikuttavat tekijät liittyvät merkittävästi oman toiminnan kehittämiseen. Kehittämistoiminnan taustalla vaikuttavat resurssien, henkilöstön osaamisen, työilmapiirin sekä työntekijöiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien lisäksi toiminnan tavoitteet, johdon tuki, yhdessä oppiminen, vuorovaikutus, luottamus sekä työyhteisön sosiaalinen pääoma.
Tutkimuksen keskeisimpiä käsitteitä ovat kehittäminen ja oppiminen, ja kehittämistyön moniulotteisuutta kuvataan oppivan organisaation mallin avulla. Siinä toiminnan kehittäminen ja oppiminen liitetään organisaation eri tasoilla vaikuttaviin tekijöihin, kuten yksilöiden kykyihin, toimintaa ohjaaviin sisäisiin malleihin, yhteiseen visioon, tietojen jakamiseen ja yhdessä oppimiseen sekä organisaation prosessien kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen.
Ikaalisten kaupungin kuntaorganisaatiossa oman toiminnan kehittäminen painottui toimialaryhmätyöskentelyyn, ja käytännön kehittämistyö näkyi voimakkaammin työyksiköiden toiminnassa. Kuntaorganisaation toimintatapoja ja työkulttuuria pyrittiin muuttamaan resurssien ohjaamisen, kokeilutoimintaan kannustamisen, henkilöstön osaamisen kehittämisen sekä työntekijöiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien parantaminen avulla. Tutkimuksen tulokset vahvistavat kehittämistyön moniulotteisuuden, ja sen, miten kuntaorganisaation eri tasoilla vaikuttavat tekijät liittyvät merkittävästi oman toiminnan kehittämiseen. Kehittämistoiminnan taustalla vaikuttavat resurssien, henkilöstön osaamisen, työilmapiirin sekä työntekijöiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien lisäksi toiminnan tavoitteet, johdon tuki, yhdessä oppiminen, vuorovaikutus, luottamus sekä työyhteisön sosiaalinen pääoma.