Varhaiskasvatusikäisten lasten liikunnallinen identiteetti : lastentarhanopettajien käsityksiä liikunnallisen identiteetin rakentumisen tukemisesta
Leikkanen, Mikko (2019)
Leikkanen, Mikko
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-09-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252242
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, mitä käsityksiä lastentarhanopettajilla on varhaiskasvatusikäisten lasten liikunnallisen identiteetin rakentumisen tukemisesta. Liikunnallinen elämäntapa alkaa urautua jo varhaislapsuudessa. Liikunnalla on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia esimerkiksi terveyteen, oppimiseen, tarkkaavaisuuteen ja toiminnanohjaukseen. Varhaiskasvatusikäisten lasten myönteinen suhtautuminen liikkumista kohtaan luo hyvän pohjan liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan rakentumiselle.
Tutkimusaineisto koostui viiden lastentarhanopettajan yksilöhaastatteluista. Tutkimukseen osallistuneet lastentarhanopettajat työskentelivät eräässä pirkanmaalaisessa kunnassa joko päiväkoti- tai esiopetusryhmissä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joita varten oli koostettu haastattelurunko. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa teemoittelun jäsentelyssä hyödynnettiin tutkimushaastattelun runkoa. Laajempana teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalinen konstruktionismi.
Lastentarhanopettajien käsitysten mukaan lasten liikunnallisen identiteetin rakentumista voidaan tukea kasvattajan pedagogisella toiminnalla ja varhaiskasvatuksen toiminnan rakenteilla. Kasvattajan pedagogisen toiminnan tärkeimmät teemat liikunnallisen identiteetin rakentumisen tukemisessa ovat lasten kohtaaminen, lasten psyykkisten ja taidollisten tekijöiden huomioiminen sekä vertaisten vaikutuspotentiaalin hyödyntäminen. Varhaiskasvatuksen toiminnan rakenteiden näkökulmasta tärkeimpiä teemoja ovat liikunnallisen varhaiskasvatuksen järjestäminen, liikkumista tukevat käytännöt työyhteisössä sekä yhteistyö perheiden kanssa. Tutkimustulokset ovat pääosin linjassa viimeisimpien samaa aihepiiriä käsittelevien tutkimusten kanssa. Tämän tutkimuksen pohjalta vaikuttaa siltä, että lastentarhanopettajat ovat tietoisia toimenpiteistä, joita tarvitaan tukemaan liikunnallisen identiteetin rakentumista. He myös tunnistavat olemassa olevia haasteita, joita liikunnallisen identiteetin rakentumisen vahvistamiseen liittyy.
Tutkimusaineisto koostui viiden lastentarhanopettajan yksilöhaastatteluista. Tutkimukseen osallistuneet lastentarhanopettajat työskentelivät eräässä pirkanmaalaisessa kunnassa joko päiväkoti- tai esiopetusryhmissä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joita varten oli koostettu haastattelurunko. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa teemoittelun jäsentelyssä hyödynnettiin tutkimushaastattelun runkoa. Laajempana teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiaalinen konstruktionismi.
Lastentarhanopettajien käsitysten mukaan lasten liikunnallisen identiteetin rakentumista voidaan tukea kasvattajan pedagogisella toiminnalla ja varhaiskasvatuksen toiminnan rakenteilla. Kasvattajan pedagogisen toiminnan tärkeimmät teemat liikunnallisen identiteetin rakentumisen tukemisessa ovat lasten kohtaaminen, lasten psyykkisten ja taidollisten tekijöiden huomioiminen sekä vertaisten vaikutuspotentiaalin hyödyntäminen. Varhaiskasvatuksen toiminnan rakenteiden näkökulmasta tärkeimpiä teemoja ovat liikunnallisen varhaiskasvatuksen järjestäminen, liikkumista tukevat käytännöt työyhteisössä sekä yhteistyö perheiden kanssa. Tutkimustulokset ovat pääosin linjassa viimeisimpien samaa aihepiiriä käsittelevien tutkimusten kanssa. Tämän tutkimuksen pohjalta vaikuttaa siltä, että lastentarhanopettajat ovat tietoisia toimenpiteistä, joita tarvitaan tukemaan liikunnallisen identiteetin rakentumista. He myös tunnistavat olemassa olevia haasteita, joita liikunnallisen identiteetin rakentumisen vahvistamiseen liittyy.