Tagien mahdollisuudet musiikintekijöiden näkökulmasta
Kolehmainen, Niko (2019)
Kolehmainen, Niko
2019
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252241
Tiivistelmä
Musiikin levittämisen ja julkaisemisen siirryttyä verkkoon, on myös vastuu musiikin sisällönkuvailusta siirtynyt osittain asiantuntijoilta aivan tavallisille musiikin tekijöille ja kuuntelijoille. Musiikintekijöiden taitoja tai motiiveja omien tuotostensa sisällönkuvailijoina ei ole informaatiotutkimuksen kentällä kuitenkaan tutkittu. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, ovatko musiikintekijät kiinnostuneita yhden sisällönkuvailutyökalun eli tagien mahdollisuuksista oman musiikkinsa levittämisessä ja markkinoinnissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui ammattimaisen musiikin luetteloinnin ja sisällönkuvailun teorialle ja ohjesäännöille. Tutkielman aineisto kerättiin strukturoidulla verkkokyselylomakkeella 67 musiikintekijältä, jotka olivat luoneet oman artistisivun verkon musiikkipalvelu Bandcampissa. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Musiikintekijät eivät panostaneet tagien valitsemiseen paljoa ajallisia resursseja, mutta suurin osa musiikintekijöistä käytti tagien valitsemiseen apuna jotain lähdettä. Musiikintekijöillä oli tagien valitsemiseen myös muita motiiveja kuin musiikin tarkka kuvaaminen musiikillisista lähtökohdista. Ulkomusiikilliset motiivit olivat kuitenkin enimmäkseen pienimuotoisia ja suurimmalle osalle musiikintekijöistä täysin toissijaisia. Yleisimpiä ulkomusiikillisia motiiveja tagien valinnassa olivat huumorin, välinpitämättömän vaikutelman tai jonkinlaisen asenteen välittäminen kuuntelijoille.
Musiikintekijät pitivät itseään melko hyvinä oman musiikkinsa kuvailijoina, mutta epäilivät taitojaan valita sopivimmat tagit heidän omiin tarkoitusperiinsä nähden. Tagien valitsemisella oli musiikintekijöiden mielestä vain jonkin verran tai vähän vaikutusta sen kannalta, onko heidän musiikkinsa helposti löydettävissä tai tavoittaako se uusia kuuntelijoita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui ammattimaisen musiikin luetteloinnin ja sisällönkuvailun teorialle ja ohjesäännöille. Tutkielman aineisto kerättiin strukturoidulla verkkokyselylomakkeella 67 musiikintekijältä, jotka olivat luoneet oman artistisivun verkon musiikkipalvelu Bandcampissa. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Musiikintekijät eivät panostaneet tagien valitsemiseen paljoa ajallisia resursseja, mutta suurin osa musiikintekijöistä käytti tagien valitsemiseen apuna jotain lähdettä. Musiikintekijöillä oli tagien valitsemiseen myös muita motiiveja kuin musiikin tarkka kuvaaminen musiikillisista lähtökohdista. Ulkomusiikilliset motiivit olivat kuitenkin enimmäkseen pienimuotoisia ja suurimmalle osalle musiikintekijöistä täysin toissijaisia. Yleisimpiä ulkomusiikillisia motiiveja tagien valinnassa olivat huumorin, välinpitämättömän vaikutelman tai jonkinlaisen asenteen välittäminen kuuntelijoille.
Musiikintekijät pitivät itseään melko hyvinä oman musiikkinsa kuvailijoina, mutta epäilivät taitojaan valita sopivimmat tagit heidän omiin tarkoitusperiinsä nähden. Tagien valitsemisella oli musiikintekijöiden mielestä vain jonkin verran tai vähän vaikutusta sen kannalta, onko heidän musiikkinsa helposti löydettävissä tai tavoittaako se uusia kuuntelijoita.