Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

„Das fand ich ja auch lustig, wie du in der E-Mail gefragt hast, ob wir Allergien haben.“ Interkulturelle Lerngespräche in einer tandemähnlichen Lernsituation. Eine empirische Fallstudie

Rautiainen, Tiina (2019)

 
Avaa tiedosto
RautiainenTiina.pdf (999.8Kt)
Lataukset: 



Rautiainen, Tiina
2019

Saksan kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252240
Tiivistelmä
Tässä sivuaineen pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan tandemoppimisen kaltaista vieraan kielen oppimista pienryhmässä. Ryhmä koostui kahdesta suomenkielisestä ja yhdestä saksankielisestä yliopisto-opiskelijasta. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota havainnollistava esimerkki kulttuurienvälisistä oppimiskeskusteluista. Empiirisessä tapaustutkimuksessa tarkastelun kohteena on erityisesti näkökulman vaihtaminen ja itselle vieraan näkökulman omaksuminen. Tarkastelua tehdään sekä kielen että sisällön tasolla.

Tutkimuksen teoriaosassa esitellään tandemoppimisen pääperiaatteita sekä tandemia itseohjautuvan ja ohjatun kielen oppimisen välimuotona. Lisäksi näkökulman vaihtoa ja oman näkökulman sopeuttamista tarkastellaan siltä kannalta, miten se vaikuttaa kulttuurienvälisen ymmärryksen kehittymiseen vieraan kielen oppimisessa.

Tutkimusaineisto koostuu kolmesta keskustelukatkelmasta, joita verrataan tutkittavan pienryhmän kirjoittamiin oppimispäiväkirja- ja loppureflektointeihin. Analyysiote on laadullinen, ja kyseessä on keskusteluanalyysin sekä sisällönanalyysin periaatteita soveltava, kuvaileva ja havainnoiva analyysi.

Tutkimuksessa havaittiin, että oppimiskeskusteluissa tapahtuu vaihtelua oman ja vieraskulttuurisen näkökulman välillä. Tarkemmin pystyttiin erottamaan aiemmissa tutkimuksissakin todetut minä-, yleis- ja referoitu näkökulma. Tutkimusmateriaali antaa viitteitä osallistujien pyrkimyksestä ymmärtää syvällisemmin sekä kohdekulttuurisia että oman kulttuurin ilmiöitä ja tehdä vertailua kulttuurien välillä. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota osallistujien rooleihin ja teeman käsittelyyn. Keskustelun avasi tyypillisesti saksalaisen oppijan esittämä kysymys tai havainto, johon asiantuntijaroolissa olleet suomenkieliset opiskelijat pyrkivät vastaamaan yhteisvastuullisesti kulttuurisista merkityksistä neuvotellen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste