Palaute päiväkodin johtajan kokemana: "Sen voi tosiaan rakentavastikkin esittää. Sen sijaan, että sen sylykääsöö silimille"
Tarpio, Anne (2019)
Tarpio, Anne
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252238
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin miltä tahoilta päiväkodin johtajat saivat palautetta ja millaista palaute oli sisällöltään. Johtajien saamaa palautetta on tutkittu verrattain vähän. Aikaisempien tutkimusten kautta olemme saaneet tietoon, että palaute on yksi tärkeä osa johtajan työtä. Tämän tutkimuksen kautta saatiin uusi näkökulma siihen millaista palautetta johtajat saivat ja mitä se sisällöltään oli. Tutkimukseen osallistui kahdeksan päiväkodin johtajaa viideltä eri maantieteelliseltä varhaiskasvatusalueelta. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia. Tutkimuksessa oli läsnä fenomenologis- hermeneuttinen lähestymistapa.
Tutkimustulokset osoittivat, että päiväkodin johtajat saivat palautetta viideltä eri sidosryhmältä; henkilökunnalta, esimieheltä, kollegalta, lasten vanhemmilta ja lapsilta. Palautteiden sisältö jaettiin neljään eri luokkaan. Näistä ensimmäinen oli luottamus, toinen päätöksenteko, kolmas vuorovaikutus ja neljäs päiväkodin rakenteet ja arki.
Päiväkodin johtajat kertoivat saavansa palautetta sanallisesti, mutta kokivat myös saavansa palautetta epäsuorasti. Johtajat kaipasivat lisää palautetta sekä esimieheltään, että alaisiltaan. Päiväkodin johtajat kokivat nauttivansa henkilökunnan luottamuksesta. Se tuli esiin työyksikön hyvänä työilmapiirinä, jossa henkilökunta uskalsi esittää omia ideoitaan ja mielipiteitään. Johtajat kokivat, että työntekijät pystyivät näin vaikuttamaan omaan työhönsä. Päätöksentekoa koskeva palaute voitiin jakaa kahteen osaan sen mukaan, kykenikö johtaja vaikuttamaan päätöksentekoon vai oliko johtajalla toimeenpaneva rooli. Vuorovaikutusta koskeva palaute liittyi usein tiedottamiseen. Vuorovaikutustilanteisiin toi omat haasteensa päiväkodin henkilökunnan sekä sijaisten vaihtuvuus. Johtajat saivat palautetta päiväkodin arjesta ja arjen rakenteesta, joka oli palautteiden mukaan välistä hyvinkin rikkonaista. Päiväkodin arki toi johtajan työhön keskeytyksiä, jotka vaikuttivat johtajan toimeen saattaa asiat loppuun.
Palautteella on suuri vaikutus työssä jaksamiseen, hyvinvointiin ja työn mielekkyyteen. Päiväkodin johtaja työskentelee väliportaassa jolloin palautetta tulee monilta eri sidosryhmiltä. Johtaja pystyy omalla toiminnallaan ja esimerkillään luomaan työyhteisöönsä palautemyönteisen ilmapiirin.
Tutkimustulokset osoittivat, että päiväkodin johtajat saivat palautetta viideltä eri sidosryhmältä; henkilökunnalta, esimieheltä, kollegalta, lasten vanhemmilta ja lapsilta. Palautteiden sisältö jaettiin neljään eri luokkaan. Näistä ensimmäinen oli luottamus, toinen päätöksenteko, kolmas vuorovaikutus ja neljäs päiväkodin rakenteet ja arki.
Päiväkodin johtajat kertoivat saavansa palautetta sanallisesti, mutta kokivat myös saavansa palautetta epäsuorasti. Johtajat kaipasivat lisää palautetta sekä esimieheltään, että alaisiltaan. Päiväkodin johtajat kokivat nauttivansa henkilökunnan luottamuksesta. Se tuli esiin työyksikön hyvänä työilmapiirinä, jossa henkilökunta uskalsi esittää omia ideoitaan ja mielipiteitään. Johtajat kokivat, että työntekijät pystyivät näin vaikuttamaan omaan työhönsä. Päätöksentekoa koskeva palaute voitiin jakaa kahteen osaan sen mukaan, kykenikö johtaja vaikuttamaan päätöksentekoon vai oliko johtajalla toimeenpaneva rooli. Vuorovaikutusta koskeva palaute liittyi usein tiedottamiseen. Vuorovaikutustilanteisiin toi omat haasteensa päiväkodin henkilökunnan sekä sijaisten vaihtuvuus. Johtajat saivat palautetta päiväkodin arjesta ja arjen rakenteesta, joka oli palautteiden mukaan välistä hyvinkin rikkonaista. Päiväkodin arki toi johtajan työhön keskeytyksiä, jotka vaikuttivat johtajan toimeen saattaa asiat loppuun.
Palautteella on suuri vaikutus työssä jaksamiseen, hyvinvointiin ja työn mielekkyyteen. Päiväkodin johtaja työskentelee väliportaassa jolloin palautetta tulee monilta eri sidosryhmiltä. Johtaja pystyy omalla toiminnallaan ja esimerkillään luomaan työyhteisöönsä palautemyönteisen ilmapiirin.