Sisälogistiikan hyötyjen kehittäminen varastonhallintajärjestelmän avulla
Lilja, Jirka (2019)
Lilja, Jirka
2019
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906252199
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Leanwarelle, joka on sisälogistiikan toimija ohjelmistoalalla. Leanware kehittää ja toimittaa muun muassa varastonhallintajärjestelmää (WMS), joka on tämän työn keskiössä. Tutkimuksen aihe muodostettiin sen kirjoittajan ja Leanwaren toiveiden mukaisesti. Työn tavoitteena oli löytää ja avata Leanwaren asiakkaiden toimintatapoja, varaston mittaamista sekä muuta hiljaista tietoa, joka ei ole Leanwaren tiedossa.
Tämä tutkimus ei sen aiheen laajuudesta johtuen keskity vain logistiikan ympärille sitoutuvaan teoriaan, vaan ottaa huomioon myös taloudellisen näkökulman. Näiden välille muodostetaan aiheeseen sopiva kokonaisuus, joka vastaa Leanwaren tilannetta sisälogistiikan ohjelmistoyrityksenä ja asiakasrajapinnassa.
Tutkimus tehtiin tutkimalla teoriaa eri näkökulmista, jonka jälkeen alettiin suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakashaastatteluja. Yrityksen sisäistä dialogia käytiin läpi tutkimuksen teon. Näiden perusteella toteutettiin prototyyppi, joka esiteltiin Leanwarella sisäisesti.
Haastattelujen tuloksena todettiin, ettei asiakkailla ole olemassa yhtenäistä rahalliseen arvoon perustuvaa mittaustapaa, vaikka toimintaa mitattiinkin monin eri tavoin. Asiakkaat arvostivat eri asioita riippuen pitkälti yrityksen omista tavoitteista ja tilanteesta. Kehitelty prototyyppi pyrkii puuttumaan yhtenäisen mittariston puutteeseen keräämällä dataa, jonka perusteella esitetään ja ennustetaan rahallisia hyötyjä visuaalisessa muodossa. Ne auttavat asiakasta tunnistamaan ongelmia ja kehityskohteita sekä kohdentamaan resursseja. Tavoitteena on esittää mahdollisimman läpinäkyvästi rahalliset hyödyt ja niiden kehittyminen.
Tutkimuksen perusteella Leanware pystyy jatkokehittämään esiteltyä prototyyppiä ja tutkimuksen laatija pystyy olemaan mukana kehityksessä. Tavoitteena on pitkällä aikavälillä muodostaa toimiva palvelu ja työkalu Leanwaren ja sen asiakkaiden käyttöön.
Tämä tutkimus ei sen aiheen laajuudesta johtuen keskity vain logistiikan ympärille sitoutuvaan teoriaan, vaan ottaa huomioon myös taloudellisen näkökulman. Näiden välille muodostetaan aiheeseen sopiva kokonaisuus, joka vastaa Leanwaren tilannetta sisälogistiikan ohjelmistoyrityksenä ja asiakasrajapinnassa.
Tutkimus tehtiin tutkimalla teoriaa eri näkökulmista, jonka jälkeen alettiin suunnittelemaan ja toteuttamaan asiakashaastatteluja. Yrityksen sisäistä dialogia käytiin läpi tutkimuksen teon. Näiden perusteella toteutettiin prototyyppi, joka esiteltiin Leanwarella sisäisesti.
Haastattelujen tuloksena todettiin, ettei asiakkailla ole olemassa yhtenäistä rahalliseen arvoon perustuvaa mittaustapaa, vaikka toimintaa mitattiinkin monin eri tavoin. Asiakkaat arvostivat eri asioita riippuen pitkälti yrityksen omista tavoitteista ja tilanteesta. Kehitelty prototyyppi pyrkii puuttumaan yhtenäisen mittariston puutteeseen keräämällä dataa, jonka perusteella esitetään ja ennustetaan rahallisia hyötyjä visuaalisessa muodossa. Ne auttavat asiakasta tunnistamaan ongelmia ja kehityskohteita sekä kohdentamaan resursseja. Tavoitteena on esittää mahdollisimman läpinäkyvästi rahalliset hyödyt ja niiden kehittyminen.
Tutkimuksen perusteella Leanware pystyy jatkokehittämään esiteltyä prototyyppiä ja tutkimuksen laatija pystyy olemaan mukana kehityksessä. Tavoitteena on pitkällä aikavälillä muodostaa toimiva palvelu ja työkalu Leanwaren ja sen asiakkaiden käyttöön.