Halpa ruoka, pahempi mieli: ”Halpuutimme hintoja” -kampanjan esiin nostamat ruokaa koskevat arvot ja ihanteet
Vahtokari, Kirsi (2019)
Vahtokari, Kirsi
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906242195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906242195
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää millaisia ruokaa koskevia arvoja ja ihanteita S-ryhmän halpuutuskampanja nosti verkkokeskusteluihin. Työtäni ohjasivat kysymykset: (1) Mitä bloggaajien aloittamat verkkokeskustelut kertovat ruokaan liitettävistä ihanteista ja arvoista? (2) Onko ihanteiden mukaan mahdollista elää, vai muodostuuko ideaalin ja todellisuuden välille ristiriitoja?
Halpuutuskampanja toimi myös tutkimukseni rajaajana: aineisto koostuu halpuutuskampanjan aloituspäivän jälkeen julkaistuista halpuutukseen liittyvistä kirjoituksista, jotka on kerätty Blogit.fi-palvelusta 22.-23.3.2016. Aineistoni käsittää 13 blogipostausta, joista kuudessa on kommentteja. Bloggaajia on kymmenen ja kommenttiketjuja yhteensä lähes 50. Blogien sisällöissä painottuu ruokaan ja hyvinvointiin liittyvät aiheet, mutta mukana on myös lifetylea ja päiväkirjamaista kirjoittamista.
Tutkimukseni teoreettinen tausta on digitaalisessa ja kulttuurintutkimuksessa sekä viestinnän ja median tutkimuksessa. Koska aineistosta nousi analysoitaessa ruokaan ja terveyteen liittyviä näkökulmia, mukana on myös sosiologista pohdintaa. Metodina olen käyttänyt sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä.
Halpuutuskampanja nosti blogikeskusteluun kolmenlaisia näkökulmia: (1) katsaus kauppalaskuun, (2) kuluttaja tuottajan puolella ja (3) väärät tuotteet halpuutettiin. Samoin ideaaleja rakentui niiden pohjalta kolme: taloudellisuus, kotimaisen ruoan suosiminen ja terveellisyys.
Halpuutuskampanja toimi myös tutkimukseni rajaajana: aineisto koostuu halpuutuskampanjan aloituspäivän jälkeen julkaistuista halpuutukseen liittyvistä kirjoituksista, jotka on kerätty Blogit.fi-palvelusta 22.-23.3.2016. Aineistoni käsittää 13 blogipostausta, joista kuudessa on kommentteja. Bloggaajia on kymmenen ja kommenttiketjuja yhteensä lähes 50. Blogien sisällöissä painottuu ruokaan ja hyvinvointiin liittyvät aiheet, mutta mukana on myös lifetylea ja päiväkirjamaista kirjoittamista.
Tutkimukseni teoreettinen tausta on digitaalisessa ja kulttuurintutkimuksessa sekä viestinnän ja median tutkimuksessa. Koska aineistosta nousi analysoitaessa ruokaan ja terveyteen liittyviä näkökulmia, mukana on myös sosiologista pohdintaa. Metodina olen käyttänyt sisällönanalyysiä ja sisällön erittelyä.
Halpuutuskampanja nosti blogikeskusteluun kolmenlaisia näkökulmia: (1) katsaus kauppalaskuun, (2) kuluttaja tuottajan puolella ja (3) väärät tuotteet halpuutettiin. Samoin ideaaleja rakentui niiden pohjalta kolme: taloudellisuus, kotimaisen ruoan suosiminen ja terveellisyys.