Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rakennusten mitoitus törmäyskuormille

Rantanen, Oskari (2019)

 
Avaa tiedosto
Rantanen.pdf (1.957Mt)
Lataukset: 



Rantanen, Oskari
2019

Rakennustekniikan TkK tutkinto-ohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-19
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906222171
Tiivistelmä
Rakentaminen on jatkuvasti tiivistymässä yhä lähemmäksi liikennöityjä väyliä. Tämä kasvattaa todennäköisyyttä rakennuksiin kohdistuviin ajoneuvojen törmäyksiin.

Tämän työn tavoitteena oli selvittää kuinka mahdollinen ajoneuvon törmäys otetaan huomioon kantavien rakenteiden kuten pilareiden ja kantavien seinien mitoituksessa eurokoodien SFS-EN 1992-1-1 ja SFS-EN 1991-1-7 mukaan, ja mitkä asiat siihen vai-kuttavat. Pilarin törmäysmitoitustilanteesta on laadittu esimerkki, jonka pohjalta vertail-laan eri tilanteita ja vaihtoehtoisia ratkaisuja. Laskentaesimerkissä mitoitus on suoritettu Tampereen yliopiston betonirakenteiden perusteet–kurssin harjoitustyön kantavan pilarin mitoituksen pohjalta.

Työssä tarkastellaan aluksi onnettomuustilanteita ja erityisesti törmäystä rakennusten kantaviin rakennusosiin eli pilareihin ja kantaviin seiniin. Tarkastellaan myös eri tilanteita, joissa mahdollinen törmäys aiheuttaa kantaville rakenteille törmäysmitoituksen. Sitten siirrytään erilaisiin törmäyksiin ja niiden aiheuttamiin kuormiin ja tarkastelutapoihin, kuten kovaan- ja pehmeään törmäykseen. Tämän jälkeen tarkastellaan rakennusosien mitoitusta törmäyksen ollessa kova. Saatuja tuloksia vertaillaan keskenään ja analysoi-daan mitoitukseen eniten vaikuttavia asioita. Lopuksi käsitellään törmäyssuojia vaihto-ehtoisena ratkaisuna mitoitukselle.

Avainsanat: törmäystilanne, törmäyskuorma, kova törmäys, törmäyssuoja
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [6448]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste