Jatkuvan sortuman estäminen sideraudoituksilla: Suunnitteluohje asuinkerrostaloille
Koskinen, Julius (2019)
Koskinen, Julius
2019
Rakennustekniikan TkK tutkinto-ohjelma
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906142018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201906142018
Tiivistelmä
Rakennuksen vaurionsietokyky tulee varmistaa onnettomuustilanteessa siten, että koko rakennus tai sen merkittävä osa ei sorru yksittäisen rakenneosan vaurion seurauksena. Jatkuvan sortuman estämisen pääasiallisia menettelytapoja asuinkerrostaloissa ovat onnettomuusrajatilassa mitoitettu sidejärjestelmä, vaihtoehtoisten kuormansiirtoreittien menetelmä ja avainasemassa olevan rakenneosan menettely. Sidejärjestelmä on ensisijainen menettelytapa lähes kaikissa asuinkerrostaloissa.
Sidejärjestelmä on kokonaisuus, johon kuuluvat vaakasiteet, pilarien ja seinien sidonta välipohjaan sekä pystysiteet. Sidejärjestelmän tavoitteena on luoda rakennuksesta yhtenäinen kokonaisuus yhteen kiinnittyvien siderautojen avulla. Onnettomuusrajatilassa siderautojen tehtävänä on mahdollisen kantavan rakenteen vaurioituessa jakaa kuormaa useammille rakenneosille ja saada siten pidettyä rakenne stabiilina ilman jatkuvaa sortumaa.
Sidejärjestelmän siteiden mitoitus riippuu eurokoodijärjestelmän mukaisesta rakennuksen seuraamusluokasta onnettomuustilanteessa. Seuraamusluokka määräytyy asuinrakennuksissa kerrosmäärän perusteella. Onnettomuusrajatilassa mitoitettu sidejärjestelmä, tai osa siitä, on vaadittu aina seuraamusluokissa CC2a – CC3a, jotka vastaavat 3-15 kerroksisia asuinrakennuksia. Seuraamusluokan CC3b eli yli 15 kerroksisissa asuinrakennuksissa vaurionsietokyvyn varmistamisen menettelytapa valitaan riskinarvioinnin perusteella.
Sideraudoitus mitoitetaan jatkuvan sortuman estämiseksi omana kuormitustapauksenaan tilanteessa, jossa ei ajatella vaikuttavan muita samanaikaisia kuormia. Onnettomuusrajatilassa mitoitettu sideraudoitus ei ole oma sidekokonaisuus, vaan siihen voi hyödyntää murto- ja käyttörajatilannemitoituksen raudoitusta kokonaisuudessaan.
Sidejärjestelmän laskennallisessa mitoituksessa on periaatteena laskea eri sidejärjestelmän osille tulevat vetovoimat onnettomuustilanteessa ja mitoittaa sideraudat laskettujen sidevoimien mukaan. Seuraamusluokissa CC2 ja CC3 sidevoimien laskenta eroaa toisistaan.
Sidejärjestelmä on kokonaisuus, johon kuuluvat vaakasiteet, pilarien ja seinien sidonta välipohjaan sekä pystysiteet. Sidejärjestelmän tavoitteena on luoda rakennuksesta yhtenäinen kokonaisuus yhteen kiinnittyvien siderautojen avulla. Onnettomuusrajatilassa siderautojen tehtävänä on mahdollisen kantavan rakenteen vaurioituessa jakaa kuormaa useammille rakenneosille ja saada siten pidettyä rakenne stabiilina ilman jatkuvaa sortumaa.
Sidejärjestelmän siteiden mitoitus riippuu eurokoodijärjestelmän mukaisesta rakennuksen seuraamusluokasta onnettomuustilanteessa. Seuraamusluokka määräytyy asuinrakennuksissa kerrosmäärän perusteella. Onnettomuusrajatilassa mitoitettu sidejärjestelmä, tai osa siitä, on vaadittu aina seuraamusluokissa CC2a – CC3a, jotka vastaavat 3-15 kerroksisia asuinrakennuksia. Seuraamusluokan CC3b eli yli 15 kerroksisissa asuinrakennuksissa vaurionsietokyvyn varmistamisen menettelytapa valitaan riskinarvioinnin perusteella.
Sideraudoitus mitoitetaan jatkuvan sortuman estämiseksi omana kuormitustapauksenaan tilanteessa, jossa ei ajatella vaikuttavan muita samanaikaisia kuormia. Onnettomuusrajatilassa mitoitettu sideraudoitus ei ole oma sidekokonaisuus, vaan siihen voi hyödyntää murto- ja käyttörajatilannemitoituksen raudoitusta kokonaisuudessaan.
Sidejärjestelmän laskennallisessa mitoituksessa on periaatteena laskea eri sidejärjestelmän osille tulevat vetovoimat onnettomuustilanteessa ja mitoittaa sideraudat laskettujen sidevoimien mukaan. Seuraamusluokissa CC2 ja CC3 sidevoimien laskenta eroaa toisistaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]