Uutismedia verkossa 2019. Reuters-instituutin Digital News report - Suomen maaraportti
Reunanen, Esa (2019)
Reunanen, Esa
Tampereen yliopisto
2019
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1139-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1139-1
Tiivistelmä
Raporttiin on koostettu Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin kansainvälisen Digital News Report 2019 kyselytutkimuksen keskeisiä tuloksia Suomen näkökulmasta. Raportti sisältää tietoa eri medioiden käytöstä uutislähteenä, verkkouutisten seuraamiseen käytetyistä laitteista, uutisia kohtaan tunnetusta luottamuksesta, väylistä verkkouutisiin, uutisten jakamisesta ja niistä keskustelusta, uutisvideoiden ja podcastien käytöstä sekä verkkouutisista maksamisesta.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Molemmat iltapäivälehdet tavoittavat verkossa viikoittain yli puolet internetiä käyttävästä aikuisväestöstä ja Yleisradion uutiset yli 30 prosenttia. Suomessa uutisiin myös luotetaan yleisemmin kuin vertailun muissa maissa. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 16 prosenttia suomalaisvastaajista.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin 2019 kahdeksannen kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt kuudetta kertaa. Kaikkiaan kyselyssä oli mukana 38 maata. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Media-alan tutkimussäätiö.
Suomelle erityinen piirre on perinteisten mediayritysten vahva asema myös verkossa. Molemmat iltapäivälehdet tavoittavat verkossa viikoittain yli puolet internetiä käyttävästä aikuisväestöstä ja Yleisradion uutiset yli 30 prosenttia. Suomessa uutisiin myös luotetaan yleisemmin kuin vertailun muissa maissa. Verkkouutisista kertoi vuoden aikana maksaneensa 16 prosenttia suomalaisvastaajista.
Kansainvälinen tutkimus tehtiin 2019 kahdeksannen kerran, ja Suomi osallistui siihen nyt kuudetta kertaa. Kaikkiaan kyselyssä oli mukana 38 maata. Suomen maaraportti tehtiin Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksessa (COMET) ja sen rahoitti Media-alan tutkimussäätiö.