Lähisuhteet ja nationalismi : Aate, tunteet ja sukupuoli Tengströmin perheessä 1800-luvun puolivälissä
Eiranen, Reetta (2019)
Eiranen, Reetta
Tampereen yliopisto
2019
Historian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1130-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1130-8
Tiivistelmä
Tutkin väitöskirjassani, miten lähisuhteet ja kansallisuusaate limittyivät Tengströmin yliopistoperheen keskinäisessä kanssakäymisessä 1800-luvun puolivälin Suomessa. Perheen asema oli keskeinen suomalaisuusaatteen nousussa, ja heidän lähisuhteensa ja runsas kirjeenvaihtonsa olivat avainpaikkoja, joissa suomalainen kansallisuusajattelu syntyi ja muotoutui.
Väitöskirjani nostaa tutkimuksen keskiöön niin naiset kuin miehet sekä nationalismin omakohtaistumisen – abstraktin ilmiön kokemisen eletyssä todellisuudessa. Sukupuoli ja tunteet määrittyvät nationalismin ja lähisuhteiden kosketuspinnoiksi. Tengströmin ryhmää koskeva analyysini vahvistaa, että niin naiset kuin miehet olivat tärkeitä osatekijöitä suomalaisen nationalismin verkostoissa. Kontekstoin Tengströmien sukupuolta ja tunteita koskevia käsityksiä eurooppalaisen keskisäädyn ihanteisiin.
Tengströmin perheeseen kuuluivat kansallisen liikkeen hegeliläinen mentori professori J. J. Tengström ja hänen toinen vaimonsa Carolina Tengström. Ensimmäinen vaimo ja lasten äiti oli arkkipiispa Jacob Tengströmin tytär Sofia Magdalena af Tengström. Perheen esikoinen oli kansallinen lupaus Robert Tengström, joka menehtyi kuitenkin varhain. Tyttäret Sofi, Helene ja Natalia Tengström avioituivat veljensä aatetovereiden kanssa ja heidän kauttaan perhe kiinnittyi nouseviin säätyihin ja sukupolveen. Vävyjä olivat kielitieteilijät M. A. Castrén ja Herman Kellgren sekä lehtimies Paavo Tikkanen. Työni tarkentaa erityisesti perheen nuoriin, jotka aikuistuivat suomalaisuusaatteen nousukaudella 1840–1850-luvuilla.
Ryhmäbiografinen tutkimusasetelma kohdistaa huomion ryhmän sisäisiin suhteisiin ja jaettuun aatteeseen. Pääaineisto on Tengströmin perhepiirin keskinäinen kirjeenvaihto, jota analysoin minää ja kokemusta rakentavana, relationaalisena kerrontana. Kansallisen kokemista rakennettiin ja vahvistettiin sukupuolittavasti ja emotiivisesti.
Tengströmin perhepiirissä arvostettu, akateeminen suku liittyi kansallista aatetta edistäneisiin 1800-luvun nouseviin ryhmiin vävyjensä kautta. Perheyhteyden tiivistivät paitsi keskinäiset tunteet myös jaettu aate. Perhepiiri muodosti inspiroivan sosiaalisen ympäristön aatteelliselle toiminnalle ja ”yhteisiin asioihin” osallistumiselle, kuten kieliopinnoille, julkaisuille, kirjasivistykselle ja hyväntekeväisyydelle. Niissä näkyi kuitenkin sosiaaliseen taustaan ja sukupuoleen liittyviä eroja. ”Kansallista meitä” hahmoteltiin sisämaan suomalaisuutta ja ulkomaita vasten sekä ihaillen että etäännyttäen. Perhepiirin nuorille miehille kansallisen minän ja uran rakentamisessa miesten keskinäiset suhteet ja niiden sisäiset tunnedynamiikat olivat tärkeitä. Läheinen, emotionaalinen ystävyys antoi tunneturvaa. Vanhemmat mentorit, heidän joukossaan isä J. J. Tengström, olivat esikuvia mutta myös erottautumisen kohteita. Nuorukaisten urat olivat koko perheen jatkuvuuden kannalta olennaisia, ja niihin limittyivät perhesuhteet sekä naisten antama tuki. Avioliittojen dynamiikoissa nojattiin ajan yleisiin sukupuoli- ja rakkausihanteisiin, mutta liitot saivat kansallisia merkityksiä keskinäisessä tunnesuhteessa ja lastenkasvatuksessa. Miehensä kuoleman jälkeen Natalia Castrén omistautui kansalliselle leskeydelle, johon kuului tämän elämäntyön vaaliminen ja oikeanlaisen naiseuden rakentaminen.
Tengströmin piirissä perhe- ja ystävyyssuhteet limittyivät selvästi konkreettisten, aatteellisten aktiviteettien kanssa. Läheiset tunnesuhteet olivat resursseja kansallisissa aktiviteeteissa ja minän muotoilussa. Suhteet samaistettiin yhteiseen hyvään sen sijaan, että ne olisi nähty sen itsekkäinä vastakohtina. Perheenjäseniä ja isänmaata kohtaan tunnettu rakkaus limittyi. Jaettu isänmaanrakkaus vahvisti keskinäisiä tunteita ja päinvastoin. Sekä miehet että naiset olivat tunteellisia ja käyttivät intensiivistä tunnerekisteriä kirjeissään, mikä itsessään rakensi tunteita. Naisten ja miesten analysointi perheen kontekstissa paljastaa naisten moninaisen osallisuuden muodot sekä miesten riippuvaisuuden läheistensä emotionaalisesta ja käytännöllisestä tuesta. Tengströmit pyrkivät antamaan tietyn, kansallisen tulkinnan yleisille sukupuolittuneille ja emotionaalisille ihanteille.
Henkilökohtaiset tunteet ja sosiaaliset suhteet olivat keskeinen motivaatio ja käyttövoima kansallisuusaatteen edistämiselle sekä konkreettisessa toiminnassa että sukupuolittuneiden ihanteiden todeksi elämisessä. Jaettu aate vastavuoroisesti muovasi ja vahvisti minuuksia ja tunnesuhteita. Tengströmin piirissä lähisuhteet ja kansallisuusaate sulautuivat toisiinsa.
Väitöskirjani nostaa tutkimuksen keskiöön niin naiset kuin miehet sekä nationalismin omakohtaistumisen – abstraktin ilmiön kokemisen eletyssä todellisuudessa. Sukupuoli ja tunteet määrittyvät nationalismin ja lähisuhteiden kosketuspinnoiksi. Tengströmin ryhmää koskeva analyysini vahvistaa, että niin naiset kuin miehet olivat tärkeitä osatekijöitä suomalaisen nationalismin verkostoissa. Kontekstoin Tengströmien sukupuolta ja tunteita koskevia käsityksiä eurooppalaisen keskisäädyn ihanteisiin.
Tengströmin perheeseen kuuluivat kansallisen liikkeen hegeliläinen mentori professori J. J. Tengström ja hänen toinen vaimonsa Carolina Tengström. Ensimmäinen vaimo ja lasten äiti oli arkkipiispa Jacob Tengströmin tytär Sofia Magdalena af Tengström. Perheen esikoinen oli kansallinen lupaus Robert Tengström, joka menehtyi kuitenkin varhain. Tyttäret Sofi, Helene ja Natalia Tengström avioituivat veljensä aatetovereiden kanssa ja heidän kauttaan perhe kiinnittyi nouseviin säätyihin ja sukupolveen. Vävyjä olivat kielitieteilijät M. A. Castrén ja Herman Kellgren sekä lehtimies Paavo Tikkanen. Työni tarkentaa erityisesti perheen nuoriin, jotka aikuistuivat suomalaisuusaatteen nousukaudella 1840–1850-luvuilla.
Ryhmäbiografinen tutkimusasetelma kohdistaa huomion ryhmän sisäisiin suhteisiin ja jaettuun aatteeseen. Pääaineisto on Tengströmin perhepiirin keskinäinen kirjeenvaihto, jota analysoin minää ja kokemusta rakentavana, relationaalisena kerrontana. Kansallisen kokemista rakennettiin ja vahvistettiin sukupuolittavasti ja emotiivisesti.
Tengströmin perhepiirissä arvostettu, akateeminen suku liittyi kansallista aatetta edistäneisiin 1800-luvun nouseviin ryhmiin vävyjensä kautta. Perheyhteyden tiivistivät paitsi keskinäiset tunteet myös jaettu aate. Perhepiiri muodosti inspiroivan sosiaalisen ympäristön aatteelliselle toiminnalle ja ”yhteisiin asioihin” osallistumiselle, kuten kieliopinnoille, julkaisuille, kirjasivistykselle ja hyväntekeväisyydelle. Niissä näkyi kuitenkin sosiaaliseen taustaan ja sukupuoleen liittyviä eroja. ”Kansallista meitä” hahmoteltiin sisämaan suomalaisuutta ja ulkomaita vasten sekä ihaillen että etäännyttäen. Perhepiirin nuorille miehille kansallisen minän ja uran rakentamisessa miesten keskinäiset suhteet ja niiden sisäiset tunnedynamiikat olivat tärkeitä. Läheinen, emotionaalinen ystävyys antoi tunneturvaa. Vanhemmat mentorit, heidän joukossaan isä J. J. Tengström, olivat esikuvia mutta myös erottautumisen kohteita. Nuorukaisten urat olivat koko perheen jatkuvuuden kannalta olennaisia, ja niihin limittyivät perhesuhteet sekä naisten antama tuki. Avioliittojen dynamiikoissa nojattiin ajan yleisiin sukupuoli- ja rakkausihanteisiin, mutta liitot saivat kansallisia merkityksiä keskinäisessä tunnesuhteessa ja lastenkasvatuksessa. Miehensä kuoleman jälkeen Natalia Castrén omistautui kansalliselle leskeydelle, johon kuului tämän elämäntyön vaaliminen ja oikeanlaisen naiseuden rakentaminen.
Tengströmin piirissä perhe- ja ystävyyssuhteet limittyivät selvästi konkreettisten, aatteellisten aktiviteettien kanssa. Läheiset tunnesuhteet olivat resursseja kansallisissa aktiviteeteissa ja minän muotoilussa. Suhteet samaistettiin yhteiseen hyvään sen sijaan, että ne olisi nähty sen itsekkäinä vastakohtina. Perheenjäseniä ja isänmaata kohtaan tunnettu rakkaus limittyi. Jaettu isänmaanrakkaus vahvisti keskinäisiä tunteita ja päinvastoin. Sekä miehet että naiset olivat tunteellisia ja käyttivät intensiivistä tunnerekisteriä kirjeissään, mikä itsessään rakensi tunteita. Naisten ja miesten analysointi perheen kontekstissa paljastaa naisten moninaisen osallisuuden muodot sekä miesten riippuvaisuuden läheistensä emotionaalisesta ja käytännöllisestä tuesta. Tengströmit pyrkivät antamaan tietyn, kansallisen tulkinnan yleisille sukupuolittuneille ja emotionaalisille ihanteille.
Henkilökohtaiset tunteet ja sosiaaliset suhteet olivat keskeinen motivaatio ja käyttövoima kansallisuusaatteen edistämiselle sekä konkreettisessa toiminnassa että sukupuolittuneiden ihanteiden todeksi elämisessä. Jaettu aate vastavuoroisesti muovasi ja vahvisti minuuksia ja tunnesuhteita. Tengströmin piirissä lähisuhteet ja kansallisuusaate sulautuivat toisiinsa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4847]