Monitoring the Vertical Deformation Behaviour of Road and Railway Structures
Luomala, Heikki (2019)
Luomala, Heikki
Tampere University
2019
Rakennetun ympäristön tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Built Environment
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1134-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1134-6
Tiivistelmä
Tie- ja ratarakenteessa tapahtuva pystysuuntainen muodonmuutos on monin tavoin rakenteen kuntoa kuvaava indikaattori. Liikennekuormitus aiheuttaa rakenteen pintaan pystysuuntaisen siirtymän (eli jouston), jonka suuruus indikoi rakenteen kykyä kestää kuormituksia. Jousto vaihtelee rakenteen pituussuunnassa ja jouston suuruus kuvaa eri poikkileikkausten kykyä vastustaa liikennekuormituksesta aiheutuvia pysyviä muodonmuutoksia. Ajan suhteen muuttuva jousto kuvaa rakenteen kunnon tai olosuhteiden muuttumista. Rakenne itsessään voi myös routia, deformoitua tai tiivistyä ja nämä ilmiöt yhdessä liikennekuormituksen kanssa aiheuttavat ajan kuluessa epätasaisuutta.
Liikennekuormituksen aiheuttamat muodonmuutokset ovat pääasiassa palautuvia, mutta hyvin pieni osa muodonmuutoksesta jää aina pysyväksi. Pysyvät muodonmuutokset kumuloituvat liikennemäärän suhteessa ja aiheuttavat rakenteen pintaan epätasaisuutta. Tien ja radan kunnossapitotarve ja osin myos kayttöika määräytyvät pysyvien muodonmuutosten perusteella. Kunnossapitoa vaativaa epätasaisuutta syntyy ensiksi rakenteen muutoskohtiin, joissa pysyvien muodonmuutosten kertymisen nopeus muuttuu.
Tässä työssä on kehitetty mittaus- ja monitorointimenetelmiä maarakenteiden pystysuuntaisten siirtymien ja muodonmuutosten mittaamiseen. Rakenteeseen asennettavat anturit mahdollistavat pitkäaikaisseurannan, jota kutsutaan monitoroinniksi. Monitoroinnin avulla saadaan tarkkaa tietoa mitattavasta suureesta täsmällisestä kohdasta rakennetta. Monitoroinnin suurin hyöty saavutetaan rakenteen kuormituskestävyyden arvioinnissa. Monitoroinnin avulla saadaan selville, paljonko
rakenteeseen syntyy pysyvää muodonmuutosta ajan suhteen ja myos olosuhteiden ja kunnossapidon vaikutukset pystytään todentamaan. Monitoroinnin avulla pystytään ennakoimaan myös tulevaa kunnossapitotarvetta yksittäisissä poikkileikkauksissa. Analyysien laajentaminen koko tie- tai rataverkolle edellyttää kuitenkin verkkotasoisten mittausmenetelmien käyttöa.
Tähän tarpeeseen kehitettiin jatkuvatoiminen radan jäykkyyden mittauslaite Stiffmaster. Laitteella mitataan liikkuvan junan aiheuttamaa radan joustoa. Mittausmenetelmän avulla havaitaan radan kohdat, joissa jousto vaihtelee äkillisesti tai jouston taso muuttuu selkeästi. Mittaustulosten perusteella pystytaan osaltaan tunnistamaan epatasaisuuden aiheuttajia.
Työssä kehitetyt mittausmenetelmät lisäävät ymmärrystä tie- ja ratarakenteiden toiminnasta ja mahdollistavat tien ja radanpidon elinkaaritehokkuuden paranemisen. Mittaustieto rakenteiden todellisesta käyttäytymisestä helpottaa merkittavästi sopivien kunnossapitotoimien suunnittelua.
Liikennekuormituksen aiheuttamat muodonmuutokset ovat pääasiassa palautuvia, mutta hyvin pieni osa muodonmuutoksesta jää aina pysyväksi. Pysyvät muodonmuutokset kumuloituvat liikennemäärän suhteessa ja aiheuttavat rakenteen pintaan epätasaisuutta. Tien ja radan kunnossapitotarve ja osin myos kayttöika määräytyvät pysyvien muodonmuutosten perusteella. Kunnossapitoa vaativaa epätasaisuutta syntyy ensiksi rakenteen muutoskohtiin, joissa pysyvien muodonmuutosten kertymisen nopeus muuttuu.
Tässä työssä on kehitetty mittaus- ja monitorointimenetelmiä maarakenteiden pystysuuntaisten siirtymien ja muodonmuutosten mittaamiseen. Rakenteeseen asennettavat anturit mahdollistavat pitkäaikaisseurannan, jota kutsutaan monitoroinniksi. Monitoroinnin avulla saadaan tarkkaa tietoa mitattavasta suureesta täsmällisestä kohdasta rakennetta. Monitoroinnin suurin hyöty saavutetaan rakenteen kuormituskestävyyden arvioinnissa. Monitoroinnin avulla saadaan selville, paljonko
rakenteeseen syntyy pysyvää muodonmuutosta ajan suhteen ja myos olosuhteiden ja kunnossapidon vaikutukset pystytään todentamaan. Monitoroinnin avulla pystytään ennakoimaan myös tulevaa kunnossapitotarvetta yksittäisissä poikkileikkauksissa. Analyysien laajentaminen koko tie- tai rataverkolle edellyttää kuitenkin verkkotasoisten mittausmenetelmien käyttöa.
Tähän tarpeeseen kehitettiin jatkuvatoiminen radan jäykkyyden mittauslaite Stiffmaster. Laitteella mitataan liikkuvan junan aiheuttamaa radan joustoa. Mittausmenetelmän avulla havaitaan radan kohdat, joissa jousto vaihtelee äkillisesti tai jouston taso muuttuu selkeästi. Mittaustulosten perusteella pystytaan osaltaan tunnistamaan epatasaisuuden aiheuttajia.
Työssä kehitetyt mittausmenetelmät lisäävät ymmärrystä tie- ja ratarakenteiden toiminnasta ja mahdollistavat tien ja radanpidon elinkaaritehokkuuden paranemisen. Mittaustieto rakenteiden todellisesta käyttäytymisestä helpottaa merkittavästi sopivien kunnossapitotoimien suunnittelua.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]