Me-rkit, Konstruktivismi mainoksessa
Oka, S. (2007)
Oka, S.
Tampere University of Technology
2007
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-200810021129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tty-200810021129
Tiivistelmä
Mainokset kiinteänä osana medioita ovat merkittävä oppimisympäristö. Mainostajat haluavat opettaa kuluttajia, joten mainostajien on tärkeää ymmärtää oppimista. Tutkimus tuo mainonnan käsitteiden joukkoon kasvatustieteistä konstruktivismin, hyväksi havaitun oppimiskäsityksen. Tutkimus siirtää konstruktivismin teemat pragmaattisen semiotiikan avulla mainoksiin, joita määrittää viestinnän semioottinen malli. Tutkimus vastaa kysymykseen, millainen on konstruktivistinen mainos.Tutkimus käyttää käsiteanalyyttistä tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston muodostavat mainonnan, kasvatustieteiden ja semiotiikan kirjallisuus sekä väittämät, jotka kuvaavat konstruktivismin vaikutuksia käytännön opetustyöhön. Semioottinen lähestyminen ryhmittelee konstruktivismin merkit mainoksessa kolmikantaisella merkkiluokittelulla ikoneihin, indekseihin ja symboleihin.Keskeisiä konstruktivismin käytännön vaikutuksia mainoksen oppimisympäristössä on kolme: välittyneisyys, ongelmalähtöisyys ja käyttöyhteys. Näistä ongelmalähtöisyys ja käyttöyhteys jäsennetään kolmikantaisella merkkiluokittelulla. Tulokseksi syntyy malli nimeltään konstruktivismin merkit mainoksessa. Mallia havainnollistaa joukko esimerkkimainoksia. Mallin sovellettavuutta lisää semioottinen työkalu nimeltään mainoksen merkkien rakentelukaavio. Rakentelukaavion ja siitä edelleen pelkistetyn rakentelukaavion minuuttimallin tarkoitus on avustaa olemassa olevan mainoksen analysointia sekä helpottaa uuden mainoksen konstruktivistista suunnittelua.Avainsanat: konstruktivismi, mainonnansuunnittelu, mainonta, oppiminen, Peirce, semiotiikka.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4943]