Sijoittajien motiivit sijoitusmuotoisessa joukkorahoituksessa
Vallin, Ruusa (2019)
Vallin, Ruusa
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905221856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905221856
Tiivistelmä
Joukkorahoitus on nopeasti yleistyvä rahoitusväline. Sijoitusmuotoisessa joukkorahoituksessa sijoittajat voivat ostaa listaamattoman yrityksen osakkeita joukkorahoitusalustan kautta. Yrityksen ja riskin arviointi on haastavaa informaation epäsymmetrian ja varmentamattomien taloustietojen vuoksi. Sijoitukset ovat tyypillisesti pienempiä kuin enkeli- tai riskipääomasijoittajilla ja riski jakaantuu suurelle joukolle sijoittajia. Listaamattomien yritysten osakkeiden jälkimarkkina on epälikvidi.
Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa ymmärrystä siitä, millaisia motiiveja sijoittajilla on joukkorahoitukseen osallistumiselle ja mitkä tekijät yhdessä motiivien kanssa vaikuttivat sijoituskohteen valintaan. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan joukkorahoitusta rahoitusvälineenä, sijoittajien motiiveja osallistumiselle ja sijoituskohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan enkelisijoittajien motiiveja, brändiyhteisöjen vaikutusta kuluttajien päätöksentekoon ja lahjoittajien päätöksentekoa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla kymmentä sijoitusmuotoiseen joukkorahoitukseen sijoittanutta henkilöä. Kaikki sijoituskohteet olivat kasvuhakuisia käsityöpanimoita.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan joukkorahoitukseen osallistuvat sijoittajat jakaa kolmeen ryhmään. Aktiiviset ja sitoutuneet -ryhmän jäsenet ovat sijoittaneet henkilökohtaisen kiinnostuksen ja tuen vuoksi. Passiiviset -ryhmän jäsenet ovat kiinnostuneempia toimialasta kuin tietystä yrityksestä. Taloudellisen ryhmän jäsenet ovat sijoittaneet tuottojen vuoksi, mutta kahdessa muussa ryhmässä taloudelliset motiivit eivät esiintyneet lähes lainkaan.
Tutkimuksen tulokset osallistumisen motiiveista olivat linjassa aiemman joukkorahoitusta käsittelevän kirjallisuuden kanssa. Ne erosivat sijoitusmuotoiselle joukkorahoitukselle löydetyistä motiiveista, joiden on tutkittu olevan taloudellisia ja tuottohakuisia. Tässä tutkimuksessa motiivit saattoivat olla kokonaan muita kuin taloudellisia. Tähän vaikuttaa todennäköisesti se, että sijoituksen motiivit liittyvät enemmän henkilökohtaiseen kiinnostukseen, yrittäjän tukemiseen ja yhteisöllisyyden kokemuksen tavoittelemiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli parantaa ymmärrystä siitä, millaisia motiiveja sijoittajilla on joukkorahoitukseen osallistumiselle ja mitkä tekijät yhdessä motiivien kanssa vaikuttivat sijoituskohteen valintaan. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan joukkorahoitusta rahoitusvälineenä, sijoittajien motiiveja osallistumiselle ja sijoituskohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkastellaan enkelisijoittajien motiiveja, brändiyhteisöjen vaikutusta kuluttajien päätöksentekoon ja lahjoittajien päätöksentekoa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin haastattelemalla kymmentä sijoitusmuotoiseen joukkorahoitukseen sijoittanutta henkilöä. Kaikki sijoituskohteet olivat kasvuhakuisia käsityöpanimoita.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan joukkorahoitukseen osallistuvat sijoittajat jakaa kolmeen ryhmään. Aktiiviset ja sitoutuneet -ryhmän jäsenet ovat sijoittaneet henkilökohtaisen kiinnostuksen ja tuen vuoksi. Passiiviset -ryhmän jäsenet ovat kiinnostuneempia toimialasta kuin tietystä yrityksestä. Taloudellisen ryhmän jäsenet ovat sijoittaneet tuottojen vuoksi, mutta kahdessa muussa ryhmässä taloudelliset motiivit eivät esiintyneet lähes lainkaan.
Tutkimuksen tulokset osallistumisen motiiveista olivat linjassa aiemman joukkorahoitusta käsittelevän kirjallisuuden kanssa. Ne erosivat sijoitusmuotoiselle joukkorahoitukselle löydetyistä motiiveista, joiden on tutkittu olevan taloudellisia ja tuottohakuisia. Tässä tutkimuksessa motiivit saattoivat olla kokonaan muita kuin taloudellisia. Tähän vaikuttaa todennäköisesti se, että sijoituksen motiivit liittyvät enemmän henkilökohtaiseen kiinnostukseen, yrittäjän tukemiseen ja yhteisöllisyyden kokemuksen tavoittelemiseen.