Työntekijän sitoutumisen muodostuminen organisaatiossa : case Fastems Oy Ab
Koskelainen, Sofia (2019)
Koskelainen, Sofia
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905211825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905211825
Tiivistelmä
Työmarkkinoilla on viime vuosien saatossa keskusteltu kiivaasti asiantuntevan työvoiman rekrytoinnista ja säilyttämisestä. Kilpailu asiantuntijoista on lisääntynyt ja organisaatioiden tulisi kyetä säilyttämään jo organisaatiossa työskentelevät osaajat. Organisaatioiden näkökulmasta työmarkkinoiden asettamiin haasteisiin voidaan vastata kehittämällä työntekijöiden sitoutumista sekä rakentamalla sitoutumiseen pohjautuvaa kilpailuetua. Työntekijän sitoutumisen keskeisiä piirteitä ovat työntekijän kokemat merkityksellisyyden, käytettävyyden ja turvallisuuden tunteen tilat, jotka muodostuvat moninaisten sitoutumiseen vaikuttavien tekijöiden kautta.
Tässä tutkimuksessa on tutkittu case-organisaatio Fastems Oy Ab:n työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä sitoutumisen tilaa. Lisäksi tutkimuksessa on kartoitettu työntekijöiden kokemia sitoutumisen esteitä sekä syitä irtisanoutumispäätöksen tekemiselle. Tutkimuksessa on monimenetelmällisesti kerätty aineisto, jonka analyysi on laadullinen. Tutkimuksen aineisto koostuu kyselytutkimuksen vastauksista, joita on syvennetty teemahaastatteluiden avulla sekä valmiista lähtöhaastatteluaineistosta, jota on peilattu kerättyyn aineistoon. Vaikka tutkimuksen kohteena on case-organisaatio, kuvaa tutkimus myös yleisellä tasolla sitoutumisen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä työntekijän sitoutumista ilmiönä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu aikaisempaan työntekijän sitoutumista ja sitoutumisen johtamista sekä itseohjautuvuutta käsittelevään kirjallisuuteen. Teoreettinen viitekehys kuvailee keskeisimmät työntekijän sitoutumisen muodostumiseen vaikuttavat tekijät.
Työntekijän sitoutumista edistäviä tekijöitä case-organisaatiossa olivat työnkuva, työyhteisö, kehittymis- ja oppimismahdollisuudet, joustavuus, mahdollisuudet vaikuttaa sekä autonomia. Lisäksi toimiala ja yrityksen tuote nähtiin positiivisesti sitoutumiseen vaikuttavana tekijänä. Sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä erityisesti kehittymis- ja oppimismahdollisuudet lisäsivät työntekijöiden sitoutumista. Vastaavasti sitoutumiseen negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat kiire, työtaakka, fyysinen työympäristö, organisaatiorajat ylittävän kommunikaation haasteet ja heikko palautekulttuuri. Tutkimuksessa havaittiin työntekijän sitoutumisen tason laskevan työsuhteen keston kasvaessa.
Tutkimuksessa tunnistettiin työntekijän sitoutuminen moniulotteisena ja muuttuvana ilmiönä. Työntekijän sitoutumiseen havaittiin vaikuttavan useita eri tekijöitä, joista moniin organisaatio voi pyrkiä vaikuttamaan toiminnallaan. Tutkimuksessa tunnistetut työntekijän sitoutumiseen vaikuttavat tekijät ovat sellaisia, joiden pohjalta organisaatio kykenee rakentamaan ainutlaatuista, vaikeasti kopioitavaa kilpailuetua.
Tässä tutkimuksessa on tutkittu case-organisaatio Fastems Oy Ab:n työntekijöiden sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä sitoutumisen tilaa. Lisäksi tutkimuksessa on kartoitettu työntekijöiden kokemia sitoutumisen esteitä sekä syitä irtisanoutumispäätöksen tekemiselle. Tutkimuksessa on monimenetelmällisesti kerätty aineisto, jonka analyysi on laadullinen. Tutkimuksen aineisto koostuu kyselytutkimuksen vastauksista, joita on syvennetty teemahaastatteluiden avulla sekä valmiista lähtöhaastatteluaineistosta, jota on peilattu kerättyyn aineistoon. Vaikka tutkimuksen kohteena on case-organisaatio, kuvaa tutkimus myös yleisellä tasolla sitoutumisen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä työntekijän sitoutumista ilmiönä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu aikaisempaan työntekijän sitoutumista ja sitoutumisen johtamista sekä itseohjautuvuutta käsittelevään kirjallisuuteen. Teoreettinen viitekehys kuvailee keskeisimmät työntekijän sitoutumisen muodostumiseen vaikuttavat tekijät.
Työntekijän sitoutumista edistäviä tekijöitä case-organisaatiossa olivat työnkuva, työyhteisö, kehittymis- ja oppimismahdollisuudet, joustavuus, mahdollisuudet vaikuttaa sekä autonomia. Lisäksi toimiala ja yrityksen tuote nähtiin positiivisesti sitoutumiseen vaikuttavana tekijänä. Sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä erityisesti kehittymis- ja oppimismahdollisuudet lisäsivät työntekijöiden sitoutumista. Vastaavasti sitoutumiseen negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat kiire, työtaakka, fyysinen työympäristö, organisaatiorajat ylittävän kommunikaation haasteet ja heikko palautekulttuuri. Tutkimuksessa havaittiin työntekijän sitoutumisen tason laskevan työsuhteen keston kasvaessa.
Tutkimuksessa tunnistettiin työntekijän sitoutuminen moniulotteisena ja muuttuvana ilmiönä. Työntekijän sitoutumiseen havaittiin vaikuttavan useita eri tekijöitä, joista moniin organisaatio voi pyrkiä vaikuttamaan toiminnallaan. Tutkimuksessa tunnistetut työntekijän sitoutumiseen vaikuttavat tekijät ovat sellaisia, joiden pohjalta organisaatio kykenee rakentamaan ainutlaatuista, vaikeasti kopioitavaa kilpailuetua.