Essays on Optimal Lifetime Redistribution, Inequality and Well-Being
Ravaska, Terhi (2019)
Ravaska, Terhi
Tampereen yliopisto
2019
Taloustiede - Economics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1120-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1120-9
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja koostuu johdantoluvusta ja neljästä julkis- ja hyvinvoinnin taloustieteenalaan kuuluvasta tutkimuksesta. Kaksi ensimmäistä esseetä ovat teoreettisia ja kaksi viimeistä esseetä empiirisiä. Väitöskirjan teoreettisessa osiossa tarkastellaan optimaalista verorakennetta, kun julkisella vallalla on erilaisia tulonjakotavoitteita ja yksilöt eroavat useamman taustamuuttujan suhteen. Väitöskirjan empiirisessä osiossa tarkastellaan tulojakaumaa ja julkisen vallan politiikan seurauksia. Ensimmäinen empiirinen essee tarkastelee huipputulojen jakautumista ajan mittaan ja toinen essee arvioi ikääntyneiden työntekijöiden työn vähentämistä osa-aikaeläkeohjelman kautta ja sitä miten tämä vaikuttaa sairastavuuteen ja lääkeostoihin.
Julkisen sektorin tavoitteena on maksimoida yhteiskunnan hyvinvointia huomiomalla politiikan tehokkuus- ja oikeudenmukaisuusnäkökulmat. Yksi merkittävimmistä keinoista tämän tavoitteen saavuttamiseksi on tulojen uudelleenjako. Väitöskirjan ensimmmäinen essee tarkastelee vero- ja tulonsiirtojärjestelmän optimaalista rakennetta Mirrleesin (1971) optimituloverokehikossa. Esseessä tarkastellaan taloutta, jossa yksilöillä on erilaiset tulonansaintakyvyt sekä säästämispreferenssit. Julkinen valta haluaa uudelleenjakaa tuloa tulonansaintakyvyn perusteella, mutta havaitsemattomat säästämispreferenssit hankaloittavat optimointiongelmaa. Esseessä havaitaan, että tällaisessa taloudessa pääomatulon verotus kuuluu optimaalisten veroinstrumenttien valikoimaan.
Toisessa esseessä verotuksen rakennetta tarkastellaan Mirrleesin (1971) optimituloverokehikossa niin, että yksilöt eroavat tulonansaintakyvyn sekä alkuvarannon tai perinnön suhteen. Julkinen valta ei voi havaita kumpaakaan tekijää. Tavoitteena on uudelleenjakaa tuloa niiltä, joiden tulonansaintakyky on parempi ja joilla perintö on suurempi. Useat maat ovat poistaneet perintöverotuksen keinovalikoimasta ja tästä syystä esseen lähtökohta on, että julkinen valta voi hyödyntää vain epälineaarista työtulon veroa sekä mahdollisesti pääomatuloveroa. Esseessä näytetään, että pääomatulovero kuuluu optimaalisten veroinstrumenttien valikoimaan. Esseessä keskustellaan myös tulonmuunto-ongelmasta tällaisessa taloudessa.
Julkisen vallan uudelleenjakopolitiikan ja muun lainsäädännön vaikutukset näkyvät muutoksina tulojakaumassa. Väitöskirjan kolmas essee kuvailee Suomen tulojakaumaa ja siinä tapahtuneita muutoksia vuosien 1995-2012 välillä. Esseessä tarkastellaan tulojakauman huippua etenkin sukupuolten näkökulmasta. 1990-luvun lopun suurituloisten tulo-osuuksien kasvu kohdistui suurelta osin miehille. Naisten osuus tulohuipulla ei merkittävästi kasvanut ennen finanssikriisiä lukuunottamatta ylintä yhtä prosenttia, jossa naisten osuus kasvoi läpi periodin. Esseessä tarkastellaan myös suurituloisten tuloliikkuvuutta ja tulonmuodostusta. Miesten tuloasema huipputuloissa on pysyvämpi kuin naisilla. Naisten huipputulot koostuvat enemmän pääomatuloista mutta periodin loppua kohden palkkatulojen osuus kokonaistulosta kasvaa.
Vero- ja tulonsiirtopolitiikan rinnalla julkinen valta voi vaikuttaa kansalaisten hyvinvointiin erilaisten ohjelmien avulla. Esimerkiksi työ- ja eläkelainsäädännöllä voidaan tavoitella työntekijöiden parempaa hyvinvointia. Neljännessä esseessä tarkastellaan osa-aikaeläkejärjestelmän vaikutuksia lääkeostoihin ja sairaspoissaoloihin. Osa-aikaeläke vähensi työn määrää mutta käytettävissä olevat tulot pienenivät vain vähän. Vuonna 1998 osa-aikaeläkejärjestelmässä muutettiin alinta ikärajaa, joka mahdollistaa muuten samankaltaisten ryhmien vertailun, joista toisessa työn määrää voitiin vähentää nuorempana. Tällainen tutkimusasetelma mahdollistaa ikärajareformin vaikutusten kausaaliarvionnin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös instrumenttimuuttujamenetelmän avulla osa-aikaeläkkeelle siirtymisen vaikutuksia yksilöiden lääkeostoihin, sairaspoissaoloihin ja työmarkkinoilta poistumiseen. Tutkimuksessa havaitaan, että ikärajan alentaminen kasvatti lääkkeiden ostoja mutta sairaimmalle osajoukolle työmäärän vähentäminen vähensi sairaspoissaoloja ja lääkekäyttöä.
Julkisen sektorin tavoitteena on maksimoida yhteiskunnan hyvinvointia huomiomalla politiikan tehokkuus- ja oikeudenmukaisuusnäkökulmat. Yksi merkittävimmistä keinoista tämän tavoitteen saavuttamiseksi on tulojen uudelleenjako. Väitöskirjan ensimmmäinen essee tarkastelee vero- ja tulonsiirtojärjestelmän optimaalista rakennetta Mirrleesin (1971) optimituloverokehikossa. Esseessä tarkastellaan taloutta, jossa yksilöillä on erilaiset tulonansaintakyvyt sekä säästämispreferenssit. Julkinen valta haluaa uudelleenjakaa tuloa tulonansaintakyvyn perusteella, mutta havaitsemattomat säästämispreferenssit hankaloittavat optimointiongelmaa. Esseessä havaitaan, että tällaisessa taloudessa pääomatulon verotus kuuluu optimaalisten veroinstrumenttien valikoimaan.
Toisessa esseessä verotuksen rakennetta tarkastellaan Mirrleesin (1971) optimituloverokehikossa niin, että yksilöt eroavat tulonansaintakyvyn sekä alkuvarannon tai perinnön suhteen. Julkinen valta ei voi havaita kumpaakaan tekijää. Tavoitteena on uudelleenjakaa tuloa niiltä, joiden tulonansaintakyky on parempi ja joilla perintö on suurempi. Useat maat ovat poistaneet perintöverotuksen keinovalikoimasta ja tästä syystä esseen lähtökohta on, että julkinen valta voi hyödyntää vain epälineaarista työtulon veroa sekä mahdollisesti pääomatuloveroa. Esseessä näytetään, että pääomatulovero kuuluu optimaalisten veroinstrumenttien valikoimaan. Esseessä keskustellaan myös tulonmuunto-ongelmasta tällaisessa taloudessa.
Julkisen vallan uudelleenjakopolitiikan ja muun lainsäädännön vaikutukset näkyvät muutoksina tulojakaumassa. Väitöskirjan kolmas essee kuvailee Suomen tulojakaumaa ja siinä tapahtuneita muutoksia vuosien 1995-2012 välillä. Esseessä tarkastellaan tulojakauman huippua etenkin sukupuolten näkökulmasta. 1990-luvun lopun suurituloisten tulo-osuuksien kasvu kohdistui suurelta osin miehille. Naisten osuus tulohuipulla ei merkittävästi kasvanut ennen finanssikriisiä lukuunottamatta ylintä yhtä prosenttia, jossa naisten osuus kasvoi läpi periodin. Esseessä tarkastellaan myös suurituloisten tuloliikkuvuutta ja tulonmuodostusta. Miesten tuloasema huipputuloissa on pysyvämpi kuin naisilla. Naisten huipputulot koostuvat enemmän pääomatuloista mutta periodin loppua kohden palkkatulojen osuus kokonaistulosta kasvaa.
Vero- ja tulonsiirtopolitiikan rinnalla julkinen valta voi vaikuttaa kansalaisten hyvinvointiin erilaisten ohjelmien avulla. Esimerkiksi työ- ja eläkelainsäädännöllä voidaan tavoitella työntekijöiden parempaa hyvinvointia. Neljännessä esseessä tarkastellaan osa-aikaeläkejärjestelmän vaikutuksia lääkeostoihin ja sairaspoissaoloihin. Osa-aikaeläke vähensi työn määrää mutta käytettävissä olevat tulot pienenivät vain vähän. Vuonna 1998 osa-aikaeläkejärjestelmässä muutettiin alinta ikärajaa, joka mahdollistaa muuten samankaltaisten ryhmien vertailun, joista toisessa työn määrää voitiin vähentää nuorempana. Tällainen tutkimusasetelma mahdollistaa ikärajareformin vaikutusten kausaaliarvionnin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös instrumenttimuuttujamenetelmän avulla osa-aikaeläkkeelle siirtymisen vaikutuksia yksilöiden lääkeostoihin, sairaspoissaoloihin ja työmarkkinoilta poistumiseen. Tutkimuksessa havaitaan, että ikärajan alentaminen kasvatti lääkkeiden ostoja mutta sairaimmalle osajoukolle työmäärän vähentäminen vähensi sairaspoissaoloja ja lääkekäyttöä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]