Taide ja minä : oppimiskokemusten vaikutus taidesuhteen kehittymiseen
Salonen, Heidi (2019)
Salonen, Heidi
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905201793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905201793
Tiivistelmä
Tutkielmani pyrkii selvittämään varhaisten oppimiskokemusten vaikutusta taidesuhteen kehitykseen. Tutkielma on monimenetelmäinen autoetnografinen tutkimus, joka tutkii kokemusta. Se sisältää vahvan omaelämäkerrallisen elementin ja pyrkii löytämään yhtenäisyyksiä ja eroavaisuuksia tutkijan oman elämäntarinan, taiteilijoiden omaelämäkerrallisten tarinoiden sekä survey-kyselyn tuottaman aineiston välillä. Tutkielma myötäilee fenomenologista tutkimusstrategiaa. Kaikki kokemus merkitsee oppimista ja tutkii aistihavaintoihin perustuvaa ymmärryksen muodostumista tutkimuskohteesta. (Syrjälä, Ahonen, Syrjäläinen & Saari 1996, 122–124.)
Tutkielmaa varten laadin laadullisen survey-kyselylomakkeen, joka sisälsi sekä strukturoituja että puolistrukturoituja kysymyksiä. Kyselylomaketta on testattu ja sitä on muutettu ennen varsinaisen kyselyn julkaisua Surveymonkey-palvelun kautta.
Kyselylomakkeella selvitin kyselyyn vastaavien suhdetta taiteeseen sekä sen kehittymistä ja siihen vaikuttaneita tekijöitä. Kyselyssä oli 21 kysymystä, joista avoimia kysymyksiä oli 7. Kyselyyn vastasi 53 henkilöä.
Lisäksi tutkielmassa on käytetty jo valmiita taiteilijoiden haastatteluita verkkolähteistä, kuten verkkoartikkeleista, lehdistä, kirjoista sekä blogiteksteistä. Lisäksi on käytetty sähköpostihaastatteluita.
Kyselyn tulosten havainnollistamiseen on käytetty taulukointia, mutta analysoitu sisällönanalyyttisesti. Vastauksista nousseista ilmaisuista on etsitty yhtäläisyyksiä, sanojen esiintymistiheyksiä sekä analysoitu niiden sisältöä ja merkitystä. (Tuomi & Sarajärvi 2002, 109–116.) Aineistoa on jaettu osiin, nimetty uudelleen ja lopuksi järjestetty uusiksi kokonaisuuksiksi.
Varhaisilla oppimiskokemuksilla oli merkitystä taidesuhteen kehittymisessä ja taide koettiin tärkeäksi osaksi elämää. Monen taidesuhde on syntynyt merkittäväksi jo lapsuudessa, mihin ovat vaikuttaneet eniten perhe, opettajat ja ystävät. Merkittäviä oppimiskokemuksia olivat taide-elämykset, yhteisöllisyyden kokemukset, onnistumisen kokemukset, positiivinen palaute sekä negatiivinen palaute. Myös negatiivinen palaute voitiin kokea merkittävänä oppimiskokemuksena, jos sen seurauksena oma taidesuhde oli vahvistunut tai sen seurauksena on sisuunnuttu. Suuri osa vastanneista kertoi kokeneensa negatiivista arvostelua sekä lyttäämistä joko opettajiltaan tai vanhemmiltaan, mikä on heikentänyt minäpystyvyyttä sekä taidesuhdetta.
Tutkielmaa varten laadin laadullisen survey-kyselylomakkeen, joka sisälsi sekä strukturoituja että puolistrukturoituja kysymyksiä. Kyselylomaketta on testattu ja sitä on muutettu ennen varsinaisen kyselyn julkaisua Surveymonkey-palvelun kautta.
Kyselylomakkeella selvitin kyselyyn vastaavien suhdetta taiteeseen sekä sen kehittymistä ja siihen vaikuttaneita tekijöitä. Kyselyssä oli 21 kysymystä, joista avoimia kysymyksiä oli 7. Kyselyyn vastasi 53 henkilöä.
Lisäksi tutkielmassa on käytetty jo valmiita taiteilijoiden haastatteluita verkkolähteistä, kuten verkkoartikkeleista, lehdistä, kirjoista sekä blogiteksteistä. Lisäksi on käytetty sähköpostihaastatteluita.
Kyselyn tulosten havainnollistamiseen on käytetty taulukointia, mutta analysoitu sisällönanalyyttisesti. Vastauksista nousseista ilmaisuista on etsitty yhtäläisyyksiä, sanojen esiintymistiheyksiä sekä analysoitu niiden sisältöä ja merkitystä. (Tuomi & Sarajärvi 2002, 109–116.) Aineistoa on jaettu osiin, nimetty uudelleen ja lopuksi järjestetty uusiksi kokonaisuuksiksi.
Varhaisilla oppimiskokemuksilla oli merkitystä taidesuhteen kehittymisessä ja taide koettiin tärkeäksi osaksi elämää. Monen taidesuhde on syntynyt merkittäväksi jo lapsuudessa, mihin ovat vaikuttaneet eniten perhe, opettajat ja ystävät. Merkittäviä oppimiskokemuksia olivat taide-elämykset, yhteisöllisyyden kokemukset, onnistumisen kokemukset, positiivinen palaute sekä negatiivinen palaute. Myös negatiivinen palaute voitiin kokea merkittävänä oppimiskokemuksena, jos sen seurauksena oma taidesuhde oli vahvistunut tai sen seurauksena on sisuunnuttu. Suuri osa vastanneista kertoi kokeneensa negatiivista arvostelua sekä lyttäämistä joko opettajiltaan tai vanhemmiltaan, mikä on heikentänyt minäpystyvyyttä sekä taidesuhdetta.