Valmentava johtaminen ja sen tukeminen lähiesimiestyössä : case Vantaan kaupunki
Saarikoski, Juho (2019)
Saarikoski, Juho
2019
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905171765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905171765
Tiivistelmä
Työnteon tapojen muuttuminen ja digitalisaatio yhteiskunnassamme korostavat osaamisen kehittämisen merkitystä. Kuntaorganisaatioiden henkilöstöä koskettavat muutokset, kuten esimerkiksi työntekijöiden ikääntyminen, vaihtuvuus sekä vaikutusmahdollisuudet asettavat haasteita organisaation johtamiselle. Tarve reagoida näihin julkisorganisaatioita koskeviin muutoksiin johtamista kehittämällä on korostunut.
Uusille johtamisopeille nähdään tarve esimerkiksi organisaatioiden suorituskykyongelmien sekä johtajan roolin muuttumisen myötä. Valmentava johtaminen on useissa organisaatiossa nähty keinoksi voimaannuttaa työntekijöitä. Valmentavan johtamisen tutkimus on kuitenkin vielä hajanaista ja lisätietoa valmentavasta johtamisesta ja sen vaikutuksista tarvitaan.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan Vantaan kaupungin organisaation kontekstissa valmentavan johtamisen ilmiötä. Työntekijöiden kokeman osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien ympärille muodostuvan tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkija pyrkii tuottamaan ilmiötä kuvailevaa sekä selittävää tietoa siitä, miten lähiesimiehet kokevat valmentavan johtamisen vaikuttavan johtamistyöhönsä, ja miten organisaatio voi tukea valmentavaa lähiesimiestä. Johtamistyön edistäminen nähdään työkaluna työntekijöiden osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kehittämiselle.
Tutkimus on toteutettu toimeksiantotutkimuksena Vantaan kaupungin Ulkoiselle tarkastukselle. Kvalitatiivisen tapaustutkimuksen aineistonkeruu teemahaastatteluin on toteutettu haastattelemalla kahtatoista Vantaan kaupungin Sivistystoimen lähiesimiestä. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla ja sitä on teoriaohjaavalle analyysille ominaisesti verrattu keskeiseen teoriaan sekä aiempaan tutkimukseen.
Tutkimustulosten perusteella valmentavan johtamisen on koettu vaikuttavan monella tavalla lähiesimiehen työhön. Esimerkiksi vapauttavat ja palkitsevaksi koetut vaikutukset tarjoavat ilmiötä selittävää ja kuvailevaa tietoa. Lisäksi kokemukset vastuun merkityksen muuttumisesta sekä yhteydet luottamukseen voidaan nostaa keskeisiksi tutkimustuloksiksi.
Organisaation valmentavaan johtamiseen tarjoama tuki liittyy ideaalitilanteessa vahvasti vertaistuen tuottamiseen ja tuen jatkuvuuden varmistamiseen. Tietoisuuden lisääminen valmentavasta johtamisesta sekä johtamismalliin liittyvä työntekijöiden kouluttaminen on koettu valmentavaa lähiesimiestä tukeviksi tekijöiksi. Tutkimuksessa on esitetty aiheita jatkotutkimukselle.
Uusille johtamisopeille nähdään tarve esimerkiksi organisaatioiden suorituskykyongelmien sekä johtajan roolin muuttumisen myötä. Valmentava johtaminen on useissa organisaatiossa nähty keinoksi voimaannuttaa työntekijöitä. Valmentavan johtamisen tutkimus on kuitenkin vielä hajanaista ja lisätietoa valmentavasta johtamisesta ja sen vaikutuksista tarvitaan.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan Vantaan kaupungin organisaation kontekstissa valmentavan johtamisen ilmiötä. Työntekijöiden kokeman osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien ympärille muodostuvan tutkimusongelman ratkaisemiseksi tutkija pyrkii tuottamaan ilmiötä kuvailevaa sekä selittävää tietoa siitä, miten lähiesimiehet kokevat valmentavan johtamisen vaikuttavan johtamistyöhönsä, ja miten organisaatio voi tukea valmentavaa lähiesimiestä. Johtamistyön edistäminen nähdään työkaluna työntekijöiden osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien kehittämiselle.
Tutkimus on toteutettu toimeksiantotutkimuksena Vantaan kaupungin Ulkoiselle tarkastukselle. Kvalitatiivisen tapaustutkimuksen aineistonkeruu teemahaastatteluin on toteutettu haastattelemalla kahtatoista Vantaan kaupungin Sivistystoimen lähiesimiestä. Aineisto on analysoitu teemoittelemalla ja sitä on teoriaohjaavalle analyysille ominaisesti verrattu keskeiseen teoriaan sekä aiempaan tutkimukseen.
Tutkimustulosten perusteella valmentavan johtamisen on koettu vaikuttavan monella tavalla lähiesimiehen työhön. Esimerkiksi vapauttavat ja palkitsevaksi koetut vaikutukset tarjoavat ilmiötä selittävää ja kuvailevaa tietoa. Lisäksi kokemukset vastuun merkityksen muuttumisesta sekä yhteydet luottamukseen voidaan nostaa keskeisiksi tutkimustuloksiksi.
Organisaation valmentavaan johtamiseen tarjoama tuki liittyy ideaalitilanteessa vahvasti vertaistuen tuottamiseen ja tuen jatkuvuuden varmistamiseen. Tietoisuuden lisääminen valmentavasta johtamisesta sekä johtamismalliin liittyvä työntekijöiden kouluttaminen on koettu valmentavaa lähiesimiestä tukeviksi tekijöiksi. Tutkimuksessa on esitetty aiheita jatkotutkimukselle.