"Vannon tuon Mossan Vitamin Oil Cocktailin nimeen" : bloggaajien suhtautumisen ilmeneminen ja lukijoiden huomioiminen kaupallisissa yhteistyöpostauksissa
Sillanpää, Sofia (2019)
Sillanpää, Sofia
2019
Suomen kielen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Finnish Language
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905171764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905171764
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten bloggaajat ilmaisevat suhtautumistaan kaupallisissa yhteistyöpostauksissa ja pyrkivät vaikuttamaan lukijoidensa tunteisiin ja sitä kautta heidän ostopäätöksiinsä. Tutkimuskysymysten avulla pyritään selvittämään, millainen bloggaajien suhtautuminen on mainostettavaa asiaa kohtaan ja millaisin kielellisin keinoin tätä ilmaistaan. Toinen analyysin kohde on kielelliset keinot, joilla lukijoiden tunteisiin pyritään vaikuttamaan. Hypoteesi on, että bloggaajat suhtautuvat myönteisesti mainonnan kohteeseen, koska muussa tapauksessa he eivät kirjoittaisi koko asiasta. Tämä tapahtuu erilaisin myönteisyyttä ilmaisevien kielellisten keinojen (muun muassa sanavalintojen) avulla. Bloggaajat kirjoittavat tekstejään lukijoitaan varten, joten on aiheellista olettaa, että lukijoita pyritään huomiomaan tekstissä jotenkin.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen suositun lifestyle-blogin kaupallisista yhteistyöpostauksista siten, että jokaisesta blogista on tutkimuksen kohteena 10 postausta. Tutkimuksen aineisto koostuu kokonaisuudessaan siis 30 kaupallisesta yhteistyöpostauksesta eli mainospostauksesta. Tutkimuksen teoriana on M. A. K. Hallidayn systeemis-funktionaalinen kielitiede ja sen pohjalta luotu Martinin ja Whiten suhtautumisen teoria. Suhtautumisen teorian eri alasysteemien avulla voidaan tutkia, millaisin kielellisin keinoin tekstissä ilmaistaan esimerkiksi tunteita ja arvostuksia. Suhtautumisen teorian asennoitumisen ja sitoutumisen systeemit ovat tutkimuksessa pääkohteena, mutta asteittaisuuskin huomioidaan näiden yhteydessä, mikäli se on aiheellista.
Tutkimushypoteesi osoittautui todenmukaiseksi. Bloggaajat ilmaisevat myönteisillä kielellisillä keinoilla omaa suhtautumistaan mainostettavaan asiaan. Tämä tapahtuu muuan muassa myönteisten tunneverbien, modaalisten apuverbien, positiivisten (ajoittain jopa ylistävien) adjektiivien ja substantiivien avulla. Suhtautumista ilmaistaan myös modaalisia adverbejä ja partikkeleita käyttäen. Blogipostauksissa otetaan paljon kontaktia lukijoihin; yleisimmin erilaisilla kysymys- ja käskylauseilla. Aineistossa ilmenee muitakin tapoja: kehotuksia, toivotuksia, arvontojen ja alekoodien jakamista sekä toisen persoonan runsasta käyttöä.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen suositun lifestyle-blogin kaupallisista yhteistyöpostauksista siten, että jokaisesta blogista on tutkimuksen kohteena 10 postausta. Tutkimuksen aineisto koostuu kokonaisuudessaan siis 30 kaupallisesta yhteistyöpostauksesta eli mainospostauksesta. Tutkimuksen teoriana on M. A. K. Hallidayn systeemis-funktionaalinen kielitiede ja sen pohjalta luotu Martinin ja Whiten suhtautumisen teoria. Suhtautumisen teorian eri alasysteemien avulla voidaan tutkia, millaisin kielellisin keinoin tekstissä ilmaistaan esimerkiksi tunteita ja arvostuksia. Suhtautumisen teorian asennoitumisen ja sitoutumisen systeemit ovat tutkimuksessa pääkohteena, mutta asteittaisuuskin huomioidaan näiden yhteydessä, mikäli se on aiheellista.
Tutkimushypoteesi osoittautui todenmukaiseksi. Bloggaajat ilmaisevat myönteisillä kielellisillä keinoilla omaa suhtautumistaan mainostettavaan asiaan. Tämä tapahtuu muuan muassa myönteisten tunneverbien, modaalisten apuverbien, positiivisten (ajoittain jopa ylistävien) adjektiivien ja substantiivien avulla. Suhtautumista ilmaistaan myös modaalisia adverbejä ja partikkeleita käyttäen. Blogipostauksissa otetaan paljon kontaktia lukijoihin; yleisimmin erilaisilla kysymys- ja käskylauseilla. Aineistossa ilmenee muitakin tapoja: kehotuksia, toivotuksia, arvontojen ja alekoodien jakamista sekä toisen persoonan runsasta käyttöä.