Asiakkaiden toiveet elinikäiseen oppimiseen uuden kirjaston palvelutarjonnassa : tapaustutkimus Vesilahden kirjasto
Ojanen, Outi (2019)
Ojanen, Outi
2019
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905171749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905171749
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, mitä Vesilahden uuden kirjasto Lähteen asiakkaat toivovat kirjaston palvelutarjontaan kuuluvan heidän elinikäistä oppimistaan ja itsensä kehittämistään ajatellen. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä kirjaston asiakkaat toivovat kirjastolta, onko kirjasto Lähteellä ja yleensä kirjastoilla merkitystä asiakkaiden elinikäiseen oppimiseen ja kehittymiseen sekä vastaako kirjaston tarjonta heidän toiveitaan ja tukeeko kirjasto asiakkaidensa elinikäistä oppimista. Ilmiötä tarkasteltiin kirjaston asiakkaiden näkökulmasta.
Tutkimus on sekä laadullinen että määrällinen ja tutkimuksen menetelmäksi valikoitui asiakaskysely, johon oli mahdollista vastata Vesilahden kunnan ja kirjasto Lähteen verkkosivuilla sekä kirjastolla paperilomakkeeseen. Asiakaskysely toimi samalla Vesilahden kirjasto Lähteen asiakastyytyväisyyskyselynä. Kyselyllä toivottiin tavoitettavan myös kirjaston ei-käyttäjiä, jotta saataisiin tietoa siitä, miksi he eivät kirjastoa käytä.
Asiakaskyselyyn vastasi kaikkiaan 127 henkilöä. Suurin osa vastaajista oli naisia. Yli puolet vastanneista oli työelämässä ja yli puolella oli korkeakoulututkinto. Suurin osa vastaajista oli Vesilahdesta, mutta joukossa oli myös muilla paikkakunnilla asuvia. Tutkimus osoitti, että kirjasto Lähteeseen ja sen palvelutarjontaan ja tiloihin ollaan tyytyväisiä, kirjasto on vastannut odotuksia ja se tukee elinikäistä oppimista ja kehittymistä hyvin tai ainakin melko hyvin. Palvelutarjonta ja tilat vastaavat asiakkaiden toiveita. Kirjastolla on myös merkitystä asiakkaille. Avoimiin kysymyksiin oli kuitenkin esitetty paljon toiveita ja ehdotuksia. Kirjasto Lähteen saama positiivinen arvio on tämän hetkinen tilanne. Jatkossa kirjaston on huolehdittava siitä, että palvelujen taso säilyy ja että ne vastaavat aikansa vaatimuksia.
Tutkimus on sekä laadullinen että määrällinen ja tutkimuksen menetelmäksi valikoitui asiakaskysely, johon oli mahdollista vastata Vesilahden kunnan ja kirjasto Lähteen verkkosivuilla sekä kirjastolla paperilomakkeeseen. Asiakaskysely toimi samalla Vesilahden kirjasto Lähteen asiakastyytyväisyyskyselynä. Kyselyllä toivottiin tavoitettavan myös kirjaston ei-käyttäjiä, jotta saataisiin tietoa siitä, miksi he eivät kirjastoa käytä.
Asiakaskyselyyn vastasi kaikkiaan 127 henkilöä. Suurin osa vastaajista oli naisia. Yli puolet vastanneista oli työelämässä ja yli puolella oli korkeakoulututkinto. Suurin osa vastaajista oli Vesilahdesta, mutta joukossa oli myös muilla paikkakunnilla asuvia. Tutkimus osoitti, että kirjasto Lähteeseen ja sen palvelutarjontaan ja tiloihin ollaan tyytyväisiä, kirjasto on vastannut odotuksia ja se tukee elinikäistä oppimista ja kehittymistä hyvin tai ainakin melko hyvin. Palvelutarjonta ja tilat vastaavat asiakkaiden toiveita. Kirjastolla on myös merkitystä asiakkaille. Avoimiin kysymyksiin oli kuitenkin esitetty paljon toiveita ja ehdotuksia. Kirjasto Lähteen saama positiivinen arvio on tämän hetkinen tilanne. Jatkossa kirjaston on huolehdittava siitä, että palvelujen taso säilyy ja että ne vastaavat aikansa vaatimuksia.