Yritysoston onnistumisen arviointi taloushallintoalalla
Kauppi, Jaakko (2019)
Kauppi, Jaakko
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905161731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905161731
Tiivistelmä
Yritysostoista on tullut osa yritysten normaalia kasvustrategiaa. Tutkimusten mukaan niitä on tehty ennätysmäärä viime aikoina, ja kasvun odotetaan jatkuvan myös tulevina vuosina erityisesti taloushallintoalalla, kun vanhempi yrittäjäsukupolvi eläköityy ja markkinat muuttuvat teknologian kehityksen sekä sähköistymisen myötä. Yritysoston onnistumista voidaan tutkia monella eri tavalla ja monesta eri näkökulmasta. Arvioinnissa voidaan hyödyntää yrityksen taloudellisia lukuja tai se voi perustua esimerkiksi liikkeenjohdon subjektiiviseen näkemykseen onnistumisesta. Tieteellisten tutkimusten tulokset yritysostojen onnistumisesta ovat olleet ristiriitaisia, jopa päinvastaisia. Tutkijoiden mukaan yksi syy tulosten hajonnalle on, ettei yritysoston onnistumiselle ole kyetty määrittelemään yhtä oikeaa arviointitapaa. Yhteisen näkemyksen puuttumisen oikeasta arviointitavasta on jopa koettu häiritsevän koko yrityskauppatutkimusta.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on tutkia, kuinka tutkimukseen valikoituneiden taloushallintoalan yritysten johto arvioi tekemiensä yritysostojen onnistumista: mitkä ovat käytetyt arviointitavat, arvioinnin ajankohta ja tekijät. Lisäksi tavoitteena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat arviointiin ja millaisia hyötyjä sillä voidaan saavuttaa. Tutkimuksen tavoitteena ei ole luoda yleistettävää ohjetta siitä, kuinka yritysoston onnistumisen arviointi tulisi tehdä, vaan lisätä tietoa tutkittavasta aiheesta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä taloushallintoalan yrityksen toimitusjohtajaa tai yrityskaupoista vastaavaa johtajaa.
Kaikissa haastateltavien edustamissa yrityksissä yrityksen johto arvioi tehtyjen yritysostojen lopullista onnistumista tarkasti integraatioprosessin päätyttyä. Onnistumisen raja-arvona pidettiin sitä, että kyseiselle yritysostolle määritetyt tavoitteet saavutettiin riittävällä tasolla. Haastatellut yritykset arvioivat niin taloudellisia kuin ei-taloudellisia kohteita. Taloudellisista kohteista tärkeimmiksi yrityksissä koettiin liikevaihdon ja käyttökatteen kehittyminen sekä yritysoston takaisinmaksuaika. Muista asioista keskeisimpinä nousivat työntekijöiden ja asiakkaiden sitoutuminen sekä tehokkuus.
Tutkimusaineisto kuvaa kattavasti taloushallintoalalla toimivien yritysten tapoja arvioida yritysoston onnistumista, sillä tutkimuksen yritykset tekevät valtaosan alan yritysostoista. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ettei alan yritysten johto koe onnistumisen arviointia niin haastavana kuin kirjallisuus sitä kuvaa. Tutkimus auttaa ymmärtämään onnistumisen arviointiprosessia tarkemmin, mutta tutkimuksen tuloksia ei voida suoraan yleistää kaikkiin taloushallintoalan eikä muiden alojen yrityksiin.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on tutkia, kuinka tutkimukseen valikoituneiden taloushallintoalan yritysten johto arvioi tekemiensä yritysostojen onnistumista: mitkä ovat käytetyt arviointitavat, arvioinnin ajankohta ja tekijät. Lisäksi tavoitteena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat arviointiin ja millaisia hyötyjä sillä voidaan saavuttaa. Tutkimuksen tavoitteena ei ole luoda yleistettävää ohjetta siitä, kuinka yritysoston onnistumisen arviointi tulisi tehdä, vaan lisätä tietoa tutkittavasta aiheesta. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä taloushallintoalan yrityksen toimitusjohtajaa tai yrityskaupoista vastaavaa johtajaa.
Kaikissa haastateltavien edustamissa yrityksissä yrityksen johto arvioi tehtyjen yritysostojen lopullista onnistumista tarkasti integraatioprosessin päätyttyä. Onnistumisen raja-arvona pidettiin sitä, että kyseiselle yritysostolle määritetyt tavoitteet saavutettiin riittävällä tasolla. Haastatellut yritykset arvioivat niin taloudellisia kuin ei-taloudellisia kohteita. Taloudellisista kohteista tärkeimmiksi yrityksissä koettiin liikevaihdon ja käyttökatteen kehittyminen sekä yritysoston takaisinmaksuaika. Muista asioista keskeisimpinä nousivat työntekijöiden ja asiakkaiden sitoutuminen sekä tehokkuus.
Tutkimusaineisto kuvaa kattavasti taloushallintoalalla toimivien yritysten tapoja arvioida yritysoston onnistumista, sillä tutkimuksen yritykset tekevät valtaosan alan yritysostoista. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ettei alan yritysten johto koe onnistumisen arviointia niin haastavana kuin kirjallisuus sitä kuvaa. Tutkimus auttaa ymmärtämään onnistumisen arviointiprosessia tarkemmin, mutta tutkimuksen tuloksia ei voida suoraan yleistää kaikkiin taloushallintoalan eikä muiden alojen yrityksiin.