Estää, ilmiantaa, heruttaa vai petkuttaa? : nuorten toimijuus verkon seksuaalisessa häirinnässä
Nieminen, Anna (2019)
Nieminen, Anna
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905161712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905161712
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella seksuaalista häirintää verkossa ja siihen kytkeytyvää toimijuutta nuorten näkökulmasta. Tutkimuksessa internet nähdään yhtenä nuorten kasvuympäristönä muiden informaalien ympäristöjen, kuten kodin, kaveripiirin ja harrastusten rinnalla. Tutkimuksessa yhdistyvät toimijuuden ja tarkemmin toimijuuden modaliteettimallin näkökulma sekä nuorisolähtöisyys. Tutkimuksen aihepiiri sivuaa mediakasvatuksen ja seksuaalikasvatuksen kenttiä.
Tutkimusaineisto (n=53) kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen kahdeksasluokkalaisilta nuorilta. Tutkimukseen osallistuneet nuoret ohjattiin kirjoittamaan jatkoa kehyskertomukselle, jossa kuvattu häirintätilanne päättyi joko hyvin tai epämiellyttävästi. Nuorten kirjoittamista tarinoista tarkasteltiin, miten nuoret ylipäänsä kuvaavat seksuaalista häirintää verkossa ja miten toimijuus tarinoissa rakentuu.
Tutkimuksen perusteella nuoret kirjoittivat verkossa tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä pitkälti samalla tavalla, kuin aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa on aiemmin tullut esiin. Aineistossa näkyivät seksuaalisen häirinnän erilaiset muodot, kuten houkuttelu eli grooming sekä seksuaalisilla kuvilla kiristäminen. Nuoret toivat häirintätilanteisiin liittyvää toimijuutta esiin moniulotteisesti. Toimijuuden kuvauksissa korostuivat monipuoliset turvataidot eli häirinnältä suojautumiseen käytetyt teknologiset, sosiaaliset, jämäkkyyteen perustuvat ja luovat strategiat. Toimijuus ja uhrius kietoutuivat yhteen nuorten tarinoissa verkon seksuaalisesta häirinnästä. Häirintätilanteessa kuvattiin paitsi neuvokasta suojautumiskeinojen käyttöä, myös hämmennyksen, pelon ja häpeän tunteita.
Tässä tutkimuksessa nuoret vaikuttivat tunnistavan seksuaalisen häirinnän uhan verkossa hyvin. Tulosten valossa pohdittavaksi jää, miten parhaiten ennaltaehkäistä seksuaalista häirintää verkossa. Aiempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, ettei keskittyminen pelkästään turvataitojen vahvistamiseen riitä. Tarvitaan kokonaisvaltaista seksuaalikasvatusta, joka ottaa huomioon verkon yhtenä nuorten kasvuympäristönä.
Tutkimusaineisto (n=53) kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen kahdeksasluokkalaisilta nuorilta. Tutkimukseen osallistuneet nuoret ohjattiin kirjoittamaan jatkoa kehyskertomukselle, jossa kuvattu häirintätilanne päättyi joko hyvin tai epämiellyttävästi. Nuorten kirjoittamista tarinoista tarkasteltiin, miten nuoret ylipäänsä kuvaavat seksuaalista häirintää verkossa ja miten toimijuus tarinoissa rakentuu.
Tutkimuksen perusteella nuoret kirjoittivat verkossa tapahtuvasta seksuaalisesta häirinnästä pitkälti samalla tavalla, kuin aiheeseen liittyvissä tutkimuksissa on aiemmin tullut esiin. Aineistossa näkyivät seksuaalisen häirinnän erilaiset muodot, kuten houkuttelu eli grooming sekä seksuaalisilla kuvilla kiristäminen. Nuoret toivat häirintätilanteisiin liittyvää toimijuutta esiin moniulotteisesti. Toimijuuden kuvauksissa korostuivat monipuoliset turvataidot eli häirinnältä suojautumiseen käytetyt teknologiset, sosiaaliset, jämäkkyyteen perustuvat ja luovat strategiat. Toimijuus ja uhrius kietoutuivat yhteen nuorten tarinoissa verkon seksuaalisesta häirinnästä. Häirintätilanteessa kuvattiin paitsi neuvokasta suojautumiskeinojen käyttöä, myös hämmennyksen, pelon ja häpeän tunteita.
Tässä tutkimuksessa nuoret vaikuttivat tunnistavan seksuaalisen häirinnän uhan verkossa hyvin. Tulosten valossa pohdittavaksi jää, miten parhaiten ennaltaehkäistä seksuaalista häirintää verkossa. Aiempien tutkimusten perusteella näyttää siltä, ettei keskittyminen pelkästään turvataitojen vahvistamiseen riitä. Tarvitaan kokonaisvaltaista seksuaalikasvatusta, joka ottaa huomioon verkon yhtenä nuorten kasvuympäristönä.