”You the real MVP” : A study on 10 English slang words and how they are used to describe people on social media
Viljanen, Laura (2019)
Viljanen, Laura
2019
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151689
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee kymmentä englannin kielistä slangisanaa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten nämä uudet slangisanat ovat saaneet alkunsa, miten niitä käytetään sosiaalisessa mediassa, ja ovatko sanat levinneet myös laajempaan käyttöön. Tutkittaviin sanoihin kuuluu neljä positiivista slangisanaa (bae, MVP, sassy, wifey) ja kuusi negatiivista sanaa (fuckboy, cray, sicko, stan, sus, thot), mutta tätä luokittelua voidaan pitää suuntaa-antavana, sillä monia valituista sanoista voi slangille tyypillisesti käyttää sekä positiivisessa että negatiivisessa merkityksessä.
Tutkielman teoriatausta keskittyy slangin, sananmuodostuksen ja internetissä ja sosiaalisessa mediassa käytetyn kielen tarkasteluun. Slangi käsitteenä osoittautuu vaikeasti määriteltäväksi, mutta slangin käyttöön löytyy monia tärkeitä syitä, kuten yhteisöllisyys, itseilmaisu ja identiteetin rakentaminen. Teoriaosiossa pohditaan myös sitä, miten käsite sana voidaan määritellä, ja tutustutaan sananmuodostustekniikoihin, joiden avulla tutkittavat slangisanat on muodostettu. Lopuksi tutustutaan internetille tyypilliseen kielenkäyttöön, jolla on monia ainutlaatuisia piirteitä.
Tutkimus yhdistää sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Slangisanojen käyttöä sosiaalisessa mediassa tutkitaan kvalitatiivisesti analysoimalla Twitteristä kerättyjä esimerkkejä. Sanojen levittäytyneisyyttä sosiaalisen median ulkopuolelle sen sijaan tutkitaan kvantitatiivisesti vertaamalla jokaisen sanan suosiota hashtagina Instagramissa kahdesta korpuksesta (GloWbE ja COCA) löytyneiden relevanttien esimerkkien määrään.
Tutkimus osoitti, että uudet slangisanat on muodostettu viiden eri sananmuodostustekniikan avulla: bae, MVP ja thot ovat kirjainsanoja, sassy, sicko ja wifey johdannaisia, sus ja cray lyhennyksiä, stan on koostesana ja fuckboy yhdyssana. Slangisanoista suurin osa on saanut alkunsa hip hop tai rap- sanoituksissa, ja suosittuihin lähteisiin kuuluvat myös afrikkalaisamerikkalainen englanti sekä sanojen alkuperäinen merkitys. Popkulttuurilla on siis suuri vaikutus slangisanastoon, ja sosiaalisen median ansiosta slangisanat leviävät nopeasti myös eri etnisten ryhmien välillä.
Twitteristä kerättyjen esimerkkien analysointi osoitti, että slangisanoja käytetään sosiaalisessa mediassa tyypillisesti yhdessä muiden slangisanojen, kirosanojen ja afrikkalaisamerikkalaisen englannin piirteiden kanssa, huumorisesti tai ironisesti, tyypillisissä rakenteissa, epätavallisesti tavattuna ja typografisten tunteiden ilmaisujen kanssa. Instagramista ja korpuksista kerätyt numerot osoittautuivat vertailukelvottomiksi, sillä sanoja oli käytetty hashtageina Instagramissa miljoonia kertoja, kun taas korpuksista löytyi relevantteja esimerkkejä korkeintaan kaksituhatta. Ainoastaan sanat sassy, wifey, sicko ja cray vaikuttivat levinneen jo laajempaan käyttöön sosiaalisen median ulkopuolelle.
Tutkielman teoriatausta keskittyy slangin, sananmuodostuksen ja internetissä ja sosiaalisessa mediassa käytetyn kielen tarkasteluun. Slangi käsitteenä osoittautuu vaikeasti määriteltäväksi, mutta slangin käyttöön löytyy monia tärkeitä syitä, kuten yhteisöllisyys, itseilmaisu ja identiteetin rakentaminen. Teoriaosiossa pohditaan myös sitä, miten käsite sana voidaan määritellä, ja tutustutaan sananmuodostustekniikoihin, joiden avulla tutkittavat slangisanat on muodostettu. Lopuksi tutustutaan internetille tyypilliseen kielenkäyttöön, jolla on monia ainutlaatuisia piirteitä.
Tutkimus yhdistää sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Slangisanojen käyttöä sosiaalisessa mediassa tutkitaan kvalitatiivisesti analysoimalla Twitteristä kerättyjä esimerkkejä. Sanojen levittäytyneisyyttä sosiaalisen median ulkopuolelle sen sijaan tutkitaan kvantitatiivisesti vertaamalla jokaisen sanan suosiota hashtagina Instagramissa kahdesta korpuksesta (GloWbE ja COCA) löytyneiden relevanttien esimerkkien määrään.
Tutkimus osoitti, että uudet slangisanat on muodostettu viiden eri sananmuodostustekniikan avulla: bae, MVP ja thot ovat kirjainsanoja, sassy, sicko ja wifey johdannaisia, sus ja cray lyhennyksiä, stan on koostesana ja fuckboy yhdyssana. Slangisanoista suurin osa on saanut alkunsa hip hop tai rap- sanoituksissa, ja suosittuihin lähteisiin kuuluvat myös afrikkalaisamerikkalainen englanti sekä sanojen alkuperäinen merkitys. Popkulttuurilla on siis suuri vaikutus slangisanastoon, ja sosiaalisen median ansiosta slangisanat leviävät nopeasti myös eri etnisten ryhmien välillä.
Twitteristä kerättyjen esimerkkien analysointi osoitti, että slangisanoja käytetään sosiaalisessa mediassa tyypillisesti yhdessä muiden slangisanojen, kirosanojen ja afrikkalaisamerikkalaisen englannin piirteiden kanssa, huumorisesti tai ironisesti, tyypillisissä rakenteissa, epätavallisesti tavattuna ja typografisten tunteiden ilmaisujen kanssa. Instagramista ja korpuksista kerätyt numerot osoittautuivat vertailukelvottomiksi, sillä sanoja oli käytetty hashtageina Instagramissa miljoonia kertoja, kun taas korpuksista löytyi relevantteja esimerkkejä korkeintaan kaksituhatta. Ainoastaan sanat sassy, wifey, sicko ja cray vaikuttivat levinneen jo laajempaan käyttöön sosiaalisen median ulkopuolelle.