Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innostu ja onnistu! : sirkus yhtenä peruskoulun liikuntamuodoista

Lehtonen, Susanna (2019)

 
Avaa tiedosto
1557919871.pdf (831.1Kt)
Lataukset: 



Lehtonen, Susanna
2019

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151688
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia sirkusjaksosta. Sirkusjakson aikana opiskelijat tutustuivat sirkuksen tuomiin mahdollisuuksiin liikunnanopetuksessa: Millaisia keinoja ja välineitä se voi tarjota koululiikuntaan, ja mitä niistä ajateltiin.

Koululiikunnan rooli lapsen ja nuoren liikuntakasvatuksessa on suuri. Koulun ollessa suurin lasta liikuttava instituutio, on sen pystyttävä vastaamaan nuorisokulttuurin ja yhteiskunnan muutoksiin, ja omalta osaltaan kyettävä tarjoamaan mielekkäitä toimintatapoja edesauttamaan liikunnallisen elämäntavan syntymistä.

Tutkimuksen kohteena olivat Tampereen yliopiston liikuntaan erikoistuvat luokanopettajaopiskelijat. Tutkimuksessa selvitettiin heidän kokemuksiaan sirkusjaksosta, ja millaisia merkityksiä opiskelijat näille kokemuksille antoivat. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi: 1) Millaisia opiskelijoiden kokemukset sirkusjaksosta olivat ja 2) Mitä merkityksiä tämä jakso toi opiskelijoille. Näiden kysymysten avulla pyrittiin selvittämään sirkuksen käytön mahdollisuuksia tulevaisuudessa osana koululiikuntaa.

Tutkimus toteutettiin keväällä 2018 neljän viikon sirkusjakson jälkeen haastattelemalla 17: ää opiskelijaa sekä kolmea sirkusopettajaa. Jaksolle osallistuivat kaikki senhetkiset liikunnan erikoistumisopintoja suorittavat opiskelijat, joita oli yhteensä 40. Sirkusjakso koostui erilaisista nykysirkuksen liikunnallisista osioista, joita opiskelijat pääsivät kokeilemaan ja harjoittelemaan.

Haastattelut analysoitiin teemoittelemalla ne kolmeen osa-alueeseen: Merkityksellisyyden kokemuksiin, opettajaksi kasvamiseen ja opettajan persoonan vaikutukseen opetuksessa. Keskeisimpänä tuloksena havaittiin sirkuksen herättävän paljon positiivisia kokemuksia ja mielipiteitä. Lisäksi sirkuksen todettiin olevan erinomainen tapa saada aikaan pätevyyden ja onnistumisen kokemuksia sekä tasoittavan taidoiltaan eritasoisia oppilaita. Monipuolisuutensa ansiosta sirkusjakson koettiin edistävän sekä kasvatuksellisia, kehollisia että yhteistoiminnallisia aspekteja. Sirkusopettajia pidettiin pedagogisesti taitavina, ja heidän opetustapansa koettiin turvallisiksi, mielekkäiksi ja laadukkaiksi. Opetusmateriaalia pidettiin sinänsä käyttökelpoisena.

Liikunnan opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) mainitaan liikunnan opetuksen tehtävänä olevan mm. ylläpitää fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä sekä myönteistä suhtautumista omaan kehoon, saada liikuntatunneista positiivisia kokemuksia, jotka tukevat liikunnallisen elämäntavan syntymistä ja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä. Sirkusjaksolla saatua opetusta kuvailtiin sellaiseksi, että se toiminnallaan vastasi useisiin opetussuunnitelmassa mainittuihin tavoitteisiin. Tämän tutkimuksen havaittiin toimivan myös opettajankoulutuksen kehittämistä koskevana puheenvuorona. Sirkusjakson merkityksellisyys näyttäytyi myös siinä, kuinka tarpeellisena jakso koettiin osana luokanopettajakoulutusta.
Päätelmänä tehdyistä haastatteluista voitiin todeta sirkusjakson olleen hyödyllinen ja onnistunut. Sirkuksen avulla on mahdollista tuoda koulujen liikunnanopetukseen jotain uutta ja kilpailukykyistä tekemistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39995]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste