Osaamisen kehittäminen mikroyrityksissä : yrittäjien näkemyksiä osaamisen kehittämisestä
Ylisiurunen, Heini (2019)
Ylisiurunen, Heini
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151684
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista osaamisen kehittäminen on mikroyrityksissä ja mitkä tekijät vaikuttavat osaamisen kehittämiseen. Tarkemmin ottaen tutkimuksen kohteena oli mikroyritykset, joiden toimiala vaati yritykseltä korkeaa osaamista. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten yrittäjät ymmärtävät osaamisen, miten he suhtautuvat osaamisen kehittämiseen, millaisia keinoja osaamisen kehittämiseksi oli käytetty ja mitä haasteita siihen liittyi. Osaamisen kehittämistä lähestyttiin yrityksen omistajan näkökulmasta.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin ja haastatteluihin osallistui kahdeksan mikroyrityksen omistajaa eri toimialoilta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, teemoittelun keinoin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui osaamisen kehittämiseen liittyvistä osa-alueista, kuten osaamisen kehittämisen lähtökohdista, osaamisen johtamisesta, ketterästi oppivan organisaation tunnuspiirteistä sekä mikroyrityksen toimintaympäristöstä.
Tutkimuksen tulosten mukaan osaamisen kehittäminen on tarpeista lähtevää ja suunnittelematonta kehittämistyötä. Mikroyrityksessä osaamisen kehittäminen perustuu ihmisten väliseen kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen, yrittäjän ja työntekijöiden väliseen yhteistyöhön sekä yhteiseen ymmärrykseen siitä, mitä muut yrityksessä osaavat. Vastuu osaamisen kehittämisestä on jokaisella yksilöllä itsellään ja osaamista johdetaan ja kehitetään työnteon ohessa. Kehittämiseen suhtauduttiin pääasiassa myönteisesti ja osaamisen kehittäminen nähtiin tärkeänä osana yritysten menestymistä. Tarve kehittämiselle nousi yrityksen asiakkaiden toiveista, digitalisaation kehityksestä tai työelämässä tapahtuvista muutoksista. Käytännössä osaamista kehitettiin pääasiassa työssä oppien esimerkiksi hankkimalla itse tietoa internetistä ja soveltamalla sitä työhön. Yrittäjät kokivat työntekijöiden olevan oma-aloitteisia oman osaamisen kehittämisen suhteen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osaamisen kehittäminen mikroyrityksessä eroaa hyvin paljon suuryritysten malleista kehittää osaamistaan. Mikroyrityksessä resurssit osaamisen kehittämiselle ovat vähäisemmät, mutta toisaalta osaamisen kehittämiseksi hyödynnetään ketteriä oppimisen ja kehittämisen keinoja. Valtaosa osaamisen kehittämisen teorioista tarkastelee aihetta vain suurempien yritysten näkökulmasta. Osaamisen kehittämisen tutkimusta tulisi kuitenkin laajentaa enemmän myös mikroyritysten kentälle, sillä suomalaisista yrityksistä jopa 93,2 prosenttia on mikroyrityksiä.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin ja haastatteluihin osallistui kahdeksan mikroyrityksen omistajaa eri toimialoilta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla, teemoittelun keinoin. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui osaamisen kehittämiseen liittyvistä osa-alueista, kuten osaamisen kehittämisen lähtökohdista, osaamisen johtamisesta, ketterästi oppivan organisaation tunnuspiirteistä sekä mikroyrityksen toimintaympäristöstä.
Tutkimuksen tulosten mukaan osaamisen kehittäminen on tarpeista lähtevää ja suunnittelematonta kehittämistyötä. Mikroyrityksessä osaamisen kehittäminen perustuu ihmisten väliseen kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen, yrittäjän ja työntekijöiden väliseen yhteistyöhön sekä yhteiseen ymmärrykseen siitä, mitä muut yrityksessä osaavat. Vastuu osaamisen kehittämisestä on jokaisella yksilöllä itsellään ja osaamista johdetaan ja kehitetään työnteon ohessa. Kehittämiseen suhtauduttiin pääasiassa myönteisesti ja osaamisen kehittäminen nähtiin tärkeänä osana yritysten menestymistä. Tarve kehittämiselle nousi yrityksen asiakkaiden toiveista, digitalisaation kehityksestä tai työelämässä tapahtuvista muutoksista. Käytännössä osaamista kehitettiin pääasiassa työssä oppien esimerkiksi hankkimalla itse tietoa internetistä ja soveltamalla sitä työhön. Yrittäjät kokivat työntekijöiden olevan oma-aloitteisia oman osaamisen kehittämisen suhteen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että osaamisen kehittäminen mikroyrityksessä eroaa hyvin paljon suuryritysten malleista kehittää osaamistaan. Mikroyrityksessä resurssit osaamisen kehittämiselle ovat vähäisemmät, mutta toisaalta osaamisen kehittämiseksi hyödynnetään ketteriä oppimisen ja kehittämisen keinoja. Valtaosa osaamisen kehittämisen teorioista tarkastelee aihetta vain suurempien yritysten näkökulmasta. Osaamisen kehittämisen tutkimusta tulisi kuitenkin laajentaa enemmän myös mikroyritysten kentälle, sillä suomalaisista yrityksistä jopa 93,2 prosenttia on mikroyrityksiä.