Terveystiedon oppikirjauudistukset suhteessa opetussuunnitelmauudistukseen
Kauranen, Hanna (2019)
Kauranen, Hanna
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905151682
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (myöhemmin POPS) tapahtuneita muutoksia terveystiedon oppiaineen kohdalla vuosien 2004 ja 2014 välillä. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin terveystiedon oppikirjojen eri painosten välillä tapahtuneita muutoksia. Keskeisimpänä ongelmana oli selvittää, olivatko POPS:n ja oppikirjojen muutokset linjassa keskenään ts. näkyivätkö POPS:sta löydetyt muutokset oppikirjoissa.
Tutkimuksen aineistona oli vuosien 2004 ja 2014 POPS terveystiedon oppiaineen kohdalta. Oppikirjojen osalta aineistona oli kolme terveystiedon oppikirjasarjaa: Syke, Vire ja Voimaa. Kustakin oppikirjasarjasta oli kaksi vuosiluokille 7–9 suunnattua painosta. Vanhempien painosten julkaisuajankohdat olivat ennen vuotta 2014, jolloin ne noudattivat vuoden 2004 POPS:ta ja uudemmat painokset oli julkaistu vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen. Oppikirjasarjat ovat Suomessa yleisimmin käytössä olevat sarjat.
Aineistoa tutkittiin sisällönanalyysillä. Aluksi POPS:sta eriteltiin keskeiset sisällöt, tavoitteita kuvaavat verbit ja muut tärkeät termit. Havaintoja verrattiin keskenään, jotta löydettiin opetussuunnitelmien välillä tapahtuneet muutokset. Oppikirjat käytiin läpi ensin kirjasarja kerrallaan, uutta ja vanhaa painosta verraten. Tärkeimpänä vaiheena oli verrata POPS:sta löytyneitä muutoskategorioita oppikirjoihin ja niissä havaittuihin muutoksiin.
POPS:sta löydettiin kolme muutoskategoriaa: oppiaineen hengen muutos, yksittäiset muutokset sisällöissä ja tavoitteena syvällisempi osaaminen. Pääosin muutokset toteutuivat oppikirjojen uudemmissa painoksissa. Osa muutoskategorioista oli otettu jo oppikirjojen vanhemmissa painoksissa huomioon. Vain Syke-kirjasarjassa näkyivät kaikki tarkastellut muutokset. Vire- ja Voimaa-kirjasarjoissa oli yksittäisiä puutteita.
Virallista oppikirjojen tarkastustoimintaa ei enää ole ja tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että ainakin terveystiedon oppikirjat täyttävät silti tärkeimmän kriteerinsä noudattaa voimassaolevaa opetussuunnitelmaa. Toisaalta tarkastustoiminnan puuttumisessa on riskinä, että oppikirjauudistuksia tehdään väärin perustein. Oppikirjoja onkin syytä myös tulevaisuudessa säännöllisesti tutkia sekä opetussuunnitelman että käytännön opetustyön näkökulmasta.
Tutkimuksen aineistona oli vuosien 2004 ja 2014 POPS terveystiedon oppiaineen kohdalta. Oppikirjojen osalta aineistona oli kolme terveystiedon oppikirjasarjaa: Syke, Vire ja Voimaa. Kustakin oppikirjasarjasta oli kaksi vuosiluokille 7–9 suunnattua painosta. Vanhempien painosten julkaisuajankohdat olivat ennen vuotta 2014, jolloin ne noudattivat vuoden 2004 POPS:ta ja uudemmat painokset oli julkaistu vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen. Oppikirjasarjat ovat Suomessa yleisimmin käytössä olevat sarjat.
Aineistoa tutkittiin sisällönanalyysillä. Aluksi POPS:sta eriteltiin keskeiset sisällöt, tavoitteita kuvaavat verbit ja muut tärkeät termit. Havaintoja verrattiin keskenään, jotta löydettiin opetussuunnitelmien välillä tapahtuneet muutokset. Oppikirjat käytiin läpi ensin kirjasarja kerrallaan, uutta ja vanhaa painosta verraten. Tärkeimpänä vaiheena oli verrata POPS:sta löytyneitä muutoskategorioita oppikirjoihin ja niissä havaittuihin muutoksiin.
POPS:sta löydettiin kolme muutoskategoriaa: oppiaineen hengen muutos, yksittäiset muutokset sisällöissä ja tavoitteena syvällisempi osaaminen. Pääosin muutokset toteutuivat oppikirjojen uudemmissa painoksissa. Osa muutoskategorioista oli otettu jo oppikirjojen vanhemmissa painoksissa huomioon. Vain Syke-kirjasarjassa näkyivät kaikki tarkastellut muutokset. Vire- ja Voimaa-kirjasarjoissa oli yksittäisiä puutteita.
Virallista oppikirjojen tarkastustoimintaa ei enää ole ja tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että ainakin terveystiedon oppikirjat täyttävät silti tärkeimmän kriteerinsä noudattaa voimassaolevaa opetussuunnitelmaa. Toisaalta tarkastustoiminnan puuttumisessa on riskinä, että oppikirjauudistuksia tehdään väärin perustein. Oppikirjoja onkin syytä myös tulevaisuudessa säännöllisesti tutkia sekä opetussuunnitelman että käytännön opetustyön näkökulmasta.