Paljon palveluja tarvitsevien yhteisasiakkaiden loukot sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Huhtamäki, Leena (2019)
Huhtamäki, Leena
2019
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905141644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905141644
Tiivistelmä
Pro gradu- tutkielmani aiheena on paljon palveluja tarvitsevien yhteisasiakkaiden loukot sosiaali- ja terveydenhuollon moniammatillisissa palveluissa. Loukot ovat ongelmakohtia, jotka vaikeuttavat tai estävät moniammatillisen työn tekemistä. Tutkielmassa tarkastelen toiminnallisia loukkoja, joita moniammatillisen työn tekijät pyrkivät aineistossa tunnistamaan ja purkamaan. Haen vastausta tutkimuskysymyksiin: Mitä ja millaisia haasteita ja palveluloukkoja yhteisasiakkuudessa olevien asiakkaiden palveluissa on paikannettavissa? Tavoitteenani on ensinnäkin tehdä näkyväksi moniammatillisen työn haasteita ja loukkoja työntekijöiden ja asiakkaan näkökulmasta sekä toiseksi tuottaa tietoa, joka lisää kohdealueen ymmärtämistä ja hallintaa sekä jota voidaan käyttää suoraan toiminnan kehittämiseen.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Aineistona on käytetty valmista kirjallista sekundaariaineistoa. Aineisto on tuotettu osana valtakunnallista hanketta ja se on muodostunut eräässä Keski-Suomalaisessa kuntayhtymässä työskentelevien sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden mielipiteistä nykyisen palvelujärjestelmän ongelmakohdista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että moniammatillisen työn haasteet ovat moninaiset niin ammattilaisten kuin asiakkaiden näkökulmasta. Haasteista saattaa muodostua jopa loukkoja, jotka vaikeuttavat tai estävät moniammatillisen työn tekemistä. Haasteiksi nousivat työntekijöiden oman työn hallinta, työn pirstaloituminen ja väärin organisoituminen, jolloin myös työn tuloksellisuus kärsii. Asiakkaan palveluketjussa saattaa olla useita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, mutta hoitovastuista ja tarpeellisista palveluista ei aina päästä yhteisymmärrykseen. Tähän ratkaisuksi nähtiin palvelusuunnitelma. Työntekijät kokivat, etteivät he yksinään voi vaikuttaa moniammatillisen työn ongelmakohtiin vaan muutokseen tarvitaan organisaation ja esimiesten panostusta. Loukkoja asiakkaan moniammatillisessa palveluprosessissa muodostuu, kun elämänkaarimalli puuttuu eikä asiakasta ja hänen lähiverkostoaan huomioida palveluja suunniteltaessa. Asiakkaan palvelukokonaisuuden muodostumista pidettiin liian organisaatiolähtöisenä. Työntekijöiden mielestä lainsäädäntö ei vastaa nykypäivän tarpeisiin ja työntekijöiden ja asiakkaiden tietämättömyys lainsäädännöstä nähtiin haasteeksi. Lainsäädännöllä pitäisi mahdollistaa siirtyminen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien yhteiskäyttöön, koska nykyisellään rajaava tietoturva, salassapitovelvollisuus ja yksilönsuoja synnyttävät loukkoja moniammatilliselle palveluprosessille.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Aineistona on käytetty valmista kirjallista sekundaariaineistoa. Aineisto on tuotettu osana valtakunnallista hanketta ja se on muodostunut eräässä Keski-Suomalaisessa kuntayhtymässä työskentelevien sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden mielipiteistä nykyisen palvelujärjestelmän ongelmakohdista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että moniammatillisen työn haasteet ovat moninaiset niin ammattilaisten kuin asiakkaiden näkökulmasta. Haasteista saattaa muodostua jopa loukkoja, jotka vaikeuttavat tai estävät moniammatillisen työn tekemistä. Haasteiksi nousivat työntekijöiden oman työn hallinta, työn pirstaloituminen ja väärin organisoituminen, jolloin myös työn tuloksellisuus kärsii. Asiakkaan palveluketjussa saattaa olla useita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, mutta hoitovastuista ja tarpeellisista palveluista ei aina päästä yhteisymmärrykseen. Tähän ratkaisuksi nähtiin palvelusuunnitelma. Työntekijät kokivat, etteivät he yksinään voi vaikuttaa moniammatillisen työn ongelmakohtiin vaan muutokseen tarvitaan organisaation ja esimiesten panostusta. Loukkoja asiakkaan moniammatillisessa palveluprosessissa muodostuu, kun elämänkaarimalli puuttuu eikä asiakasta ja hänen lähiverkostoaan huomioida palveluja suunniteltaessa. Asiakkaan palvelukokonaisuuden muodostumista pidettiin liian organisaatiolähtöisenä. Työntekijöiden mielestä lainsäädäntö ei vastaa nykypäivän tarpeisiin ja työntekijöiden ja asiakkaiden tietämättömyys lainsäädännöstä nähtiin haasteeksi. Lainsäädännöllä pitäisi mahdollistaa siirtyminen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien yhteiskäyttöön, koska nykyisellään rajaava tietoturva, salassapitovelvollisuus ja yksilönsuoja synnyttävät loukkoja moniammatilliselle palveluprosessille.