Palveleva johtajuus varhaiskasvatuksessa
Rytkönen, Kirsi (2019)
Rytkönen, Kirsi
Tampereen yliopisto
2019
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2019-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1116-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1116-2
Tiivistelmä
”Palveleva johtajuus varhaiskasvatuksessa” on kasvatustieteen alan toimintatutkimus, jonka tavoitteena on selvittää palvelevan johtajuuden toteutumista ja kehittymisprosessia kunnallisen varhaiskasvatuksen organisaatiossa. Tutkimus on työelämälähtöinen, ja siinä korostuu teorian ja käytännön liittouma.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat liittyvät kontekstuaalisesti rakentuvaan
johtajuuteen sekä palvelevan johtajuuden viitekehykseen. Kunnallisen varhaiskasvatuksen johtajuus kietoutuu suomalaisen kuntajohtamisen perinteeseen makrotasolla sekä varhaiskasvatuksen erityispiirteisiin ja toimintakulttuuriin mikrotasolla. Palveleva johtajuus on ihmislähtöistä ja eettistä johtajuutta. Palveleva johtaja tukee työntekijän kasvua ja kehitystä sekä varhaiskasvatuksen perustehtävän toteuttamista.
Tutkimuksen ontologiset ja epistemologiset perusteet tulevat pääosin sosiaalisesta
konstruktionismista. Tutkimus rakentuu humanistiselle ihmiskäsitykselle. Tutkimusympäristönä oli Lapuan kaupungin varhaiskasvatus. Tutkimusaineisto kerättiin kunnallisen varhaiskasvatuksen eri tasoilta: sivistyslautakunnan poliittiselta tasolta, varhaiskasvatuksen eri johtamistasoilta ja henkilöstöltä. Tutkimusaineisto
koostui ryhmähaastatteluista, kyselyistä sekä johtajien reflektiivisistä kirjoituksista.
Laadullinen aineisto ja kyselyjen avoimet vastaukset analysoitiin teoriaohjaavaa
sisällönanalyysia käyttäen.
Palvelevan johtamiskulttuurin rakentuminen oli yhteisöllinen ja osallistava prosessi.
Prosessi käsitti varhaiskasvatuksen johtamiskulttuurin lähtöanalyysin ja rakenteiden
tarkastelun, joita peilattiin palvelevan johtajuuden tavoitteisiin. Johtamiskulttuurin
muutoksen tavoitteenasettelua ohjasivat varhaiskasvatuksen perustehtävä ja
palvelevan johtajuuden viitekehys. Prosessin dynaamisina tekijöinä toimivat katalyyttinen, reflektoiva ja vastavuoroinen toiminta.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen johtajat painottivat ihmislähtöistä
johtamista ja päivittäisjohtamista. Päättäjien päätöksentekoa ohjasivat ensisijaisesti
taloudelliset faktat. Palvelevan johtajuuden toteutumisessa korostuivat henkilöstön
vastuuttaminen, suunnan näyttäminen ja voimaannuttaminen. Tulosten mukaan
palveleva johtajuus osoittautui soveltuvan kasvatuksellisen organisaation johtamiseen, jossa moraali ja arvot sekä ihmisyyteen kasvattaminen ovat vahvasti läsnä.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa sovellettavissa olevaa tietoa päättäjille, asiantuntijoille ja kouluttajille, kuten myös johtajille ja muille työntekijöille paremman
johtajuuden ja työelämän kehittämiseen. Toivon, että väitöskirjani herättää myös
yhteiskunnallista keskustelua palvelevan johtajuuden arvosta.
Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat liittyvät kontekstuaalisesti rakentuvaan
johtajuuteen sekä palvelevan johtajuuden viitekehykseen. Kunnallisen varhaiskasvatuksen johtajuus kietoutuu suomalaisen kuntajohtamisen perinteeseen makrotasolla sekä varhaiskasvatuksen erityispiirteisiin ja toimintakulttuuriin mikrotasolla. Palveleva johtajuus on ihmislähtöistä ja eettistä johtajuutta. Palveleva johtaja tukee työntekijän kasvua ja kehitystä sekä varhaiskasvatuksen perustehtävän toteuttamista.
Tutkimuksen ontologiset ja epistemologiset perusteet tulevat pääosin sosiaalisesta
konstruktionismista. Tutkimus rakentuu humanistiselle ihmiskäsitykselle. Tutkimusympäristönä oli Lapuan kaupungin varhaiskasvatus. Tutkimusaineisto kerättiin kunnallisen varhaiskasvatuksen eri tasoilta: sivistyslautakunnan poliittiselta tasolta, varhaiskasvatuksen eri johtamistasoilta ja henkilöstöltä. Tutkimusaineisto
koostui ryhmähaastatteluista, kyselyistä sekä johtajien reflektiivisistä kirjoituksista.
Laadullinen aineisto ja kyselyjen avoimet vastaukset analysoitiin teoriaohjaavaa
sisällönanalyysia käyttäen.
Palvelevan johtamiskulttuurin rakentuminen oli yhteisöllinen ja osallistava prosessi.
Prosessi käsitti varhaiskasvatuksen johtamiskulttuurin lähtöanalyysin ja rakenteiden
tarkastelun, joita peilattiin palvelevan johtajuuden tavoitteisiin. Johtamiskulttuurin
muutoksen tavoitteenasettelua ohjasivat varhaiskasvatuksen perustehtävä ja
palvelevan johtajuuden viitekehys. Prosessin dynaamisina tekijöinä toimivat katalyyttinen, reflektoiva ja vastavuoroinen toiminta.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen johtajat painottivat ihmislähtöistä
johtamista ja päivittäisjohtamista. Päättäjien päätöksentekoa ohjasivat ensisijaisesti
taloudelliset faktat. Palvelevan johtajuuden toteutumisessa korostuivat henkilöstön
vastuuttaminen, suunnan näyttäminen ja voimaannuttaminen. Tulosten mukaan
palveleva johtajuus osoittautui soveltuvan kasvatuksellisen organisaation johtamiseen, jossa moraali ja arvot sekä ihmisyyteen kasvattaminen ovat vahvasti läsnä.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa sovellettavissa olevaa tietoa päättäjille, asiantuntijoille ja kouluttajille, kuten myös johtajille ja muille työntekijöille paremman
johtajuuden ja työelämän kehittämiseen. Toivon, että väitöskirjani herättää myös
yhteiskunnallista keskustelua palvelevan johtajuuden arvosta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4924]