Syvennetty asiakasyhteistyö Suomessa : osapuolten kokemuksia
Miettinen, Laura (2019)
Miettinen, Laura
2019
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905131612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905131612
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään syvennettyä asiakasyhteistyötä Suomessa ja toimintatavasta saatuja kokemuksia. Syvennetty asiakasyhteistyö on OECD:n suosittelema tapa suuryritysten veroasioiden hoitamiseen. Syvennetyssä asiakasyhteistyössä veronsaaja ja verovelvollinen toimivat yhteistyössä. Verotuksellisesti epäselvät kysymykset käsitellään reaaliaikaisesti. Näin verovelvollinen saa varmuuden siitä, miten asia ratkaistaan. Vastaavasti veronsaaja voi tutkia tapauksen heti eikä vasta veroilmoituksen palautusvaiheessa tai mahdollisessa verotarkastuksessa. Tämä yksinkertaistaa veronsaajan riskienhallintaa, kun valvontatoimenpiteet voidaan kohdentaa sinne, missä veroriskin mahdollisuus on suurin. Syvennetyn asiakasyhteistyön perusedellytykset ovat luottamus, yhteisymmärrys ja läpinäkyvyys.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen tarkoituksena oli saada tietoa tutkittavasta ilmiöstä, syvennetystä asiakasyhteistyöstä. Tutkimuksen teorian lähteinä on käytetty OECD:n raportteja, kansainvälisiä asiantuntija-artikkeleita sekä veronsaajien raportteja. Tutkimuksen empiirinen osuus sisältää kuusi haastattelua. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, miten syvennetty asiakasyhteistyö on toteutettu Suomessa ja millaisia kokemuksia eri osapuolilla on toiminnasta. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina Konserniverokeskuksen, neljän eri yhtiön ja konsulttiyhtiön edustajille.
Suomessa syvennetty asiakasyhteistyö aloitetaan alkukeskustelun jälkeen alkukartoituksella eli Compliance Scanilla. Compliance Scanissa tarkoituksena on varmistua yhtiön sisäisten verokontrollien tasosta. Syvennettyyn asiakasyhteistyöhön liittyviltä yhtiöiltä edellytetään, että ne antavat Verohallinnolle riittävästi ja avoimesti oikeaa tietoa. Kun yhtiö liittyy syvennettyyn asiakasyhteistyöhön, se saa Konserniverokeskukselta asiakkuustiimin ja asiakasvastaavan. Yhtiön verotuskysymykset pyritään ratkaisemaan syvennetyssä asiakasyhteistyössä reaaliaikaisesti.
Tätä tutkimusta varten haastatellut yhtiöt ovat olleet tyytyväisiä syvennettyyn asiakasyhteistyöhön. Yhtiöt kertoivat, että keskusteluyhteys Konserniverokeskuksen kanssa on toimiva ja avoin. Yhtiöiden mukaan toimintatavan suurin hyöty on, että ne saavat ratkaisun verotuskysymyksiinsä reaaliaikaisesti. Yhtiöt eivät olleet mitanneet, onko syvennetty asiakasyhteistyö vaikuttanut verotuksen velvoitteiden hoitamisesta aiheutuviin kustannuksiin. Osa yhtiöistä kuitenkin epäili toimintatavan pidemmällä aikavälillä vähentävän kustannuksia. Kaikki yhtiöt totesivat haluavansa jatkaa syvennetyssä asiakasyhteistyössä jatkossakin. Vastaavia kokemuksia ilmeni myös haastattelusta, jossa konsulttiyhtiön edustaja kertoi yhtiöltä kuulemistaan kokemuksista. Kaikkien haastateltujen näkemys syvennetyn asiakasyhteistyön tulevaisuudesta oli selvä: syvennetty asiakasyhteistyö on tulevaisuuden tapa toimia.
Lopuksi haluan esittää lämpimän kiitoksen kaikille, jotka ovat antaneet haastattelun tätä pro gradua varten. Antamanne aika ja työpanos ovat olleet korvaamattomia.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen tarkoituksena oli saada tietoa tutkittavasta ilmiöstä, syvennetystä asiakasyhteistyöstä. Tutkimuksen teorian lähteinä on käytetty OECD:n raportteja, kansainvälisiä asiantuntija-artikkeleita sekä veronsaajien raportteja. Tutkimuksen empiirinen osuus sisältää kuusi haastattelua. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään, miten syvennetty asiakasyhteistyö on toteutettu Suomessa ja millaisia kokemuksia eri osapuolilla on toiminnasta. Haastattelut tehtiin teemahaastatteluina Konserniverokeskuksen, neljän eri yhtiön ja konsulttiyhtiön edustajille.
Suomessa syvennetty asiakasyhteistyö aloitetaan alkukeskustelun jälkeen alkukartoituksella eli Compliance Scanilla. Compliance Scanissa tarkoituksena on varmistua yhtiön sisäisten verokontrollien tasosta. Syvennettyyn asiakasyhteistyöhön liittyviltä yhtiöiltä edellytetään, että ne antavat Verohallinnolle riittävästi ja avoimesti oikeaa tietoa. Kun yhtiö liittyy syvennettyyn asiakasyhteistyöhön, se saa Konserniverokeskukselta asiakkuustiimin ja asiakasvastaavan. Yhtiön verotuskysymykset pyritään ratkaisemaan syvennetyssä asiakasyhteistyössä reaaliaikaisesti.
Tätä tutkimusta varten haastatellut yhtiöt ovat olleet tyytyväisiä syvennettyyn asiakasyhteistyöhön. Yhtiöt kertoivat, että keskusteluyhteys Konserniverokeskuksen kanssa on toimiva ja avoin. Yhtiöiden mukaan toimintatavan suurin hyöty on, että ne saavat ratkaisun verotuskysymyksiinsä reaaliaikaisesti. Yhtiöt eivät olleet mitanneet, onko syvennetty asiakasyhteistyö vaikuttanut verotuksen velvoitteiden hoitamisesta aiheutuviin kustannuksiin. Osa yhtiöistä kuitenkin epäili toimintatavan pidemmällä aikavälillä vähentävän kustannuksia. Kaikki yhtiöt totesivat haluavansa jatkaa syvennetyssä asiakasyhteistyössä jatkossakin. Vastaavia kokemuksia ilmeni myös haastattelusta, jossa konsulttiyhtiön edustaja kertoi yhtiöltä kuulemistaan kokemuksista. Kaikkien haastateltujen näkemys syvennetyn asiakasyhteistyön tulevaisuudesta oli selvä: syvennetty asiakasyhteistyö on tulevaisuuden tapa toimia.
Lopuksi haluan esittää lämpimän kiitoksen kaikille, jotka ovat antaneet haastattelun tätä pro gradua varten. Antamanne aika ja työpanos ovat olleet korvaamattomia.