"Globaalikasvatus kuuluu kaikille" : opettajien käsityksiä globaalikasvatuksesta
Keskitalo, Sini (2019)
Keskitalo, Sini
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905021584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905021584
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä globaalikasvatuksesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten eri tavoin opettajat ymmärtävät globaalikasvatuksen käsitteen ja miten globaalikasvatus toteutuu heidän omassa opetuksessaan ja koulun toimintakulttuurissa. Lisäksi pyrittiin selvittämään, vaatiiko globaalikasvatuksen toteuttaminen opettajalta tietynlaista asennetta, arvoja tai kokemuksia, ja kenen tehtävä globaaliin vastuuseen kasvattaminen oikein on.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan globaalikasvatuksen käsitettä ja lähikäsitteistöä. Lisäksi tarkastellaan kasvatusta globalisaation näkökulmasta sekä luodaan katsaus arvo- ja moraalikasvatukseen. Opetussuunnitelmaa käsitellään globaalikasvatuksen osalta.
Tutkimuksen kohteena ovat opettajien käsitykset. Tutkimuksen aineisto koostuu kuuden pirkanmaalaisen opettajan haastatteluista. Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja sen lähestymistapana on fenomenografia. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin kautta pyrittiin saamaan selville mahdollisimman monia käsityksiä aiheeseen liittyen.
Tutkimus osoitti, että globaalikasvatuksen käsite on laaja ja monimuotoinen, ja se ymmärretään monin eri tavoin. Globaalikasvatusta toteutetaan usein myös tiedostamatta, ja se tulee esille arjen taidoissa. Globaalikasvatuksessa asioita tarkastellaan laajemmassa mittakaavassa. Globaalikasvatusta pidetään tärkeänä ja sen tunnettavuutta tulisi lisätä. Globaalikasvatukseen yhdistetään monia eri teemoja ja aihealueita. Tässä tutkielmassa opettajien mukaan globaalikasvatukseen kuuluu arvokasvatus, moninaisuus, rauhankasvatus, kestävä kehitys sekä yhteiskunnalliset taidot ja maailmankansalaisuus.
Globaalikasvatusta toteutetaan opetuksessa vaihtelevasti. Se tulee ilmi opetuksen rakenteissa ja on integroituna useisiin oppiaineisiin. Globaalikasvatus näkyi muun muassa yhteistyöprojekteina ulkomaisten koulujen kanssa, toimintatavoissa liittyen kestävän kehityksen edistämiseen, tapahtumissa sekä kouluarjen keskusteluissa. Kouluilla oli erilaisia linjauksia liittyen globaalikasvatukseen. Sen arvot näkyvät vahvasti koulujen arvopohjassa, mutta käytännön toteutus on vaihtelevaa. Globaalikasvatuksen edistäminen koulun tasolla saattaa jäädä siitä innostuneiden opettajien vastuulle. Esimerkkejä koulujen globaalikasvatustoiminnasta ovat muun muassa kansainvälisyys- ja globaalikasvatustiimit, Vihreä lippu – ohjelmaan osallistuminen ja kansainväliset yhteistyöprojektit. Globaalikasvatuksen toteuttamisen haasteena ovat ajan ja koulutuksen puute. Toisaalta se tuo mukanaan paljon mahdollisuuksia.
Globaalikasvatuksen toteuttaminen vaatii opettajalta tietynlaista asennetta. Se vaatii omaa perehtymistä asiaan ja globaalikasvatuksen arvojen pitämistä tärkeänä. Globaalikasvatus kuuluu kaikille. Kodin tehtävänä on välittää arvoja ja asenteita, ja koulun tulee olla antamassa informaatiota globaalikasvatuksen teemoista. Lopulta globaalikasvatukseen vaikuttaa myös koko ympäröivä yhteiskunta ja se koskettaa kaikkia.
Tutkimuksessa tulee vahvasti esille, että globaalikasvatuksen koulutukselle ja tietoisuuden lisäämiselle olisi tarvetta. Globaalikasvatuksen teemoja tulisi lisätä opettajankoulutukseen ja tarjota lisäkoulutuksia aiheeseen liittyen. Globaalikasvatusta tuodaan jo esille suomalaisessa koulussa, mutta sen näkyvyyttä pitäisi edelleen lisätä. Tutkimukseni lisää tietoisuutta globaalikasvatuksen teemoista ja osallistuu ajankohtaiseen keskusteluun. Se tuo esille konkreettisia esimerkkejä, miten globaalikasvatusta voi toteuttaa opetuksessa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan globaalikasvatuksen käsitettä ja lähikäsitteistöä. Lisäksi tarkastellaan kasvatusta globalisaation näkökulmasta sekä luodaan katsaus arvo- ja moraalikasvatukseen. Opetussuunnitelmaa käsitellään globaalikasvatuksen osalta.
Tutkimuksen kohteena ovat opettajien käsitykset. Tutkimuksen aineisto koostuu kuuden pirkanmaalaisen opettajan haastatteluista. Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja sen lähestymistapana on fenomenografia. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin kautta pyrittiin saamaan selville mahdollisimman monia käsityksiä aiheeseen liittyen.
Tutkimus osoitti, että globaalikasvatuksen käsite on laaja ja monimuotoinen, ja se ymmärretään monin eri tavoin. Globaalikasvatusta toteutetaan usein myös tiedostamatta, ja se tulee esille arjen taidoissa. Globaalikasvatuksessa asioita tarkastellaan laajemmassa mittakaavassa. Globaalikasvatusta pidetään tärkeänä ja sen tunnettavuutta tulisi lisätä. Globaalikasvatukseen yhdistetään monia eri teemoja ja aihealueita. Tässä tutkielmassa opettajien mukaan globaalikasvatukseen kuuluu arvokasvatus, moninaisuus, rauhankasvatus, kestävä kehitys sekä yhteiskunnalliset taidot ja maailmankansalaisuus.
Globaalikasvatusta toteutetaan opetuksessa vaihtelevasti. Se tulee ilmi opetuksen rakenteissa ja on integroituna useisiin oppiaineisiin. Globaalikasvatus näkyi muun muassa yhteistyöprojekteina ulkomaisten koulujen kanssa, toimintatavoissa liittyen kestävän kehityksen edistämiseen, tapahtumissa sekä kouluarjen keskusteluissa. Kouluilla oli erilaisia linjauksia liittyen globaalikasvatukseen. Sen arvot näkyvät vahvasti koulujen arvopohjassa, mutta käytännön toteutus on vaihtelevaa. Globaalikasvatuksen edistäminen koulun tasolla saattaa jäädä siitä innostuneiden opettajien vastuulle. Esimerkkejä koulujen globaalikasvatustoiminnasta ovat muun muassa kansainvälisyys- ja globaalikasvatustiimit, Vihreä lippu – ohjelmaan osallistuminen ja kansainväliset yhteistyöprojektit. Globaalikasvatuksen toteuttamisen haasteena ovat ajan ja koulutuksen puute. Toisaalta se tuo mukanaan paljon mahdollisuuksia.
Globaalikasvatuksen toteuttaminen vaatii opettajalta tietynlaista asennetta. Se vaatii omaa perehtymistä asiaan ja globaalikasvatuksen arvojen pitämistä tärkeänä. Globaalikasvatus kuuluu kaikille. Kodin tehtävänä on välittää arvoja ja asenteita, ja koulun tulee olla antamassa informaatiota globaalikasvatuksen teemoista. Lopulta globaalikasvatukseen vaikuttaa myös koko ympäröivä yhteiskunta ja se koskettaa kaikkia.
Tutkimuksessa tulee vahvasti esille, että globaalikasvatuksen koulutukselle ja tietoisuuden lisäämiselle olisi tarvetta. Globaalikasvatuksen teemoja tulisi lisätä opettajankoulutukseen ja tarjota lisäkoulutuksia aiheeseen liittyen. Globaalikasvatusta tuodaan jo esille suomalaisessa koulussa, mutta sen näkyvyyttä pitäisi edelleen lisätä. Tutkimukseni lisää tietoisuutta globaalikasvatuksen teemoista ja osallistuu ajankohtaiseen keskusteluun. Se tuo esille konkreettisia esimerkkejä, miten globaalikasvatusta voi toteuttaa opetuksessa.