Roolipelit koulussa : roolipelien soveltuvuus opetuskäyttöön roolipeliharrastajien näkökulmasta
Rantanen, Eero (2019)
Rantanen, Eero
2019
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905021583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201905021583
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella roolipelaamiseen liittyvää opetus- ja kasvatuspotentiaalia roolipeliharrastajien harrastussyiden, sekä harrastukseen liitettyjen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien näkökulmasta. Pyrkimyksenä oli hahmottaa, minkä koulun tavoitteiden saavuttamiseen tai toimintatapojen parantamiseen roolipelien hyödyntämisellä voisi olla positiivinen vaikutus. Tarkastelin aineistoa suhteessa koulun tavoitteisiin ja kouluviihtyvyyteen. Lisäksi pyrin tarkastelussani huomioimaan roolipelaamisen yhteneväisyyksiä draamaan, leikkiin ja peliin, jotka tarjosivat näkökulmaa muuten vähän tutkitun aiheen hahmottamiseen.
Tutkimuksen toteutus perustui laadullisen tutkimuksen metodeihin. Keräsin kesällä 2015 kahdeksan noin tunnin mittaista haastattelua roolipeliharrastajilta, jotka näkivät yhteydenottopyyntöni Ropecon tapahtumassa. Haastattelut olivat varsin vapaamuotoisia, mutta noudattivat etukäteen suunnittelemaani teemajaottelua. Haastatteluaineistoa analysoin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen. Etsin haastatteluista teemoja vastaamaan kahteen eri kysymykseen; miksi roolipelejä pelataan ja millaisia vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia roolipelaamiseen liittyy.
Haastateltavien näkemykset roolipeleistä olivat yllättävän samankaltaisia. Sosiaalisuuden ja eläytymisen merkitys korostui niin roolipelaamisen syynä kuin sen vahvuutenakin. Pelillisten ominaisuuksien nähtiin tarjoavan valinnan mahdollisuuksia, mutta ne näyttäytyivät henkilökohtaisella tasolla toissijaisina. Haastateltavien puheessa vallitsikin selvä jako asioiden tarkasteluun joko omien kokemusten kautta tai yleisemmällä tasolla ja spekulatiivisesti.
Haastatteluaineiston analyysi ja siitä syntynyt teemajaottelu vaikuttaisi ainakin osittain vahvistavan oletusta roolipelaamisen potentiaalisista hyödyistä opetuskäytössä. Roolipelien monipuolisuus ja yhteneväisyydet esimerkiksi draaman kanssa tarjoavat työkaluja ja näkökulmia, joilla toivottavasti voidaan vaikuttaa positiivisesti niin oppimistuloksiin kuin kouluviihtyvyyteenkin. Roolipelaaminen voineekin parhaimmillaan tarjota erilaisille oppijoille monenlaisia hyötyjä. Huolellisuus roolipelillistä opetusta suunniteltaessa on kuitenkin erittäin tärkeää; toteutuksen ja tavoitteiden saavuttamisen epäonnistuminen vaikuttaa olevan todellinen uhka. Roolipelien hyödyntäminen opetuksessa vaatinee verrattain paljon työtä, erityisesti jos ne eivät ole opetuksen järjestäjälle ennestään tuttuja.
Tutkimuksen toteutus perustui laadullisen tutkimuksen metodeihin. Keräsin kesällä 2015 kahdeksan noin tunnin mittaista haastattelua roolipeliharrastajilta, jotka näkivät yhteydenottopyyntöni Ropecon tapahtumassa. Haastattelut olivat varsin vapaamuotoisia, mutta noudattivat etukäteen suunnittelemaani teemajaottelua. Haastatteluaineistoa analysoin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä hyödyntäen. Etsin haastatteluista teemoja vastaamaan kahteen eri kysymykseen; miksi roolipelejä pelataan ja millaisia vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia roolipelaamiseen liittyy.
Haastateltavien näkemykset roolipeleistä olivat yllättävän samankaltaisia. Sosiaalisuuden ja eläytymisen merkitys korostui niin roolipelaamisen syynä kuin sen vahvuutenakin. Pelillisten ominaisuuksien nähtiin tarjoavan valinnan mahdollisuuksia, mutta ne näyttäytyivät henkilökohtaisella tasolla toissijaisina. Haastateltavien puheessa vallitsikin selvä jako asioiden tarkasteluun joko omien kokemusten kautta tai yleisemmällä tasolla ja spekulatiivisesti.
Haastatteluaineiston analyysi ja siitä syntynyt teemajaottelu vaikuttaisi ainakin osittain vahvistavan oletusta roolipelaamisen potentiaalisista hyödyistä opetuskäytössä. Roolipelien monipuolisuus ja yhteneväisyydet esimerkiksi draaman kanssa tarjoavat työkaluja ja näkökulmia, joilla toivottavasti voidaan vaikuttaa positiivisesti niin oppimistuloksiin kuin kouluviihtyvyyteenkin. Roolipelaaminen voineekin parhaimmillaan tarjota erilaisille oppijoille monenlaisia hyötyjä. Huolellisuus roolipelillistä opetusta suunniteltaessa on kuitenkin erittäin tärkeää; toteutuksen ja tavoitteiden saavuttamisen epäonnistuminen vaikuttaa olevan todellinen uhka. Roolipelien hyödyntäminen opetuksessa vaatinee verrattain paljon työtä, erityisesti jos ne eivät ole opetuksen järjestäjälle ennestään tuttuja.