Henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa : teemahaastattelu sosiaalista mediaa kouluttaville
Kolehma, Soile (2019)
Kolehma, Soile
2019
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904301570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904301570
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani perehdyn henkilöbrändäykseen sosiaalisessa mediassa ja erityisesti siihen, miten yksityinen ja julkinen näkyvät henkilöbrändeissä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkielmassa käsitellään sitä, miten sosiaalista mediaa kouluttavat itse käyttävät sosiaalista mediaa ja millaisia ajatuksia heillä on henkilöbrändeistä sosiaalisessa mediassa.
Koska henkilöbrändäystä ja sosiaalista mediaa voidaan molempia pitää nykyajan ilmiöinä, on aihe ajankohtainen. Lisäksi nykyajan pirstaleinen ja kilpailtu työelämä on aiheuttanut sen, että henkilöbrändäyksestä on tullut osa tapoja, joilla menestyä työmarkkinoilla. Aiheesta aiemmin tehdyssä tutkimuksessa ei ole kuitenkaan käsitelty sitä, millä tavoin henkilökohtaiset asiat muodostuvat osaksi henkilöbrändiä.
Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu ja haastateltavina oli kuusi sosiaalista mediaa kouluttavaa henkilöä. He kaikki kokivat, että heillä on henkilöbrändi tai se on muodostumassa. Haastateltavien sosiaalisen median käyttö oli monipuolista ja lisäksi kaikilla oli käytössään joko blogi tai kotisivut. Erityisesti haastatteluissa korostui blogien ja kotisivujen merkitys paikkana, jossa ei ole sosiaalisen median palveluiden rajoituksia.
Sosiaalisen median palvelut ja niiden käyttöliittymät vaikuttivat paljon siihen, millaisia asioita niissä tuotiin esiin. Yksityisen ja julkisen määrän suhde vaihteli palvelun mukaan, mutta haastateltavat kokivat, että yksityinen on tärkeä, mutta hyvin harkittu osa henkilöbrändiä ja sosiaalisen median käyttöä. Erityisesti henkilöbrändin ulkopuolelle jätettiin läheisiin liittyviä ja hankalia asioita, mutta toisaalta hankalien asioiden esiin tuomista pidettiin myös vahvuutena.
Koska henkilöbrändäystä ja sosiaalista mediaa voidaan molempia pitää nykyajan ilmiöinä, on aihe ajankohtainen. Lisäksi nykyajan pirstaleinen ja kilpailtu työelämä on aiheuttanut sen, että henkilöbrändäyksestä on tullut osa tapoja, joilla menestyä työmarkkinoilla. Aiheesta aiemmin tehdyssä tutkimuksessa ei ole kuitenkaan käsitelty sitä, millä tavoin henkilökohtaiset asiat muodostuvat osaksi henkilöbrändiä.
Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu ja haastateltavina oli kuusi sosiaalista mediaa kouluttavaa henkilöä. He kaikki kokivat, että heillä on henkilöbrändi tai se on muodostumassa. Haastateltavien sosiaalisen median käyttö oli monipuolista ja lisäksi kaikilla oli käytössään joko blogi tai kotisivut. Erityisesti haastatteluissa korostui blogien ja kotisivujen merkitys paikkana, jossa ei ole sosiaalisen median palveluiden rajoituksia.
Sosiaalisen median palvelut ja niiden käyttöliittymät vaikuttivat paljon siihen, millaisia asioita niissä tuotiin esiin. Yksityisen ja julkisen määrän suhde vaihteli palvelun mukaan, mutta haastateltavat kokivat, että yksityinen on tärkeä, mutta hyvin harkittu osa henkilöbrändiä ja sosiaalisen median käyttöä. Erityisesti henkilöbrändin ulkopuolelle jätettiin läheisiin liittyviä ja hankalia asioita, mutta toisaalta hankalien asioiden esiin tuomista pidettiin myös vahvuutena.