Audiovisuaalinen retoriikka maabrändin rakentajana : Suomi-kuva Visit Finlandin The Symphony of Extremes -kampanjassa
Reijonen, Sara (2019)
Reijonen, Sara
2019
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904301568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904301568
Tiivistelmä
Maabrändääminen on toimintaa, jonka päämääränä on rakentaa kansakunnan ulkoista imagoa ja tehdä maa näkyväksi globalisoituneessa maailmassa. Maabrändityön tekijät pyrkivät löytämään kansallisen kulttuurin erityispiirteitä, jotka poikkeaisivat muista ja tekisivät kansakunnasta erityisen. Vetovoimaisella maabrändillä pyritään houkuttelemaan esimerkiksi turisteja ja työvoimaa. Retoriikka taas on strategista ja viestinnällistä toimintaa, jossa on kyse taidosta hyödyntää parhaita mahdollisia vaikuttamaan pyrkimisen keinoja eri tilanteissa. Aristotelisen periaatteen mukaan retoriikka on oppi vaikuttamisesta ja sen analysoimisesta.
Tämä tutkielma pohjautuu puheviestinnän retoriseen tutkimustraditioon ja käsittelee videokampanjan audiovisuaalisen retoriikan kautta syntyviä mielikuvia Suomesta ja suomalaisuudesta. Tutkielman aineistona on Visit Finlandin satavuotista Suomea juhlistavan The Symphony of Extremes -kampanjan 10 videota. Lisäksi tutkielmaa varten haastateltiin kampanjan vastuuhenkilöä kampanjan lähtökohdista.
Aineistosta tehtiin retorinen analyysi ja sitä analysoitiin laadullisesti. Tutkielmassa perehdytään tapoihin, joiden avulla Visit Finland rakentaa mielikuvia Suomesta ja suomalaisuudesta audiovisuaalisen retoriikan avulla. Koska retoriikka on vaikuttamaan pyrkivää viestintää, tavoitteena on myös selvittää, millaisilla retorisilla keinoilla Suomen brändiä rakennetaan.
Tutkielman tulosten mukaan kampanjan videoiden retoriikan tavoite on rakentaa Suomesta uniikkeja mielikuvia äärimmäisyyksien, kontrastien ja vastakkainasetteluiden kautta sekä kielellisesti että audiovisuaalisesti hyödyntäen tarinallisuutta. Suomesta pyrittiin välittämään mielikuvaa maana, joka eroaa muista monimuotoisuudellaan, ainutlaatuisuudellaan ja äärimmäisyydellään.
Tämä tutkielma pohjautuu puheviestinnän retoriseen tutkimustraditioon ja käsittelee videokampanjan audiovisuaalisen retoriikan kautta syntyviä mielikuvia Suomesta ja suomalaisuudesta. Tutkielman aineistona on Visit Finlandin satavuotista Suomea juhlistavan The Symphony of Extremes -kampanjan 10 videota. Lisäksi tutkielmaa varten haastateltiin kampanjan vastuuhenkilöä kampanjan lähtökohdista.
Aineistosta tehtiin retorinen analyysi ja sitä analysoitiin laadullisesti. Tutkielmassa perehdytään tapoihin, joiden avulla Visit Finland rakentaa mielikuvia Suomesta ja suomalaisuudesta audiovisuaalisen retoriikan avulla. Koska retoriikka on vaikuttamaan pyrkivää viestintää, tavoitteena on myös selvittää, millaisilla retorisilla keinoilla Suomen brändiä rakennetaan.
Tutkielman tulosten mukaan kampanjan videoiden retoriikan tavoite on rakentaa Suomesta uniikkeja mielikuvia äärimmäisyyksien, kontrastien ja vastakkainasetteluiden kautta sekä kielellisesti että audiovisuaalisesti hyödyntäen tarinallisuutta. Suomesta pyrittiin välittämään mielikuvaa maana, joka eroaa muista monimuotoisuudellaan, ainutlaatuisuudellaan ja äärimmäisyydellään.