Tämän maailman nautinnoista
Heinonen, Sara-Maria (2019)
Heinonen, Sara-Maria
2019
Teatterityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2019-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904301564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-201904301564
Tiivistelmä
Kirjallinen opinnäyte tutkii nautintoa mahdollisena näyttelijändramaturgisena työkaluna. Työ tutkii nautinnon merkitystä esiintyjälle, sen mahdollisuuksia ja mahdottomuuksia ja sitä minkälainen on esiintyjän nautinnon luonne.
Työ kuvaa kirjoittajan henkilökohtaista suhdetta japanilaiseen shibari -sidontaan ja tutkii sen mahdollisuuksia esiintyjäntyöllisen ajattelun uudelleenmuodostelun lähtökohtana. Työssä pohditaan niitä tekijöitä, joista esiintyjän nautinto muodostuu ja niitä keinoja, joilla nautintoa voi harjoittelu- ja esitystilanteissa vahvistaa. Työssä pyritään purkamaan dikotomiaa eroottisen ja ei-eroottisen sekä esiintyvän ja ei-esiintyvän nautinnon väliltä ja tämän purkamisen myötä avaamaan näyttelijälle uusia mahdollisuuksia hahmottaa esiintyjyyttään.
Työssä pureudutaan vuonna 2018 esitetyn Peruskiviä -esityksen prosessiin kirjoittajan esiintyjännäkökulmasta ja tarkastellaan esiintyjän produktiossa käyttämiä harjoittelun ja esittämisen keinoja. Käytännön työtä tarkastelemalla työssä tutkitaan sitä, miten erilaiset nautinnon teoriat ja vaikuttimet konkreettisesti voivat esiintyvässä työssä näyttäytyä.
Työ kuvaa kirjoittajan henkilökohtaista suhdetta japanilaiseen shibari -sidontaan ja tutkii sen mahdollisuuksia esiintyjäntyöllisen ajattelun uudelleenmuodostelun lähtökohtana. Työssä pohditaan niitä tekijöitä, joista esiintyjän nautinto muodostuu ja niitä keinoja, joilla nautintoa voi harjoittelu- ja esitystilanteissa vahvistaa. Työssä pyritään purkamaan dikotomiaa eroottisen ja ei-eroottisen sekä esiintyvän ja ei-esiintyvän nautinnon väliltä ja tämän purkamisen myötä avaamaan näyttelijälle uusia mahdollisuuksia hahmottaa esiintyjyyttään.
Työssä pureudutaan vuonna 2018 esitetyn Peruskiviä -esityksen prosessiin kirjoittajan esiintyjännäkökulmasta ja tarkastellaan esiintyjän produktiossa käyttämiä harjoittelun ja esittämisen keinoja. Käytännön työtä tarkastelemalla työssä tutkitaan sitä, miten erilaiset nautinnon teoriat ja vaikuttimet konkreettisesti voivat esiintyvässä työssä näyttäytyä.